لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

پايان اعتصاب کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه


آقای گهستونی گفت:«پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه که از شهرهای اهواز، شوشتر، انديمشک، شوش، و دزفول هستند، به همراه خانواده های خود برای تامين زندگی خود دچار مشکل شده اند.»
آقای گهستونی گفت:«پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه که از شهرهای اهواز، شوشتر، انديمشک، شوش، و دزفول هستند، به همراه خانواده های خود برای تامين زندگی خود دچار مشکل شده اند.»

منابع کارگری در ايران می گويند که اعتصاب شش روزه بيش از پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه در شمال استان خوزستان، در شامگاه يکشنبه، سيزدهم خرداد، برای دريافت دو ماه حقوق معوقه شان، با «موفقيت» پايان يافته است.


هزاران کارگر اعتصابی اين کارخانه، در اعتراض به دريافت نکردن حقوق دو ماه اخير خود، دست به اعتصاب زده بودند.


مجتبی گهستونی، روزنامه نگار مستقل در خوزستان، در باره پايان موفقيت آميز اعتصاب پنج هزار کارگرکارخانه نيشکر هفت تپه، به راديو فردا گفت: «در پی مذاکرات مديريت کارخانه و سرپرست استانداری خوزستان، قرار بر اين شد که برای پرداخت حقوق دو ماه گذشته پنج هزار کارگر و کارمند اين کارخانه، تامين اعتبار شود».


وی افزود:« مديريت کارخانه به اعتصابيون قول داده است که حقوق آنان در اسرع وقت پرداخت خواهد شد و کارگران نيز ۱۰ روز برای دريافت حقوق معوقه خود مهلت داده اند».


آقای گهستونی روز سيزدهم خرداد در گفت و گو با راديو فردا، با اشاره به اينکه پرداخت حقوق و دستمزد به تاخير افتاده، نخستين درخواست پنج هزار کارگر اعتصابی بوده است، گفته بود:«کارگران اعتصابی معتقدند که شعارهای عدالت محوری که دولت محمود احمدی نژاد مطرح می کرد، اجرا نشده اند».


به گفته وی، «کارگران اعتصابی همچنين به واردات بی رويه شکر و حاکميت مافيای شکر که در راس کشور وجود دارد وهمان آقازاده ها هستند، معترض بودند».


مديريت کارخانه به اعتصابيون قول داده است که حقوق آنان در اسرع وقت پرداخت خواهد شد و کارگران نيز ۱۰ روز برای دريافت حقوق معوقه خود مهلت داده اند

اين روزنامه نگار در خصوص فعاليت مافيای شکر و تاثير آن بر صنعت شکر در ايران گفته بود: «متاسفانه، حضور فعال مافيای شکر دراقتصاد ايران باعث شده است که مقادير گسترده ای از شکر توليد داخل در انبارها بماند و به فروش نرسد اما در عوض، شکر وارداتی با قيمت ارزان تر از توليد داخل در بازار فروخته شود.» اين موضوع به گفته وی، به رکود و يا تعطيلی کارخانه های توليد شکر درايران انجاميده است».


مجتبی گهستونی اشاره کرده بود که کارگران اعتصابی، ضمن مخالفت با خصوصی سازی سريع کارخانه نيشکر هفت تپه گفته اند که در صورت رسيدگی نشدن فوری به خواسته هايشان، در مقابل اداره کار، استانداری و دادگستری خوزستان و همچنين در مقابل وزارت صنايع و معادن، خانه کارگر و حتی مجلس شورای اسلامی تجمع خواهند کرد.


مجتبی گهستونی اشاره کرد که تنها کارخانه نيشکر هفت تپه مشکل ندارد و کارخانه های ديگر نيز دچار مشکلات اقتصادی شده اند.


او افزود: «در استان خوزستان به جز اين کارخانه، مجتمع های توليد شکر به نام های کارون و ميان آب فعاليت می کنند که در سال، ۶۰۰ هزار تن شکر توليد می کنند و اين درحالی است که هم اکنون حجم عظيمی از اين شکرهای توليدی در انبارها مانده اند».


آقای گهستونی گفت:«پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه که از شهرهای اهواز، شوشتر، انديمشک، شوش، و دزفول هستند، به همراه خانواده های خود برای تامين زندگی خود دچار مشکل شده اند.» اين موضوع، به گفته وی، «بر اقتصاد محلی نيز تاثير منفی دارد».


اين در شرايطی است که به گفته اين روزنامه نگار، کارخانه نيشکر هفت تپه دارای کارخانه های جنبی مانند کاغذ پارس هفت تپه، دستمل کاغذی حرير و خوراک دام است که هر کدام از آنها دو تا سه هزار نيروی کار دارند و اکنون با بحران اقتصادی به وجود آمده برای کارخانه نيشکر هفت تپه، آنها نيز دچار مشکل شده اند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG