لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

«اوليور استون فيلمی مستند درباره احمدی نژاد می سازد»


اوليور استون پيش از اين هم فيلمی درباره فيدل کاسترو ساخته است
اوليور استون پيش از اين هم فيلمی درباره فيدل کاسترو ساخته است

از محافل هنری نزديک به رييس جمهوری اسلامی ايران گزارش رسيده است که اوليور استون، کارگردان معروف آمريکايی، خواهان ساختن فيلمی مستند درباره محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، شده است.


عليرضا سجادپور، تهيه کننده و فيلمساز، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است که اليوراستون، کارگردان مطرح آمريکايی، از دفتر رياست جمهوری تقاضای ساخت فيلم مستند بلندی درباره محمود احمدي نژاد کرده است.


دبير هيات اسلامي هنرمندان گفت: «تا آنجايی که در جريان هستم، پاسخ چنين درخواستی، زمان می برد و دفتر رياست جمهوری در حال بررسی اين پيشنهاد است.»


عليرضا سجادپور افزود:«اين تقاضا حدود سه ماه پيش از سوی اين فيلمساز معروف آمريکايی که فيلم های متعددی با مايه های اجتماعی و سياسی در چند سال اخير ساخته است، مطرح شد.»


وی اين پيشنهاد را «خوب» توصيف کرد و گفت:«به عنوان يک فيلمساز، علاقه مندم اين تقاضا مورد پذيرش قرار گيرد.»


عليرضا سجادپور درباره اليور استون گفت که وی از جمله کارگردانان معترض به نگاه جنگ طلبانه آمريکا محسوب می شود و در دو سال اخير، «فيلم مستندی هم راجع به فيدل کاسترو ساخته که بازتاب منفی از آن شنيده نشد و به نظر، فيلم خوبی آمده است.»


ايسنا در اين گزارش يادآوری کرد که جواد شمقدری، مشاور هنری محمود احمدی نژاد، روز پنجشنبه هفتم تير، در حاشيه نشست هيئت اسلامی هنرمندان، موضوع درخواست اوليور استون را مطرح کرده بود.


«کوماندانته»


اوليور استون پيش از اين يک فيلم مستند از فيدل کاسترو، رييس جمهوری کوبا، با نام کوماندانته يا فرمانده تهيه کرده است.


در اين فيلم ۹۹ دقيقه ای که حاصل ۴۵ ساعت گفت و گوی اين فيلمساز آمريکايی با آقای کاسترو است، اوليور استون با دوربين خود و بدون هيچ محدوديتی از رييس جمهوری کوبا فيلمبرداری کرد.


فيلم کوماندانته، مجموعه ای از صحنه های مربوط به مصاحبه اليور استون با فيدل کاسترو است، که با تصاويری رنگی و سياه و سفيد از فيلم های آرشيوی و خبری و عکس هايی از دوران مبارزه، جنگ های چريکی، سرنگونی باتيستا، ديکتاتور وقت کوبا و روزهای انقلاب در اين کشور در هم آميخته است.


يکی از حواشی قابل توجه در مورد اين فيلم آن بود که اوليور استون به دليل نقض تحريم کوبا از سوی آمريکا و ساختن فيلمی درباره فيدل کاسترو، مبلغ ۶۳۲۲ دلار جريمه شد.


«اسکندر کبير»


اوليور استون، فيلم های بسياری همچون مرکز تجارت جهانی، متولد چهام جولای، جوخه، جانيان بالفطره و اسکندر کبير ساخته است.


فيلم اسکندر کبير که حدود دو سال پيش ساخته شد، در ايران به سبب آنکه چهره ای منفی از ايرانيان به نمايش می گذارد، مورد انتقاد مقام ها، رسانه ها و هنرمندان ايرانی قرار گرفت.


بر اساس داستان های تاريخی، اسکندر مقدونی، ضمن منقرض کردن پادشاهی هخامنشيان، کاخ تخت جمشيد را به آتش کشيد.


XS
SM
MD
LG