لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

آمریکا: چین از شرکت در مذاکرات ۵+۱ خودداری می‌کند


مذاکرات گروه ۵+۱ در مورد ایران در آوریل ۲۰۰۸ در شانگهای چین.(عکس:AFP)
مذاکرات گروه ۵+۱ در مورد ایران در آوریل ۲۰۰۸ در شانگهای چین.(عکس:AFP)

آمریکا می گوید: چین در واکنش به همکاری‌های ایالات متحده و تایوان، از شرکت در گفت و گوهای شش قدرت جهانی درباره اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران امتناع کرده ‌است.



خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع رسمی و دیپلماتیک آمریکا نوشت: تلاش‌های ایالات متحده برای برگزاری مذاکرات تلفنی مدیران ارشد کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک که از حدود یک هفته پیش در جریان بوده، به دلیل امتناع چین از حضور در این مذاکرات ناکام مانده است.


چین هنوز رسماً اعلام نکرده است که دلیل امتناعش از شرکت در گفت و گوها در مورد برنامه هسته‌ای ایران چیست، اما منابع دیپلماتیک این تصمیم چین را با تصمیم دولت جرج بوش به فروش ۶.۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان در ارتباط می‌دانند.


کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، چین، ایالات متحده، روسیه، فرانسه، و بریتانیا به علاوه آلمان، شش کشوری هستند که مسئولیت مذاکره با تهران بر سر فعالیت هسته‌ای ایران را برعهده دارند.


این گفت و گوها پس از آن مورد توافق قرار گرفت، که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، هفته گذشته در نامه‌ای به خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که از سوی شش قدرت جهانی به مذاکره با ایران می‌پردازد، با انتقاد از سياست‌های غرب در قبال ايران، کشورهای غربی را متهم به «فقدان فرهنگ گفت و گو» در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران کرد.


با این حال، آقای سولانا موضع این مقام ایرانی را تنها شکوائیه‌ای از خط مشی غرب خواند، اما تأکید کرد که «سیاست و خط مشی ما روشن است؛ همان رویکرد دوبعدی دیپلماسی و تحریم.»


ایران همواره از خواست جامعه جهانی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم امتناع کرده و برنامه هسته‌ای خود را صرفاً در چارچوب مقاصد صلح‌آمیز توصیف کرده است.


با این حال، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که پنهانی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.


شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو سال گذشته در قالب پنج قطعنامه، از جمله سه قطنامه تحریمی، از ایران خواسته‌است که غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق درآورد، اما آقای سولانا و گروه «پنج به علاوه یک» که گفت و گو با ایران را پیگیری می‌کنند، در این مدت در قالب روندی که از سوی رسانه‌ها «گفت و گو برای گفت و گو» نام گرفته است، هنوز موفق نشده‌اند ایران را متقاعد به پذیرش این خواست جهانی کنند.


XS
SM
MD
LG