لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

«ماموريت جديد سپاه: مقابله با اعتراض مردمی»


سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه هفتم مهر، ماموريت اصلی اين ارگان نظامی جمهوری اسلامی ايران را «مقابله با تهديدهای داخلی» عنوان کرد.


سردار جعفری با اعلام اين موضوع که با موافقت رهبر جمهوری اسلامی، مسئوليت فرماندهی بسيج به سپاه واگذار شده است، افزود که سپاه بايد بتواند در برابر تهديدهايی، که او آنها را سياسی، اجتماعی و امنيتی از سوی دشمنان ناميد، وارد عمل شود.


مهدی فتاپور، عضو رهبری اتحاد جمهوريخواهان ايران، در مورد سخنان فرمانده کل سپاه به راديو فردا گفت:«معنای اين سخنان آن است که از اين پس، وظيفه اصلی سپاه اين خواهد بود که عليه اعتراضاتی که درجامعه مطرح می شود، وارد عمل شود.»


سپاه خود را آماده می کند تا چه در مقابل مبارزات سياسی و چه در مقابل شورش هايی که به خاطر فشار بر مردم، ممکن است شکل گيرد، با نيروی وسيع تری وارد عمل شود.
مهدی فتاپور

او با اشاره به اين موضوع که سپاه در گذشته، به همراه ارتش وظيفه دفاع از کشور را بر عهده داشت، افزود:«اما حالا سپاه وظيفه برخورد با کسانی را که قصد اعتراض به وضعيت را دارند و می خواهند شورش کنند، بر عهده گرفته است.»


اين فعال سياسی، يکی از معانی سخنان فرمانده کل سپاه را اين موضوع می داند که رهبران جمهوری اسلامی تصور می کنند که به دليل شرايط بوجود آمده در ايران، بويژه به خاطر امکان تشديد تحريم ها و فشارهای بين المللی، مشکلات اقتصادی مردم در کشور افزايش يابد و در نتيجه، اعتراضاتی از سوی آنان روی دهد.


وی اضافه کرد:«اين اعتراضات در شرايطی که امکانات تشکل های قانونی که مبارزات را به جهتی سوق بدهند که مسايل را حل کند، بسياری از اوقات، به شکل شورش باشد و سپاه خود را آماده می کند تا چه در مقابل مبارزات سياسی و چه در مقابل شورش هايی که به خاطر فشار بر مردم ممکن است شکل گيرد، با نيروی وسيع تری وارد عمل شود.»


آقای فتاپور در ادامه به نقش هر چه بيشتر سپاه در در عرصه سياسی ايران اشاره کرد، نقشی که در پيوند با افزايش نقش اقتصادی اين سازمان نظامی دراقتصاد ايران است.


اين عضو رهبری اتحاد جمهوريخواهان ايران گفت:«سپاه از نظر قدرت اقتصادی به مهمترين موسسه اقتصادی ايران تبديل شده است و بخش بزرگی از پروژه های اقتصادی را در دست خود گرفته است. از طرف ديگر، در بخشی از مجلس نفوذ دارد و به عنوان يک اهرم سياسی عمل می کند.»


او با بی سابقه دانستن اين موضوع در ايران افزود:«در ۲۸ سال گذشته، سپاه نقش محوری را در سياست نداشته است. حتی در دوره خمينی، از دخالت در سياست نهی شده بود. اما اکنون سپاه اين کار را انجام می دهد و به طور مرتب، نقش آن در حال افزايش است.»


مهدی فتاپور تاکيد کرد:«اين موضوع يک خطر را برای جامعه ايران مطرح می کند.»


اين فعال سياسی همچنين اعتقاد دارد که می توان سخنان فرمانده کل سپاه را در ارتباط با بحث تروريستی شناخته شدن اين سازمان نظامی در آمريکا، به دليل نقشش در خارج از ايران، همانند عراق، دانست.


وی افزود:«اين امکان وجود دارد که سپاه بخواهد از نظر تاکتيکی، اين مسئله را به خارج ازايران انتقال دهد که نقشی درمسايل خارجی ندارد. در اين صورت، تازه بايد وضعيت نيروی قدس بررسی شود و توضيح داده شود که اين نيرو تحت نظر کجا قرار دارد.»


آقای فتاپور با اشاره به احتمال تروريستی شناخته شدن سپاه پاسداران گفت:«اگر سپاه توسط دولت آمريکا و ساير کشورهای غربی تروريستی شناخته شود، کيفيت ابعاد فشار به ايران تغيير می يابد و در عين حال، امکان انجام عملياتی عليه سپاه قدس باز شود.»


اين عضو رهبری اتحاد جمهوريخواهان ايران در پايان با ابراز نگرانی از سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که شرايط از اين پس برای فعالان اجتماعی و سياسی در ايران دشوارتر خواهد شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG