لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

تلفات غیر نظامیان در حملات انتحاری عراق


به گفته پلیس عراق احتمال افزایش تلفات غیر نظامیان در انفجارهای روز دوشنبه وجود دارد.
به گفته پلیس عراق احتمال افزایش تلفات غیر نظامیان در انفجارهای روز دوشنبه وجود دارد.

پلیس عراق اعلام کرد که در جریان حملات انتحاری و پرتاب خمپاره در نقاط مختلف عراق در روز دوشنبه دست کم ۴۳ نفر غیر نظامی کشته و دهها تن زخمی شده اند.


یکی از مرگبارترین حملات در روستایی نزديک شهر «تل عفر» درشمال عراق رخ داد که در جریان آن، حداقل ۲۸ غيرنظامی کشته شدند.


به گفته رييس پليس شهر تل عفر، يک بمبگذار انتحاری، روز دوشنبه هشتم مرداد، کاميون خود را در يک روستای شيعه نشين در فاصله ۲۰ کيلومتری اين شهر منفجر کرد.


دراين انفجار، همچنين حداقل ۵۰ نفر ديگر زخمی شدند. پليس می گويد احتمال افزايش ميزان تلفات وجود دارد.


همچنين در حملات ديگری در بغداد و چند شهر ديگر عراق، ۱۸ غيرنظامی عراقی کشته و حداقل ۲۵ نفر ديگر زخمی شدند.


در اين ميان، عمليات انتحاری در تل عفر، يک روز پس از آن روی داد که يک فرمانده بلندپايه ارتش آمريکا در عراق گفت که شبه نظاميان شيعه با سلاح های ايرانی و آموزش هايی که ديده اند، سه چهارم عمليات ماه گذشته ميلادی در بغداد را انجام داده اند.



عمليات انتحاری در تل عفر، يک روز پس از آن روی داد که يک فرمانده بلندپايه ارتش آمريکا در عراق گفت که شبه نظاميان شيعه با سلاح های ايرانی و آموزش هايی که ديده اند، سه چهارم عمليات ماه گذشته ميلادی در بغداد را انجام داده اند.

به گفته او، اين عمليات باعث کشته و زخمی شدن شماری از نيروهای آمريکايی شده است.


حملات عليه نيروهای آمريکايی درسراسر عراق، از ماه گذشته به تدريج افزايش داشته است و مقام های نظامی، خوش بينی احتياط آميزی را در خصوص کارکرد عمليات مربوط به برقراری امنيت دراين کشور ابراز می کنند.


همزمان، ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق گفت که شمار حملات جناح های منشعب از جيش المهدی، افزايش داشته است.


او اشاره ای به تعداد دقيق اين حملات نکرد، اما گفت که ۷۳ درصد حملات شبه نظاميان، موجب کشته يا زخمی شدن نيروهای آمريکايی در ماه گذشته ميلادی، شده است.


بر اساس اين گزارش، اين ميزان، دو برابر شش ماه پيش به حساب می آيد.


اين مقام ارتش آمريکا در عراق همچنين گفت که ايران به شدت حمايت خود از شبه نظاميان شيعه را پيش از گزارشی که در ماه سپتامبر به کنگره آمريکا ارائه می شود، افزايش داده است.


تهران اتهامات آمريکا را درمورد نقش داشتن در درگيری های عراق رد کرده است.


سخنان اوديرنو به مشکلات نيروهای آمريکايی و عراقی دربرقراری صلح اشاره دارد، آن هم پس از آنکه نيروهای آمريکايی با موفقيت اغلب شبه نظاميان سنی وابسته به القاعده را از صحنه عمليات خارج کرده بودند.


در شش ماه گذشته، هزاران تن از نيروهای آمريکايی و عراقی به خيابان های بغداد اعزام شدند تا شورشيان و شبه نظاميان را سرکوب کنند.


با آغاز اين عمليات، مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه و رهبر جيش المهدی، موافقت کرد تا نيروهای اين واحد شبه نظامی را از خيابان های بغداد بيرون بکشد.


اما اين اقدام، نارضايتی برخی جناح ها و جدايی شان از جيش المهدی را به همراه داشت.


آسوشیتدپرس مدعی شد که برخی از اعضای ناراضی سپاه مهدی به این خبرگزاری گفته اند که برای آموزش و تجهيز نظامی، به ايران رفتند و سپس به عراق بازگشتند تا با نيروهای آمريکايی و عراقی مبارزه کنند.


در اين ارتباط، ژنرال اوديرنو به آسوشيتدپرس گفت:«می دانستيم که چنين خواهد شد و صحنه تغيير خواهد يافت.»


با اين همه، وی احتمال داد که به رغم پبشرفت های اخير در مبارزه عليه وابستگان به القاعده، اين گروه برای تشديد فعاليت هايش در عراق تلاش کند.


XS
SM
MD
LG