لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

کارنامه دوساله احمدی نژاد؛ معلمان، کارگران و اعتراض های صنفی


در دو سال گذشته اعتراض های مکرر معلمان با برخوردهای شدید امنیتی دولت روبرو شد.
در دو سال گذشته اعتراض های مکرر معلمان با برخوردهای شدید امنیتی دولت روبرو شد.

يکی از شعارهايی که سهم بزرگی در پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سوم تير سال ۱۳۸۴ خورشيدی ايفا کرد، شعار «آوردن درآمد نفت بر سر سفره های مردم» بود.


اين شعار در کنار قول های انتخاباتی اين نامزد طیف چند پاره اصولگرایان مانند «عدالت گستری» و «مهرورزی» آرای مردمی را که از بی توجهی به مشکلات اقتصادی شان، ناراضی بودند، جلب کرد.


اما در دو سالی که از پيروزی محمود احمدی نژاد می گذرد، بخش قابل ملاحظه ای از اقشار جامعه ايران، بويژه آنانی که درآمدشان پايين تر از خط فقر است، زبان به اعتراض گشوده اند.


معترضين، از جمله معلمان و کارگران، در اين مدت اعتصاب ها و تظاهرات بسياری را برگزار کرده و خواستار تحقق وعده های انتخاباتی رييس جمهوری اسلامی ايران شده اند.


اين در حاليست که محمود احمدی نژاد منکر آن شد که وی شعار «آوردن درآمد نفت بر سر سفره های مردم» را داده است.


البته کسانی مانند مهدی کلهر، مشاور رسانه ای رييس جمهوری اسلامی ايران، هم هستند که می گويند:« سر لوله های نفت واقعا بر سر سفره های مردم است.»


«اتفاقات، برعکس انتظار معلمان بود»


شيرزاد عبداللهی، روزنامه نگار در ايران، به راديو فردا گفت:«پس از انتخابات رياست جمهوری سوم تير سال ۱۳۸۴، تصور بسياری از مردم اين بود که با روی کار آمدن يک دولت اصولگرا و هم خط با مجلس شورای اسلامی و يکدست شدن حاکميت، کارآمدی دستگاه های دولتی افزابش می يابد و از اين پس، دولت به مسايل آب و نان مردم، بهبود حقوق و مسکن آنها و مبارزه با گرانی و تورم می پردازد.»


«سر لوله های نفت واقعا بر سر سفره های مردم است.»
مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد

وی افزود:«متاسفانه اتفاقاتی که در دو سال گذشته در بخش آموزش و پرورش افتاد، کاملا برعکس تصور معلمان بود.»


آقای عبداللهی اشاره کرد که دراين مدت، اعتراض های صنفی معلمان با برخوردهای امنيتی و انتظامی دولت مواجه شد و درنتيجه، بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از معلمان در تهران و شهرستان ها بازداشت شدند.


همچنين، به گفته او، برای ده ها نفر از معلمان قرارهای سنگين بين ۳۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شد تا از زندان آزاد شوند و الآن، بسياری در انتظار تکميل و ارسال پرونده های خود به دادگاه هستند.


اين روزنامه نگار اضافه کرد:«به علاوه، وزارت آموزش و پرورش يکسری اقدامات تنبيهی را برای فعالان صنفی و کسانی که در اعتراض های صنفی پايان سال ۱۳۸۵ شرکت داشتند، در نظر گرفته است.»


از جمله اين اقدامات تنبيهی، به گفته آقای عبداللهی، منتظر خدمت شدن حدود ۴۰ نفر از معلمان و کاهش حقوق آنان به پايين تر از ۱۰۰ هزار تومان و ممنوع الورود شدن شان به مدارس بين سه تا شش ماه است.


وی گفت:«برای حدود ۲۰۰ تن از معلمان نيز درهيات های رسيدگی به تخلف های اداری پرونده تشکيل شده است و آنها در انتظار صدور رای هيات های بدوی هستند.»


شيرزاد عبداللهی اين اتفاقات را درطول تاريخ آموزش و پرورش ايران، بی سابقه دانست و درعين حال، گفت که دردو سال گذشته، توان کارشناسی آموزش و پرورش به شدت افت پيدا کرده است.


برخورد دولت احمدی نژاد با جنبش کارگری


جعفر عظيم زاده، سخنگو و عضو هيات مديره اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار ايران، درگفت و گو با راديو فردا، ابراز عقيده کرد که وضعيت کنونی طبقه کارگر ايران ناشی از اقتصاد دهه های گذشته و اعمال فشار سرمايه داران بر آنان است.


«دولت محمود احمدی نژاد تلاش کرده است تا نقطه پايانی بر اعتراض های کارگری بگذارد.»
جعفر عظيم زاده

وی گفت:«کارنامه برخورد دولت محمود احمدی نژاد با جنبش کارگری را بايد در بطن اوج گيری اعتراضات کارگران از سال ۱۳۸۰ تاکنون ارزيابی کرد.»


آقای عظيم زاده اشاره کرد که دولت محمود احمدی نژاد تلاش کرده است تا نقطه پايانی بر اعتراض های کارگری بگذارد، و افزود:«البته سرکوب جنبش کارگری در سال های گذشته وجود داشته است و در دوره آقای خاتمی، از جمله، کارگران خاتون آباد سرکوب شدند. اما در دوره رياست جمهوری آقای احمدی نژاد، اين سرکوب شدت بيشتری يافت.»


اين فعال کارگری در همين ارتباط به سرکوب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، فرش البرز، پرديس سنندج و گمرک بندر ديلم اشاره کرد.


سخنگو و عضو هيات مديره اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار ايران همچنين گفت:« درنتيجه سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، سطح زندگی کارگران درايران به شدت کاهش يافته و در حالی که تورم درايران به شدت افزايش يافته و از جمله، بهای اجاره مسکن در تهران ۷۰ درصد رشد کرده است، دستمزد کارگران، تنها ۱۷ درصد اضافه شده است.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG