لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

تارو آسو، نخست ‌وزیر ژاپن شد


تارو آسو، چهارمین نخست ‌وزیر معرفی شده از سوی حزب حاکم ژاپن در دو سال اخیر است.
تارو آسو، چهارمین نخست ‌وزیر معرفی شده از سوی حزب حاکم ژاپن در دو سال اخیر است.

تارو آسو وزیر امور خارجه سابق ژاپن، پس از استعفای رسمی کابینه یاسوئو فوکودا و با رأی مجلس نمایندگان به نخست وزیری این کشور برگزیده شد.


تصمیم مجلس نمایندگان در انتخاب آقای آسو در حالی است که مجلس مشاوران ژاپن که در اختیار مخالفان قرار دارد، پس از استعفای کابینه به نخست وزیری ایچیرو اوزاوا رأی داده بود. اما با رأی گیری مجدد در مجلس نمایندگان و کسب دو سوم آرا توسط آسو، وی به نخست وزیری ژاپن رسید.


انتظار می‌رود آقای آسو تا پایان روز چهارشنبه اعضای کابینه جدید خود را معرفی کند.


تارو آسو که از روز دوشنبه هدایت حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن را بر عهده دارد، نوه شیگرو یوشیدا از نخست وزیران قدرتمند پیشین ژاپن است و همسرش نیز دختر زنکو سوزوکی از دیگر نخست‌ وزیران پیشین این کشور است.


وی که پس از استعفای شینزو آبه، مدعی کسب نخست وزیری و رقیب یاسوئو فوکودا به حساب می‌آمد، با استعفای فوکودا نود و دومین نخست وزیر ژاپن شد.


حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن از سال ۱۹۵۵ تا کنون به جز ۱۰ ماه قدرت را در اختیار داشته است اما چالش‌های سیاسی و اقتصادی در دو سال اخیر موجب شده تا این حزب چندین بار دست به ترمیم کادر رهبری خود بزند و از این رو پس از کویزومی، شینزو آبه، و یاسوئو فوکودا، تارو آسو چهارمین نخست وزیر معرفی شده از سوی این حزب در دو سال اخیر است.



انتظار می‌رود آقای آسو تا پایان روز چهارشنبه اعضای کابینه جدید خود را معرفی کند.

آقای آسو از سال ۲۰۰۳ به عنوان وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن وارد کابینه کویزومی شد، و از سال ۲۰۰۵ سکان‌دار سیاست خارجی این کشور است.


وی دارای موضعی سرسختانه در قبال کره شمالی و چین است و از جمله شخصیت‌های سیاسی است که از دیدارهای کویزومی از معبد جنجال برانگیز یاسوکنی دفاع کرده است.


آقای آسو احتمالاً سیاست خارجی یاسو فوکودا را ادامه می‌دهد و ژاپن همچنان متحد استراتژیک آمریکا در منطقه باقی می‌ماند.


با این حال به رغم انتخاب تارو آسو به نخست‌وزیری، به نظر می‌رسد با توجه به آنکه هم اکنون اکثریت مجلس مشاوران ژاپن در دست مخالفان است، آقای آسو و حزب حاکم در انتخابات آینده با چالش‌های جدی روبه‌رو باشند.


برخی از کارشناسان می‌گویند که حزب لیبرال دمکرات که دو سوم کرسی‌های پارلمان ژاپن را در دست دارد، در انتخابات آینده قادر نخواهد بود که اکثریت مطلق خود را در پارلمان این کشور حفظ کند.

XS
SM
MD
LG