لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

گره پرونده مرگ مشکوک دکتر جوان در همدان


عکسی از زهرا بنی یعقوب، پزشک جوانی که پاییز گذشته درگذشت.
عکسی از زهرا بنی یعقوب، پزشک جوانی که پاییز گذشته درگذشت.

«دو ماه پس از دستور ديوان عالی کشور مبنی بر انتقال پرونده زهرا بنی يعقوب به تهران، دادگستری همدان مدعی است هنوز نامه ديوان عالی کشور به آنها نرسيده است.»


اين گفته ابوالقاسم بنی يعقوب پدر پزشک جوانی است که مهر ماه سال گذشته، در بازداشتگاهی در همدان به طرز مشکوکی جان سپرد.


بهمن ماه سال گذشته آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه ایران، از ديوانعالی کشور خواست تا به موضوع ارجاع پرونده مرگ مشکوک زهرا بنی يعقوب از دادگستری همدان به دادگستری تهران، رسيدگی کند.


به گفته ابوالقاسم بنی يعقوب، اسفند ماه سال گذشته نيز ديوان عالی کشور پس از بررسی پرونده، دستور داد تا پرونده به تهران منتقل شود «اما دادگستری همدان از اين کار امتناع می کند.»


زهرا بنی يعقوب، پزشک جوان ۲۷ ساله روز بيستم مهرماه سال گذشته در يکی از پارک های همدان به اتهام «ارتکاب جرم مشهود» توسط نيروهای بسيجی ضابطان امر به معروف و نهی از منکر بازداشت شد و دو روز بعد مسئولان بازداشتگاه اعلام کردند که وی با استفاده از پارچه پلاکارد تبليغاتی خودکشی کرده است.


  • « حکم ديوان عالی کشور برای انتقال پرونده به تهران صادر شده اما دبيرخانه دادگستری همدان اعلام وصول نمی کند.»
پدر دکتر بنی يعقوب

شيرين عبادی به عنوان وکيل خانواده زهرا بنی يعقوب از مسئولان قضايی خواست، پرونده موکلش را برای رسيدگی از همدان به تهران بفرستند.


در پی امتناع دادگستری همدان از ارسال پرونده به تهران، خانواده بنی يعقوب خواهان مداخله رياست قوه قضاييه در روند انتقال پرونده شد.


پدر دکتر بنی يعقوب به راديو فردا گفت: «حکم ديوان عالی کشور برای انتقال پرونده به تهران صادر شده اما دبيرخانه دادگستری همدان اعلام وصول نمی کند.»


پزشک قانونی مرگ زهرا بنی يعقوب را «‎فشار بر عناصر حياتی گردن توسط جسم رشته‏‎‎ مانند و قابل انعطاف و عوارض ناشی از آن» دانست و زمان مرگ را حدود ساعت نه شنبه شب (بيست و يکم مهر) اعلام کرد.


اما خانواده زهرا بنی يعقوب با رد اين ادعا و با استناد به کبودی موجود بر جسد، مرگ فرزند خود را مشکوک دانسته و خواستار نبش قبر وی و تعيين مجدد علت مرگ شدند.


به دنبال طرح شکايت خانواده اين پزشک جوان، دادسرای همدان برای سه نفر از ضابطان قرار وثيقه صادر کرد ولی از صدور دستور برای نقش قبر زهرا بنی يعقوب خودداری کرد.



شيرين عبادی در گفت وگو با راديو فردا از تناقضات بسياری در پرونده خبر داده بود، «از جمله ساعت دقيق مرگ و ارتفاع ميله ای که ادعا می شود شادروان زهرا بنی يعقوب خود را با آن به دار آويخته است. زيرا ارتفاع اين ميله با اندازه و قد زهرا تناسبی ندارد. همچنين تناقض در گزارشات مأمورين در مورد شيوه دستگيری و نگهداری از زهرا.»


وی گفته بود: «شادروان بنی يعقوب از شاگردان تيزهوش و يک دکتر فارغ التحصيل از دانشگاه تهران بود. ولی معلوم شد کسانی که او را دستگير کرده بودند و بعدا به عنوان متهم مورد تحقيقات قرارگرفتند، حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند و برگه بازجويی را انگشت زده بودند.»


XS
SM
MD
LG