لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

«تهديد به اعتصاب کارگران هفت تپه موفقيت آميز بود»


آخرين اعتصاب در شرکت نيشکر هفت تپه دراستان خوزستان، در روز ۲۱ خرداد ماه انجام شده بود.
آخرين اعتصاب در شرکت نيشکر هفت تپه دراستان خوزستان، در روز ۲۱ خرداد ماه انجام شده بود.

پرداخت حقوق به تعویق افتاده هزاران کارگر شرکت نيشکر هفت تپه استان خوزستان، توسط مسئولان اين واحد توليدی و وزارت کشاورزی و نیز وعده این مسئولان برای رسیدگی به خواسته های صنفی کارگران، مانع از اعتصاب آنها شد.


کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در نامه ای به رييس سازمان بين المللی کار، آی ال او، اعلام کرده بودند که در صورت بی توجهی مقامات به خواسته هايشان، از روز پنجم شهريور ماه، دست به اعتصاب خواهند زد.


مجتبی گهستونی، روزنامه نگار مستقل در استان خوزستان، درباره موفقيت کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، به راديو فردا گفت که تنها حقوق مرداد ماه پرداخت نشده است، که مسئولان قول داده اند آن را در آينده نزديک بپردازند.


هر مسئله ای که منجر به نارضايتی اجتماعی و اعتصاب شود، تاثير بسيار زيادی در استان خوزستان خواهد داشت و با توجه به اين موضوع، مسئولان تلاش می کنند مانع از بروز مسايل امنيتی و اجتماعی در منطقه شوند.

تهديد به اعتصاب کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و درخواست کمک آنان از سازمان بين المللی کار، آی ال او، در شرايطی اعلام شده بود، که به گفته يکی از فعالان کارگر در اين شرکت، «از ابتدای سال گذشته خورشيدی تاکنون، ۱۵ اعتصاب و تحصن از سوی هزاران کارگر و کارمند اين شرکت انجام گرفته، اما هر بار، با وعده های مسئولان برای حل مشکلات شان، بدون نتيجه پايان يافته بود.»


آخرين اعتصاب در اين واحد بزرگ توليدی دراستان خوزستان، در روز ۲۱ خرداد ماه انجام شده بود.


آقای گهستونی با اشاره به شاغل بودن هزاران کارگر در شرکت نيشکر هفت تپه و شرکت های تابعه آن مانند کاغذ سازی پارس و دستمال کاغذی حرير افزود: «از همين رو، هر مسئله ای که منجر به نارضايتی اجتماعی و اعتصاب شود، تاثير بسيار زيادی در استان خوزستان خواهد داشت و با توجه به اين موضوع، مسئولان تلاش می کنند مانع از بروز مسايل امنيتی و اجتماعی در منطقه شوند. بنابراين به سرعت اکثر حقوق معوقه کارگران را پرداختند.»


اين روزنامه نگار اضافه کرد که کارگران خواستار دريافت هر چه سريع تر حقوق مرداد ماه خود شده اند.


پيش از پايان مهلت کارگران، يکی از فعالان کارگری درشرکت نيشکر هفت تپه با اشاره به عملی نشدن مسئولان به کارگران با راديو فردا گفته بود: «به نظر می رسد مسئولان تلاش می کنند کارگران را از شرکت فراری دهند تا درهای اين واحد توليدی به راحتی بسته شود. ضمن آنکه آنها در نظر دارند حدود دو هزار کارگر را از کار بيکار کنند.»


به گفته او، مسئولان شرکت نيشکر هفت تپه در سال جاری تنها ۲۰۰ هکتار زير کشت برده اند، در حالی که اين ميزان در سال گذشته، ۲۰۰۰ هکتار بوده است.


اين فعال کارگری افزود: «بخش قابل توجهی از زمين های شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است تا محصولی به جز نيشکر در آن کاشته شود. ضمن آنکه، ماشين آلات کشاورزی هم فروخته می شود.»


وی همچنين فعاليت مافيای شکر و اشباع شدن بازار شکر ايران، ناشی از تصميمات وزارت بازرگانی، را از مواردی دانست که «تيشه به ريشه» شرکت نيشکر هفت تپه می زنند.


اين کارگر شرکت نيشکر هفت تپه گفته بود:«افزايش شديد تورم که زندگی ما را بسيار پايين تر از خط فقر برده است، کارگران و کارمندان شرکت را از وضع بلاتکليف و نابسامان خود خسته کرده است و آنها می پرسند تا کی بايد با سيلی صورت خود را سرخ کنند و از کمک های مالی اعضای خانواده خود بهره مند شوند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG