لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

روزنامه «شرق» بار دیگر توقيف شد


اين برای سومين بار در طول فعاليت پنج ساله روزنامه شرق است، که توقيف می شود.
اين برای سومين بار در طول فعاليت پنج ساله روزنامه شرق است، که توقيف می شود.

هيات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه ۱۵ مرداد، روزنامه شرق را در آستانه روز خبرنگار، ۱۷ مرداد، توقيف کرد.


مهدی رحمانيان، مديرمسوول روزنامه شرق در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علت توقيف اين روزنامه را درج مصاحبه ای در صفحه ادبيات اين روزنامه با يکی از نويسندگان خارج از کشور عنوان کرد.


او گفت: «ما موردی در اين مصاحبه پيدا نکرديم، اما گفته می شود علت توقيف اين روزنامه به علت چاپ اين مصاحبه بوده است.»


در اين ارتباط، يک مقام آگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت ‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «روز شنبه، ۱۳ مرداد، مصاحبه‌ای در صفحه ادبيات روزنامه شرق با عنوان «زبان زنانه» به چاپ رسيد، که دليل توقيف اين روزنامه، چاپ اين مطلب است.»


وی افزود: اين مصاحبه با فردی انجام شده است، که مطالب همجنس‌گرايی در روزنامه‌های کشورهای ديگر به چاپ می رسانده و اين مصاحبه نيز در همين راستا بوده است.


اين مقام که خبرگزاری فارس به نام او اشاره نکرد، ادامه داد:« به همين دليل، هيات نظارت بر مطبوعات، اين روزنامه را توقيف موقت کرد تا به اين موضوع رسيدگی شود.»


روزنامه شرق روز يکشنبه، ۱۴ مرداد، مطلبی با عنوان توضيح و پوزش درباره اين گفت وگو درج کرده بود.


در اين توضيح آمده است: «دو روز پيش در روزنامه‌ شرق، گفت ‌وگويی در حوزه‌ ادبيات با يکی از نويسندگان خارج از کشور منتشر شد. بعد از انتشار گفت‌ وگو، تعدادی از دوستان و خوانندگان شرق با روزنامه تماس گرفتند و نکاتی را درباره‌ سوابق غير اخلاقی اين فرد به مسوولان روزنامه يادآور شدند.»


دست اندرکاران شرق گفته اند: «روزنامه‌ شرق که کاملا از ويژگی‌ های شخصيتی اين فرد بی ‌اطلاع بود و مصاحبه‌ فرد مذکور را هم در حوزه‌ شعر و ادبيات منتشر کرده بود؛ بلافاصله صفحه‌ اينترنتی اين گفت ‌و گو را حذف کرد و در اولين خبر صفحه‌ دوم روزنامه‌ روز يکشنبه از کليه‌ مخاطبان روزنامه و از مردم متدين و ارزشمند کشورمان رسما عذرخواهی کرد.»


به گفته مدیریت روزنامه شرق، «برخی از مخاطبان که گويا عذرخواهی و پوزش روزنامه از اين اتفاق را ملاحظه نکرده بودند، روز يکشنبه در تماس‌های تلفنی مشفقانه از روزنامه خواستند تا درباره‌ اين اتفاق اعلام موضع کند.»



سومین تعطیلی شرق


اين برای سومين بار است که روزنامه شرق در طول فعاليت پنج ساله خود توقيف می شود.


نخستين بار، در آستانه انتخابات مجلس هفتم، به دليل درج نامه سرگشاده نمايندگان متحصن مجلس به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اين روزنامه به همراه روزنامه ياس نو توقيف شد.



اين برای سومين بار است که روزنامه شرق در طول فعاليت پنج ساله خود توقيف می شود.

اما با رايزنی های انجام شده با مسؤولان قضايی جمهوری اسلامی و توضيحات مديرمسؤول روزنامه، از آن رفع توقيف شد.


دومين توقيف روزنامه شرق نيز شهريورماه سال گذشته بود که پيش از انتخابات شوراها انجام شد.


در نهايت، با بررسی پرونده در دادگاه در اواخر سال گذشته، بار ديگر از روزنامه شرق رفع توقيف شد و اين روزنامه در روزهای پايانی ارديبهشت ماه، انتشار خود را از سر گرفت.


پيش از توقيف مجدد روزنامه شرق، روزنامه هم ميهن در روز ۱۳ تير ماه توقيف و خبرگزاری کار، ايلنا، هم فيلترينگ شده بودند.


با اين همه، نکته ای که در مورد روزنامه شرق به چشم می خورد، اين است که توقيف اين روزنامه هوادار اصلاح طلبان، پس از آن انجام گرفت که آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، با صدور بخشنامه ای، خواستار تشکيل هيات حل اختلاف برای مطبوعات شده که از طريق آن، جلوی توقيف مطبوعات گرفته شود.


XS
SM
MD
LG