لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

علی لاریجانی نامزد اصولگرایان برای ریاست مجلس شد


گفته می شود پيش از اين غلامعلی حداد عادل و علی لاريجانی توافق کرده بودند برای کاستن از تنش ها در صحن علنی مجلس هشتم، در اين رای گيری شرکت کنند و هر کدام رای کمتری داشتند، از نامزدی برای رياست مجلس انصراف دهد.
گفته می شود پيش از اين غلامعلی حداد عادل و علی لاريجانی توافق کرده بودند برای کاستن از تنش ها در صحن علنی مجلس هشتم، در اين رای گيری شرکت کنند و هر کدام رای کمتری داشتند، از نامزدی برای رياست مجلس انصراف دهد.

علی لاريجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، در جریان رای گیری فراکسیون اصولگرایان که اکثریت مجلس هشتم را در اختیار دارد با کسب ۱۶۱ رای نامزد ریاست مجلس شد.


غلامعلی حداد عادل، رقیب آقای لاریجانی که به مدت چهار سال بر کرسی ریاست مجلس هفتم تکیه زده بود تنها ۵۰ رای به دست آورد.


در رای گیری فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم که عصر یکشنبه صورت گرفت، ۲۲۷ نماينده حضور داشتند که ۲۱۳ برگه رای را در گلدان ها ريختند.


در این نشست، همچنین محمد رضا باهنر با ۱۱۲رای به عنوان نايب رییس مجلس هشتم انتخاب شد ولی نمایندگان این فراکسیون بر سر انتخاب نايب رییس دوم ميان محمد حسين ابوترابی فرد و شهاب الدين صدر به نتیجه ای نرسیدند.


پيش از اين غلامعلی حداد عادل و علی لاريجانی توافق کرده بودند برای کاستن از تنش ها در صحن علنی مجلس هشتم، در اين رای گيری شرکت کنند و هر کدام رای کمتری داشتند، از نامزدی برای رياست مجلس انصراف دهد.


در صورتی که آقای لاریجانی در نشست روز سه شنبه مجلس به صورت رسمی به عنوان رییس انتخاب شود رقبیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد سکان هدایت یکی از قوای سه گانه جمهوری اسلامی را برعهده خواهد گرفت که به گفته کارشناسان، برخلاف مجلس هفتم، منتقد دولت خواهد بود.


آقای لاریجانی سال گذشته به علت اختلاف با محمود احمدی نژاد بر سر چگونگی هدایت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از سمت خود به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده هسته ای ارشد کشور برکنار شد.


هرچند آقای لاريجانی در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۵ با شکست روبرو شد اما تحليلگران پيش بينی مي کنند وی در انتخابات رياست جمهوری آينده ايران بار ديگر وارد عرصه رقابت ها شود.

هرچند آقای لاريجانی در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۵ با شکست روبرو شد اما تحليلگران پيش بينی مي کنند وی در انتخابات رياست جمهوری آينده بار ديگر وارد عرصه رقابت ها شود.


دومین رییس غیر روحانی

مجلس هشتم در حالی می رود تا صبح سه شنبه کار خود را با ۱۸۰ نماينده جديد آغاز کند، که دومين مجلس شورای اسلامی است که احتمالا رياست خود را به فردی غير روحانی می سپارد.


حداد عادل که نسبتی خويشاوندی با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دارد، اولين رييس مجلس جمهوری اسلامی بود که لباس روحانيت بر تن نداشت اما علی رغم چهار سال رياست بر مجلس هفتم، در انتخابات مجلس هشتم، کمتر از ۱۰ درصد آرای مردم تهران را کسب کرد.


وی در آخرين روز کاری مجلس هفتم، يکی از افتخارات این دوره مجلس را «پايبندی در قول و عمل به ولايت فقيه» دانست.


آقای حداد عادل همواره به عنوان یکی از هواداران دولت محمود احمدی نژاد شناخته می شد و او در سخنرانی سال گذشته اش در جمع دانشجويان اعلام کرد:« نمي خواهم رييس مجلسی باشم که دولت را تضعيف کند.»


علی لاریجانی که در حال حاضر به عنوان نماينده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی حضور دارد در اسفند ماه سال گذشته نامزد نمايندگی از قم شد و توانست آرای مردم اين شهر را از آن خود کند.


وی سر ليست کشوری طيف اصولگرايان منتقد دولت در انتخابات بود و از حمايت اصولگرايان سنتی و حتی طيفی از نمايندگان هوادار دولت نيز برخوردار بود.


با وجود طيف گسترده حاميان و آرای بالای علی لاريجانی در جلسه فراکسيون اصولگرايان به نظر می رسد او از قدرت بيشتری برای نقد عملکرد دولت و نظارت بر فعاليت های آن برخوردار باشد.


XS
SM
MD
LG