لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

هاشمی رفسنجانی: قطعاً نامزد نخواهم شد


گرچه عدم نامزدی شخص آقای هاشمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری محتمل بود، اما برخی از گروه‌ها حمایت وی از کاندیدای آتی ریاست جمهوری را تأثیرگذار ارزیایی کرده‌اند. (عکس: AFP)
گرچه عدم نامزدی شخص آقای هاشمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری محتمل بود، اما برخی از گروه‌ها حمایت وی از کاندیدای آتی ریاست جمهوری را تأثیرگذار ارزیایی کرده‌اند. (عکس: AFP)

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری پیشین ایران، اعلام کرد که قطعاً در انتخابات بهار آینده ریاست جمهوری در ایران نامزد نخواهد بود.


خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه به نقل آقای هاشمی رفسنجانی نوشتند که در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران که در ۲۲ خرداد ۸۸ برگزاری می‌شود، «قطعاً کاندیدا نخواهم بود».


آقای هاشمی رفسنجانی که از با نفوذترین چهره‌های سیاسی سه دهه اخیر در جمهوری اسلامی است و علاوه بر دو دوره ریاست جمهوری، ریاست سه دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد، آخرین بار در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری به عنوان نامزد حضور یافت و نتیجه را به رقیب جوان خود محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد.



با این حال به رغم این شکست که در همان زمان با اما و اگرهایی روبه‌رو بود، وی همچنان جایگاه پرنفوذ و تأثیرگذار خود را در جمهوری اسلامی حفظ کرده و ریاست دو نهاد مهم سیاسی در ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان را عهده‌دار است.


آقای هاشمی به ویژه در یک سال گذشته از منتقدان اصلی برنامه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.


در همین حال گروه‌های حامی محمد خاتمی دیگر رییس جمهوری پیشین ایران، که هنوز برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام آمادگی نکرده است، از احتمال حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی از وی خبر داده‌اند.


آقای خاتمی در حالی که گفته می‌شد با حضور در دانشگاه تهران در ۲۶ آذرماه قصد اعلام نامزدی در انتخابات آتی را دارد، در سخنان خود در جمع دانشجویان تنها به این نکته اشاره کرد که «در انتخابات باید به دنبال کاندیدایی رفت که روی آن حساسیت وجود نداشته باشد و از حمایت همه ارکان نظام نیز برخوردار باشد».


آرایش گروه‌ها، شش ماه مانده به انتخابات


در ایران و در جبهه اصلاح‌طلبان مخالف دولت تا کنون تنها مهدی کروبی برای نامزدی در انتخابات خرداد ۸۸ اعلام آمادگی کرده است.


آقای کروبی که در انتخابات ریاست جمهوری نهم، با اخلاف اندکی نسبت به محمود احمدی‌نژاد از راهیابی به دور دوم انتخابات باز ماند، در تابستان ۸۴ با گلایه از دیگر اصلاح‌طلبان که از وی در انتخابات حمایت نکرده بودند، حزب جدیدی با نام «اعتماد ملی» تشکیل داد و اکنون به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی شده است.


علاوه بر آقای کروبی که حضور خود را حتی در صورت حضور کسانی چون هاشمی رفسنجانی، خاتمی و میرحسین موسوی، قطعی دانسته بود، حضور شمار دیگری از اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی از جمله محمدرضا عارف، حسن روحانی و محسن مهرعلیزاده نیز محتمل شمرده شده است.


خبرگزاری مهر حتی مدعی شده است که محمدرضا عارف رسماً فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و سفرهای انتخاباتی را در دستور کار قرار داده است.


در جبهه مقابل، اصولگرایان، به رغم پشتیبانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از دولت محمود احمدی‌نژاد، بر حمایت یکپارچه از آقای احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای قطعی این جبهه به توافق نرسیده‌اند، و در کنار نام وی، نام چهره‌هایی چون مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور پیشین دولت نهم، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به چشم می‌خورد.


هیچیک از این چهره‌ها بدون رد حضور خود در عرصه رقابت انتخابات آتی، هنوز رسماً نامزدی خود را اعلام نکرده‌اند.


XS
SM
MD
LG