لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

یک شبکه عربی: دو گروگان ایرانی توسط جندالله کشته شدند


خبرگزاری فارس این عکس را به عنوان عکسی از گروه «جندالله» منتشر کرده است.
خبرگزاری فارس این عکس را به عنوان عکسی از گروه «جندالله» منتشر کرده است.

شبکه تلویزیونی العربیه - مستقر در دبی - به نقل از گروه «جندالله» گزارش داد که دو گروگان ايرانی خود را به قتل رسانده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنگوی اين گروه که خود را عبدالرئوف معرفی کرد، در گفت و گوی تلفنی با شبکه العربيه گفته است بعد از اعدام دو مرد سنی توسط حکومت ايران، آنها دو سرباز به گروگان گرفته شده را به قتل رسانده اند.


این دو نفر، دو تن از شانزده گروگانی بوده اند که روز جمعه گذشته توسط گروه «جند الله» ربوده شده بودند.


روز پنج شنبه شبکه تلويزيونی العربيه تصاويری منتشر کرد که به ادعای اين شبکه تلويزيونی، متعلق به سربازان گروگان گرفته شده توسط گروه «جندالله» در مرز ايران و پاکستان بودند.


در اين تصاوير، چند نفر با لباس های نظامی در حالی که بر روی دو زانوی خود در مکانی نامعلوم نشسته اند، توسط مردانی که صورتشان را پوشانده اند و مسلح هستند، تهديد می شوند.


گروه موسوم به «جندالله» به رهبری عبدالمالک ريگی، پنج شنبه گذشته در آخرين اقدام خود با حمله به يک پاسگاه انتظامی در بخش سراوان در استان سيستان و بلوچستان، ۱۶ مامور انتظامی ايران را به گروگان گرفتند.


سخنگوی «جندالله» همچنين گفته است که «اگر حکومت ايران ۲۰۰ عضو جندالله را که در زندان زاهدان بازداشت هستند، آزاد نکند» این گروه ۱۴ گروگان باقی مانده را به قتل خواهد رساند.


عبدالرئوف همچنين تا ۲۷ ژوئن به ايران فرصت داده است تا ۵ يا ۶ روحانی سنی را که در زندان های ايران هستند، آزاد کند.


پيش از اين ايران در واکنش به اين گروگانگيری اعلام کرده بود که به هيچ وجه به درخواست های اين «گروه تروريستی» برای آزادی زندانيان وابسته به «جندالله» پاسخ مثبت نخواهد داد.


عباس محتاج، معاون امنيتی وزارت کشور روز چهارشنبه هفته جاری به خبرنگاران گفت: «پاسخ ما به ريگی مثبت نبوده و در روزهای گذشته دو گروه از اشرار را که با ريگی همکاری داشتند دستگير کرده ايم.»


در اطلاعيه هايی که گفته می شود توسط «جندالله» منتشر شده اند، آمده است که «از اين به بعد در برابر اعدام هر جوان بلوچ، يک پاسدار» ترور خواهد شد.


روز دوشنبه گذشته نيز ابراهيم کريمی قاضی و معاون دادگستری شهرستان سراوان در هنگام خروج از محل کار خود به ضرب گلولله دو مرد موتور سوار به قتل رسيد.


در حالی که خبرگزاری فارس روز پنج شنبه خبر داد «جندالله» به سرکردگی عبدالمالک ريگی مسئوليت ترور ابراهيم کريمی قاضی و معاون دادگستری شهرستان سراوان را به عهده گرفته است، اما هنوز هيچ يک از مقامات رسمی ايران درمورد اقدامات اخير و ادعاهای پياپی اين گروه اظهار نظر نکرده اند.


همچنين ادعای اين گروه مبنی بر اينکه قتل معاون دادگستری استان شهرستان سروان، توسط عوامل آنها انجام شده است، توسط مقام های ايرانی تاييد يا تکذيب نشده است.


ايران می گويد شورشيان، گروگان های خود را به پاکستان برده اند و کمک مقامات پاکستان را برای پيدا کردن گروگان ها خواستارشده است.


دو روز بعد از گروگانگيری اخير «جندالله»، دولت پاکستان چهار ايرانی که گفته شد عضو «جندالله» بوده اند را به ايران تحويل داد. عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی رهبر سنی اين گروه نيز جزو تحويل شدگان بود.


ايران همواره واشينگتن و لندن را به حمايت از گروه های تروريستی که عليه ايران فعاليت می کنند، متهم می کند. در همين حال آمريکا نيز ايران را به حمايت از گروه های شبه نظامی در جنوب عراق متهم می کند.


XS
SM
MD
LG