لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

«بررسی مشکلات معلمان ایران در کنگره آموزش بین الملل»


اعتراضات صنفی معلمان ایران همواره با واکنش های تند نیروی های امنیتی روبرو شده است.
اعتراضات صنفی معلمان ایران همواره با واکنش های تند نیروی های امنیتی روبرو شده است.

پنجمين کنگره فدراسيون آموزش بين الملل از روز یکشنبه و با حضور ۱۷۰۰ تن از نمايندگان معلمان جهان در شهر برلين آغاز به کار کرد.


فدراسيون آموزش بين الملل، که بزرگترين اتحاديه معلمان جهان است نزدیک به ۳۰ ميليون عضو دارد.


قرار است در اين کنگره که تا چهارم مرداد ماه به کار خود ادامه می دهد، مسايل و مشکلات مربوط به معلمان جهان از جمله اعتراضات صنفی معلمان ایران در ماه های گذشته مورد بحث و بررسی قرار گيرد.


درهمين حال، يکی از مقام های فدراسيون آموزش بين الملل، درگفت و گويی با راديو فردا خبر داد که علی خاکساری، سردبير هفته نامه« قلم معلم» به نمايندگی از سوی تشکل های صنفی مستقل معلمان ايران در اين نشست جهانی حضور پيدا کرده است.


آقای خاکساری در شرايطی توانست در اين کنگره شرکت کند، که بنا به گفته منابع مطلع در ايران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، او را تهديد کرده و خواستار آن شده بود که از رفتن به برلين خودداری کند. اما سردبير قلم معلم، اين تهديد را که شامل بازداشت پس از بازگشت به ايران بوده است، رد کرد.


علی خاکساری در جريان اعتراض های صنفی معلمان ايران، که از اسفند سال گذشته آغاز شد، به همراه ده ها معلم ديگر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و مدتی را در زندان به سر برد. همچنين هفته نامه قلم معلم نيز توقيف شد. وی پس از مدتی با قرار وثيقه يک ميليارد ريالی آزاد شد.


به گزارش سايت کانون صنفی معلمان ايران، آقای خاکساری در گزارشی از آلمان نوشته است:«قرار است طی جلساتی با برخی از مسئولان فدراسيون آموزش بين الملل ضمن تشکر همه جانبه از حمايت های بين المللی از معلمان ايران، آنها را در جريان فعاليت های معلمان ايران برای رفع تبعيض بگذارد.»


تاکنون نماينده ای از ايران در کنگره های قبلی فدراسيون آموزش بين الملل شرکت نکرده بود. دليل آن نيز اين بود که تنها سازمان های مستقل و غيردولتی که به تاييد اين اتحاديه بين المللی رسيده باشند، می توانند در نشست های آن شرکت کنند.

بر اساس اين گزارش، قرار است نماينده معلمان ايران، در جلسه عمومی کنگره فدراسيون آموزش بين الملل به مدت ۱۰ دقيقه، پيام معلمان ايران را به اطلاع ۱۷۰۰ نماينده معلمان جهان، و مسئولان عاليرتبه آموزش بين الملل، سازمان بين المللی کار(آی. ال. او)، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری)، فدراسيون جهانی کارگران حمل ونقل و ساير فدراسيون های بين المللی تخصصی و کنفدراسيون های کشوری برساند.


تاکنون نماينده ای از ايران در کنگره های قبلی فدراسيون آموزش بين الملل شرکت نکرده بود. دليل آن نيز اين بود که تنها سازمان های مستقل و غيردولتی که به تاييد اين اتحاديه بين المللی رسيده باشند، می توانند در نشست های آن شرکت کنند.


نقش آموزش برای داشتن جهانی صلح آميز


در اولين روز برگزاری اين کنگره در روز يکشنبه، ۳۱ تير، ارنست کوهلر، رييس جمهوری آلمان، با ستايش از نقش معلمان در آموزش و پرورش نسل جديد گفت:« ما در اينجا گرد آمده ايم تا برای بهبود شرايط کاری معلمان، نه تنها از نظر دستمزد، بلکه در ساير موارد مانند ارتقای سطح آموزشی شان اقدام کنيم.»


تولاس مکيسی، دبيرکل آموزش بين الملل، نيز با اشاره به چالش هايی که در پيش روی اتحاديه های آموزشی در جهان وجود دارد، گفت:«توسعه آموزش بين الملل و جنبش اتحاديه ای درجهان کمک خواهد کرد تا درمبارزه برای آموزش برابر و عدالت اجتماعی برای همگان پيش برويم.»


در اين کنگره همچنين روسای سازمان ها و اتحاديه های صنفی در جهان، مانند کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری بر لزوم تلاش برای بهبود شرايط کاری کارگران، از جمله معلمان، تاکيد کردند.


همچنين بن گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در پيامی به کنگره آموزش بين الملل، با اشاره به برنامه های اين سازمان برای فراهم آوردن آموزش برابر برای همه، از آموزش ابتدايی تا تحصيلات عالی، به مثابه راهی به سوی جهانی صلح آميز و سالم تر گفت:«آموزش، نقشی اساسی را در توسعه انسانی و برابر انسان ها ايفا می کند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG