لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

اعتراض ایران به حمایت بغداد از ادعاهای امارات


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران از بغداد خواست مواضعش را درباره سه جزیره ایرانی خلیج فارس - معروف به حزایر سه گانه - اصلاح کند.


پيش از اين دولت امارات عربی متحده اعلام کرده بود وزارت امور خارجه عراق با ارسال يادداشتی حمايت مطلق عراق از مالکيت امارات متحده عربی بر جزاير سه گانه را اعلام کرده است.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران صبح روز چهارشنبه اعلام کرد: «سفير عراق [محمد مجيد عباس الشيخ] به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ايران رسما به وی اعلام شد. هم چنين از دولت عراق درخواست شد تا مواضع خود را اصلاح کند.»


خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی پيش از اين اعلام کرده بود عراق در اين نامه گفته است از هرگونه فعاليت صلح آميز دولت امارات برای بازپس گيری اين جزاير حمايت کرده و تلاش ايران را برای ادامه آنچه «اشغال» اين جزاير خوانده شده، رد خواهد کرد.


عراق در اين نامه اعلام کرده است از هرگونه فعاليت صلح آميز دولت امارات برای بازپس گيری اين جزاير حمايت کرده و تلاش ايران برای ادامه اشغال اين جزاير را رد خواهد کرد.

آخرين موضع گيری رسمی


آخرين موضع گيری رسمی ایران در مورد جزاير سه گانه در زمان انتشار بيانيه پايانی اجلاس سران اتحاديه عرب در فروردين ماه گذشته صورت گرفت.

در بيانيه پايانی اجلاس سران اتحاديه عرب آمده بود: «ما ارتباطات کنونی بين امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی ايران برای حل مسئله سه جزيره اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طرق قانونی و شيوه های صلح آميز را تشويق می کنيم، تا امارات متحده عربی بتواند مالکيت اين جزاير را دوباره به دست آورد. از طريقی که به برادری اعراب و ايران لطمه ای وارد نشده و باعث تحکيم و گسترش آن شود.»


عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب نيز در افتتاحيه اين اجلاس خواستار مذاکره فوری ايران و امارات متحده عربی در مورد آنچه وی «جزاير اماراتی» خواند، شد و يا ارجاع موضوع به دادگاه بين المللی شده بود.


سخنان آقای موسی در حالی بيان شد که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران نيز در اجلاس حضور داشت. آقای متکی بعد از سخنان عمرو موسی در اجلاس افتتاحيه به خبرنگاران گفت اين اظهارات «بی اساس و تکراری است که با برخی دخالت های خاص مطرح می شود.»


اعتراض ملی به ادعای امارات


تذکر آرام دولت ایران به سفیر عراق در حالی صورت می گیرد که افکار عمومی ایرانیان نسبت به موضوع جزایر سه گانه حساسیت ویژه ای دارد.


سه شنبه گذشته به مناسبت روز ملی خليج فارس حدود دويست نفر با تجمع مقابل سفارت امارات متحده عربی در تهران، به «تحريف نام خليج فارس»، و ادعای اين کشور در قبال جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، اعتراض کردند.


XS
SM
MD
LG