لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

مشکینی، رييس مجلس خبرگان درگذشت


بيماری آیت الله مشکینی، بيماری مزمن خونی اعلام شده بود.
بيماری آیت الله مشکینی، بيماری مزمن خونی اعلام شده بود.

آيت الله علی مشکينی، رييس مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه هشتم مرداد، پس از طی يک دوره بيماری طولانی در بيمارستان بقيه الله تهران و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.


به گزارش خبرگزاری های ايران، حال رييس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قم، از بامداد روز پنجشنبه، ۲۸ تير، وخيم و نگران کننده شد و به بيمارستان بقيه الله تهران انتقال يافت و در آنجا بستری شد.


بر اساس اين گزارش، تلاش بی وقفه تيم پزشکی برای بهبود آيت الله مشکينی به نتيجه نرسيد و او پس از دياليز کليه اش درگذشت.


بيماری اين روحانی عاليرتبه محافظه کار، بيماری مزمن خونی اعلام شده بود.


در ارتباط با علت مرگ رييس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قم، خبرگزاری فارس به نقل از جعفر اصلانی، رييس تيم درمان آيت الله مشکينی، نوشت که وی از شش سال پيش تحت درمان بود، اما اخيرا عفونتی بر روی اين بيماری اثر گذاشت و باعث بروز اختلال ايمنی در بدن او شد.


رييس تيم درمان آيت الله مشکينی اشاره ای به نوع اين عفونت نکرد.


با اين همه، خبرگزاری فارس در خبر ديگری به نقل از جعفر اصلانی، بيماری سرطان خون و عفونت ريوی را از ديگر عوامل مرگ اين روحانی بلندپايه جمهوری اسلامی معرفی کرد.


خبرگزاری فارس به نقل از رييس تيم درمان آيت الله مشکينی، نوشت که وی از شش سال پيش تحت درمان بود، اما اخيرا عفونتی بر روی اين بيماری اثر گذاشت و باعث بروز اختلال ايمنی در بدن او شد.

قرار است جسد آيت الله مشکينی ساعت نه صبح روز سه شنبه، نهم مرداد، از مقابل مدرسه شهيد عالی مطهری تشييع و سپس برای تشييع و خاکسپاری به شهر قم منتقل شود.


خلاء یک روحانی حامی دولت


آيت الله علی اکبر فيض معروف به مشکينی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستايی از توابع بلوک مشکين به دنيا آمد.


وی تحصيلات حوزوی خود را در شهرهای اردبيل، قم و نجف انجام داد.


آيت الله مشکينی به جز عرصه مذهبی در زمينه سياسی هم فعال بود. او که از اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود، به هواداری از آيت الله روح الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، فعاليت می کرد و به نوشته خبرگزاری های ايران، بارها دستگير و به مناطق مختلف کشور از جمله زادگاه خود و مشهد، ماهان کرمان، گلپايگان و کاشمر تبعيد شد.


اين گزارش حاکی است که آيت الله مشکينی پس از پيروزی انقلاب اسلامی درايران در سال ۱۳۵۷ خورشيدی، در مسئوليت های مختلفی از جمله عضويت در خبرگان تدوين قانون اساسی، رياست مجلس خبرگان رهبری در تمام دوره ها، مسئول گزينش و اعزام قضات با حکم آيت الله خمينی، امام جمعه قم و رييس شورای بازنگری قانون اساسی بود.


آيت الله مشکينی که از حاميان دولت محمود احمدی نژاد بود، با حمايت از سياست های دولت نهم گفته بود: رايحه خوش خدمت به مردم در دولت نهم استشمام می شود.

آيت الله مشکينی از حاميان دولت محمود احمدی نژاد بود و به گزارش خبرگزاری فارس، وی در روز ۱۱ دی ماه سال گذشته خورشيدی با حمايت از سياست های دولت نهم گفت:«رايحه خوش خدمت به مردم در دولت نهم استشمام می شود.»


اين روحانی عاليرتبه همچنين در سال گذشته، نظام جمهوری اسلامی را «نظامی الهی» و رهبری آن را «بی نظير» دانست.


مجلس خبرگان رهبری، جلسه فوق العاده ندارد


خبرگزاری مهر روز دوشنبه، هشتم مرداد، در پی مرگ آيت الله مشکينی گزارش داد که «مجلس خبرگان رهبری برای تعيين جانشين رييس فقيد اين مجلس، جلسه اضطراری يا فوق العاده نخواهد داشت و اداره جلسات تا زمان برگزاری اجلاسيه آتی و انتخاب رييس جديد، با نواب رييس و ترجيحا نايب رييس اول اين مجلس خواهد بود.»


علی اکبر هاشمی رفسنجانی، نايب رييس اول مجلس خبرگان رهبری است.


بر اساس اين گزارش، بر اساس آيين نامه داخلی مجلس خبرگان، هنگامی که رييس مجلس يا نواب او و يا منشی هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری فوت کند، جانشين آن ها در اولين جلسه به صورت انتخابی ( بارای گيری) تعيين می شود.


بر اين اساس، رييس جديد مجلس خبرگان رهبری، که در واقع، جايگزين آيت الله مشکينی خواهد شد، در اجلاسيه آتی خبرگان رهبری، که شهريورماه بر گزار می شود، تعيين خواهد شد.


بر اساس آيين نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، جلسه اضطراری و فوق العاده صرفا در موارد خاص و يا با درخواست دو سوم اعضا برگزار می شود، ولی برای انتخاب جانشين رييس يا نايب رييس يا منشی درگذشته اين مجلس، چنين جلسه ای برگزار نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG