لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

ادامه مذاکرات اتمی ايران و آژانس در وين


جواد وعيدی، از اعضای هيئت مذاکره کننده هسته ای ايران
جواد وعيدی، از اعضای هيئت مذاکره کننده هسته ای ايران

دور دوم مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تعيين چارچوبی برای رفع ابهامات باقی مانده در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۲۴ ژوئيه در وين شروع شد.


به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جواد وعيدي، معاون امنيت بين المللی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، سرپرستي اين مذاکرات را که در پشت درهای بسته شروع شد، بر عهده دارد.


اين مقام ايراني پيش از شروع مذاکرات خود با اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، از هر گونه اظهار نظر در مورد اين نشست خودداری کرد.


هيئت اعزامی آژانس بين المللی انرژی اتمی در راستای پيشنهاد جمهوری اسلامی برای «رفع ابهام از برنامه هسته ای ايران»، روز های ۱۱ و ۱۲ ژوئيه با مسئولان ايرانی در تهران مذاکره و گفت وگو کرده بود.


مذاکرات جاري در وين، به دنبال دور اول مذاکرات به سرپرستی جواد وعيدی و اولی هاينونن در تهران، انجام می‌شود.


علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيش از آغاز دور دوم مذاکرات گفته بود:«اين مذاکرات در سطح معاونان لاريجانی و البرادعی در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره‌ تعيين چگونگی پاسخگويی به مسايل باقی مانده به پرونده هسته‌ ای ايران در آژانس انجام می‌شود.»


اولی هاينونن، در پايان سفر به تهران، گفت و گو با مسئولان ايرانی را «سازنده» خوانده و گفته بود:«گام های مهمی» در اين زمينه برداشته شده است.


پس از دور اول گفت وگوهای ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران، جمهوری اسلامی اعلام کرد به بازرسان آژانس اجازه می دهد تا برای «اعتمادسازی و اطمينان يافتن از ادامه‌ فعاليت‌ های ساخت‌ و ساز راکتور اراک»، از اين پروژه به زودی بازديد کنند.


در همين زمينه، آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۱۳ ژوئيه، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که در مذاکرات دو روزه هيئت اعزامی آژانس با مقام های ايران در تهران، به توافق هايی از جمله اجازه بازديد بازرسان آژانس از طرح رآکتور آب سنگين اراک دست يافته است.


در بيانيه آژانس تصريح شده بود که در مذاکرات ميان آقای هاينونن و مقام های ايرانی، توافق شد که«برای روشن شدن دامنه و ماهيت برنامه غنی سازی اورانيوم ايران، از جمله منشاء آلودگی تجهيزات موجود در برخی مراکز و همچنين ماهيت تحقيقات جمهوری اسلامی در ارتباط با طرح های مشخص دو طرف اقداماتی را آغاز کنند.»


ايران پيشتر اجازه بازديد آژانس بازرسی از راکتور آب سنگين اراک را لغو کرده بود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته بود تا پروژه راکتور آب سنگين اراک را متوقف کند.


جمهوری اسلامی ايران با سرپيچی از اين درخواست اعلام کرد به کار ساخت پروژه آب سنگين اراک ادامه می دهد.


هيئت آژانس بين المللی انرژی اتمی می کوشد بر سر تدوين برنامه کاری، با مذاکره کنندگان هسته ای ايران به توافق برسد که در چارچوب آن، ايران بايد در طی دو ماه به پرسش ها و ابهام های بر جای مانده درباره برنامه هسته ای اش پاسخ دهد.


ابهام ها و مسايل حل نشده در رابطه با برنامه هسته ای ايران باعث شده که پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج شود و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG