لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

ایران: پاسخ به حمله اسرائیل «دردناک» خواهد بود


اظهارات اخیر وزیر دفاع جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان هفته گذشته شائول موفاز صورت می گیرد که از حمله به ایران سخن گفته بود.(عکس: AFP)
اظهارات اخیر وزیر دفاع جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان هفته گذشته شائول موفاز صورت می گیرد که از حمله به ایران سخن گفته بود.(عکس: AFP)

وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران به اسرائيل هشدار داد در صورت اقدام نظامی عليه تاسيسات هسته ای اين کشور با «پاسخ بسيار دردناکی » روبرو خواهد شد.


مصطفی محمد نجار روز دوشنبه در مراسم بدرقه نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفت:« جمهوری اسلامی، نظامی مستقر، با ثبات و پايدار است و نيروهای مسلح ما در اوج اقتدار هستند و اگر کسی بخواهد يک چنين کار احمقانه ای انجام دهد، پاسخش بسيار دردناک خواهد بود.»


اظهارات اخیر وزیر دفاع جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان هفته گذشته شائول موفاز صورت می گیرد که از حمله به ایران سخن گفته بود.


آقای موفاز که معاون نخست وزير اسرائيل است در گفت و گو با یک روزنامه اسرائيلی نسبت به ميزان کارآيی تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرد و حمله اسرائيل به آن کشور را «اجتناب ناپذير» دانسته بود.


ايران روز شنبه در نامه ای به دبيرکل سازمان ملل متحد و شورای امنيت، خواستار واکنش اين نهاد بين المللی به تهديد اين مقام اسرائيل عليه ايران شد.


شائول موفاز گفته بود: «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»


اين اظهارات آقای موفاز سبب شد قيمت نفت به رکورد تازه ای دست یابد و به ازای هر بشکه ای ۱۳۹ دلار افزایش یابد.


  • «نيروهای مسلح ما در اوج اقتدار هستند و اگر کسی بخواهد يک چنين کار احمقانه ای انجام دهد، پاسخش بسيار دردناک خواهد بود.»
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران

برخی از مقام های اسرائيل اين تهديد را نظر شخصی معاون نخست وزیر این کشور و در ارتباط با مسائل داخلی اسرائیل دانستند.


کاخ سفيد نيز نیز در واکنش به سخنان اين وزير اسرائیلی گفته است: «آمريکا نگرانی اسرائيل در مورد خطر ايران مسلح به بمب اتمی را درک می کند، ولی همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين بحران پايبند است.»


اسرائیل و آمريکا معتقدند که ايران در تلاش برای دستيابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای است. شورای امنيت سازمان ملل نيز تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکنون در خواست های بين المللی برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم را ناديده گرفته و فعاليت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


هواپيماهای اسرائيل همچنين هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند. بعدها گفته شد که اين هواپيماها تاسيسسات اتمی سوريه را بمباران کرده اند. سوريه ابتدا بمباران اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.


تحليلگران مستقل می گيوند تاسيسات اتمی ايران بی شمار، با فاصله و دور از دسترس تر از آن هستند که اسرائيل بتواند آنها را شناسايی و نابود کند.


محمود احمدی نژاد که از سال ۲۰۰۵ به عنوان رییس جمهوری اسلامی ايران انتخاب شده است تا به حال بارها تاکيد کرده که«اسرائيل از روی نقشه جهان محو خواهد شد.» او همچنين گفته است که در صورت حمله اسرائيل به ايران، اهدافی در خليج فارس نابود خواهند شد.


XS
SM
MD
LG