لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

«سولانا برای ارائه بسته پیشنهادی به تهران می رود»


آقای متکی به به زمان دقيق سفر سولانا به ايران اشاره نکرد.(عکس: EPA)
آقای متکی به به زمان دقيق سفر سولانا به ايران اشاره نکرد.(عکس: EPA)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد با درخواست سفر خاوير سولانا مسول سياست خارجی اتحاديه اروپا به منظور ارايه بسته پيشنهادی به ايران موافقت شده است.


آقای متکی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «اوسی اجی»، همتای غنايی خود در تهران ، به زمان دقيق سفر سولانا به ايران اشاره نکرد.


گروه ۱+۵، شامل کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، ۱۳ ارديبهشت ماه ، در پايان نشست مشترک خود در لندن درباره پرونده هسته ای ايران اعلام کردند که يک بسته پيشنهادی شامل مشوق های سياسی و اقتصادی برای ايران تهيه کرده اند تا اين کشور در قبال آن غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به مذاکرات باز گردد.


برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، پيشتر گفته بود: «اگر ايران هنگامی که بسته پيشنهادی جديد را دريافت می کند آن را در اختيار عموم مردم قرار ندهد، اين مشوق ها در اينترنت منتشر شده تا در دسترس عموم قرار گيرند.»


به گفته وی، بسته مشوق های پيشنهاد شده به ايران «بسيار سخاوتمندانه» است .


جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل گفته است که بسته ای را تهیه کرده و به برخی از چهره های بین المللی و مقام های کشورهای غربی ارائه کرده است.


  • «اگر ايران دنبال بحث و گفت و گو و راه حل سياسی است، بايد رفتار خود را تغيير دهد.»
محمد رضا جلیلی، تحلیلگر سیاسی

وزیر امور خارجه ایران در این رابطه گفت: «کليات بسته پيشنهادی ايران به اطلاع رسيده و در فرصتی مناسب جزئيات آن اعلام خواهد شد.»


ادامه بن بست؟


به رغم تلاش های بین المللی برای حل و فصل پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران برخی از صاحبنظران سیاسی بر این اعتقادند که بن بست کنونی در روند تعامل میان ایران و غرب همچنان ادامه خواهد یافت.


محمد رضا جليلی، استاد روابط بين الملل در موسسه مطالعات بين المللی ژنو، در گفت و گو با راديو فردا می گويد:«پس از تصويب سومين قطعنامه و تحريم های جديد عليه ايران، کشورهای اروپايی در تلاشند تا ثابت کنند تنها در پی تحريم نيستند و می کوشند تا راه حل سياسی برای مسئله بيابند. به همين دليل پيشنهادهایی جهت آغاز گفت و گو برای حل مشکلات ايران با جامعه جهانی مطرح می کنند.»


آقای جليلی با اشاره به اين که «تا پيش از اين ايران هيچگاه حاضر نشده وارد مذاکره و گفت و گو شود» و همواره پيشنهادات با مخالفت ايران روبرو شده است، معتقد است:«اين پيشنهادات با آنچه در گذشته مطرح شد، تفاوت چندانی نخواهد داشت و بايد منتظر ماند و ديد تهران چه عکس العملی خواهد داشت.»


به گفته این تحلیلگر سیاسی، «اگر ايران دنبال بحث و گفت و گو و راه حل سياسی است، بايد رفتار خود را تغيير دهد.»


وی اظهار داشت:«اگر سوابق را مورد توجه قرار دهيم، هيچ يک از طرفين پيشنهادی نمی دهند که مورد موافقت قرار گيرد و من احتمال می دهم در همين بن بست باقی بمانيم.»


روز دوشنبه محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران اعلام کرده بود «تهران بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ را دريافت و بررسی و سپس نکات مثبت و منفی آن، روش و محورهای قابل مذاکره را اعلام می کند.»


کشورهای غربی برای تشویق ایران به همکاری در زمینه تعلیق فعالیت های هسته ای خود، در ژوئن سال ۲۰۰۶ بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی، شامل همکاری در زمينه هسته ای، اقتصادی و فناوری های پيشرفته به ايران پيشنهاد کردند.


ايران اين بسته پيشنهادی را رد کرد و همزمان به توسعه فعالیت های اتمی خود پرداخت.


تهران، هدف از غنی سازی اورانيوم را، توليد سوخت مورد نياز برای نيروگاه اتمی بوشهر عنوان کرده و گفته است که این برنامه را در چارچوب تعهدات بين المللی خود انجام می دهد.


در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا موضع قبلی واشينگتن درخصوص مذاکره نمايندگان ۱+۵ با تهران را تکرار کرده و می گويد: نماينده از اين کشور در زمان ارائه بسته پيشنهادی به ايران حضور نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG