لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

«سپاه مهدی، الگویی برای دیگر شبه نظامیان عراق»


اين گروه شیعه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ ميلادی و پس از سرنگونی صدام حسين توسط مقتدی صدر تاسيس شد.
اين گروه شیعه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ ميلادی و پس از سرنگونی صدام حسين توسط مقتدی صدر تاسيس شد.

دولت عراق روز جمعه با صدور بیانیه ای درباره تصميم مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه برای تعليق شش ماهه فعاليت گروه شبه نظامی سپاه مهدی، ابراز امیدواری کرد که گروه های شبه نظامی دیگر نیز همین راه را در پیش بگیرند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در این بیانیه آمده است :«دولت عراق از تصميم صدر استقبال می کند و آن را مشوقی در مسير استقرار امنيت و ثبات در سراسر کشور و بختی برای وابستگان گوناگون سياسی و ايدئولوژيک آن می داند.»


مقتدا صدر، روز چهارشنبه ۲۹ اوت، دستور توقف تمام فعاليت های سپاه مهدی را برای مدت شش ماه اعلام کرد و گفت که اين گروه شبه نظامی بر اساس مسيری که آن را در چارچوب ايوئولوژی اش نگه دارد، بازسازی خواهد شد.


اين گروه مسلح شیعه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ ميلادی و پس از سرنگونی صدام حسين توسط مقتدی صدر تاسيس شد.


سپاه مهدی که به زبان عربی «جیش المهدی» خوانده می شود در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ ميلادی و پس از سرنگونی صدام حسين توسط مقتدا صدر تاسيس شد.

تصميم اين روحانی تندروی شيعه پس از آن انجام گرفت که شبه نظاميان سپاه مهدی، متهم شدند که از روز دوشنبه ۲۷ اوت، تا روز چهارشنبه ۲۹ اوت، با نيروهای امنيتی عراق در شهر کربلا درگیر شده اند.


در اين درگيری، دستکم ۵۲ نفر کشته و بيش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.


در اين ارتباط، يک مقام امنيتی درعراق اعلام کرد: «يک عضو شورای شهر کربلا که از اعضای ارشد جنبش صدر محسوب می شود، به اتهام دخالت در خشونت ها بازداشت شده است.»


در عين حال، اعضای اين گروه شبه نظامی متهم به انجام حملاتی به دفاتر مجلس اعلای اسلامی عراق در سراسر اين کشور شده اند.


آزادی روزانه ۵۰ زندانی در ماه رمضان


همزمان با تحولات اخیر، دفتر طارق الهاشمی، معاون سنی رييس جمهوری عراق، روز جمعه ۳۱ اوت، اعلام کرد که به مناسبت ماه رمضان، در هر یک از روزهای این ماه که برای مسلمانان «روزهایی قابل احترام» است، ۵۰ تن از زندانيان از زندان های آمريکا آزاد خواهند شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر الجبيری، مشاور حقوق بشر آقای الهاشمی، با انتشار اطلاعيه ای گفت که اين اقدام به منظور آزادی زندانيان، که او آنها را «بي گناه» خواند، انجام می گيرد.


معاون سنی رييس جمهوری عراق در هفته های گذشته از شماری از زندان هايی که توسط نيروهای امريکايی اداره می شوند و حدود ۲۰ هزار زندانی درآنها به سر می برند، بازديد کرد.


خبرگزاری فرانسه نوشته است که اکثر اين زندانيان برای مدت طولانی در زندان به سر می برند و اتهام رسمی به آنها وارد نشده است.


اين زندانيان اغلب در جريان عمليات امنيتی در عراق بازداشت شده اند.


شمار زندانيان اين زندان ها، به ويژه پس از عمليات امنيتی در بغداد در ۱۴ فوريه سال جاری ميلادی افزايش داشته است.


در اطلاعيه دفتر طارق الهاشمی آمده است: «آزادی زندانيان به عوامل گوناگون از جمله این که بيگناه باشند، بستگی خواهد داشت.»


ماه رمضان در عراق در روز ۱۲ يا ۱۳ سپتامبر آغاز می شود.


ارتش آمريکا، دو زندان را در عراق، در حومه بغداد و نزديک بندر بصره، اداره می کند.


XS
SM
MD
LG