لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

« ایران همکاری با آژانس را کاهش نمی دهد»


آقای متکی اعلام کرد که تهران، در روند برنامه هسته ای خود تجدید نظر نخواهد کرد. (عکس: فارس)
آقای متکی اعلام کرد که تهران، در روند برنامه هسته ای خود تجدید نظر نخواهد کرد. (عکس: فارس)

منوچهر متکی، با متهم کردن آمریکا به « دروغ پردازی» در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران گفت: تهران همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش نمی دهد.


به گزارش خبرگزاری « رویترز» ، وی که در « انجمن آسیا» در منهتن نیویورک سخن می گفت، اضافه کرد: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که در مسیر فشارهای بی پایان که از سوی آمریکا هدایت می شود، قرار بگیریم.»


آقای متکی افزود: «برای ایالات متحده دشوار است که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ایران را بپذیرد، چرا که در این صورت دیگر دلیلی برای مخالفت با ایران باقی نخواهد ماند.»


به اعتقاد ایالات متحده و کشورهای غربی، ایران در برنامه هسته ای خود درصدد دستیابی به سلاح اتمی است و شورای امنیت سازمان ملل نیز چندین بار از ایران درخواست کرده است که به غنی سازی اورانیوم پایان دهد.


تهران همواره این ادعا را رد و عنوان کرده است که هدف ایران از تعقیب برنامه هسته ای صرفاً تولید برق است.



  • «برای ایالات متحده دشوار است که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ایران را بپذیرد چرا که در این صورت دیگر دلیلی برای مخالفت با ایران باقی نخواهد ماند.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در سخنان همچنین با اشاره به مذاکرات تهران با شش قدرت جهانی گفت: آقای سولانا یک مدالیته برای مذاکرات ارائه کرده و ایران نیز در پاسخ مدالیته خود را پیشنهاد کرده است و اعتقاد ما بر این است که نقاط مشترک موجود در این دو طرح می تواند به عنوان پایه ای برای تداوم گفت و گوها حفظ شود.


آقای متکی گفت: کاملاً اعتقاد دارم اگر به مذاکرات ادامه دهیم، به نقاط مشترکی می رسیم که ما را به سوی اقدام مشترک راهبری می کند.


وی افزود: ایران به مذاکراتی که با هدایت خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حال برگزاری است، متعهد بوده و از حضور نماینده ارشد ایالات متحده در مذاکراتی که تابستان سال جاری در ژنو برگزار شد، استقبال کرده است.


مذاکرات ژنو در تیرماه سال جاری در شرایطی برگزار شد که ایالات متحده برای نخستین بار، ویلیام برنز، فرد شماره سه دستگاه دیپلماسی آمریکا، را به عنوان فرستاده ارشد خود به این مذاکرات اعزام کرد.


ایالات متحده پیشتر در هیچ یک از مذاکراتی که گروه پنج به علاوه یک با هدایت آقای سولانا با مقامات ایران انجام داده بودند، شرکت نکرده بود.


کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان هستند.


گروه پنج به علاوه یک به ایران پیشنهاد کرده است که در ازای تعلیق فعالیت های هسته ای اش از کمک های اقتصادی و فنی برخوردار شود. اما تهران تاکنون این پیشنهاد را قبول نکرده است.


« برنامه هسته ای تهران ادامه می یابد»


آقای متکی همچنین در این سخنان بار دیگر اطمینان داد که تهران، در روند برنامه هسته ای خود تجدید نظر نخواهد کرد.


وی گفت: برنامه هسته ای ایران مشکل آفرین نیست. ما به دنبال فعالیت عادی خود هستیم و برنامه صلح آمیز هسته ای ما کاملاً منطبق با ان پی تی است.


وزیر خارجه ایران در عین حال تأکید کرد که ایران سطح همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش نخواهد داد.


اظهارات آقای متکی در مورد حفظ سطح همکاری ها با آژانس در حالی است که در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال کاهش سطح همکاری ها با آژانس در محافل داخلی ایران مطرح شده بود.


موسی قربانی، از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران، با اشاره به گزارش جدید محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مورد ایران گفته بود: «هم اکنون در مجلس بحث‌هایی در جریان است تا برخی محدودیت‌های جدید بر روند همکاری با آژانس اعمال شود.»


آقای برادعى در گزارش دوشنبه هفته گذشته خود که به بررسى ماهیت برنامه هسته‌اى ایران اختصاص داشت، گفت که آژانس قادر نشده تا در زمینه مطالعات ادعایی و سایر مسائل باقیمانده در پرونده اتمى ایران که نگرانى‌های جدى برانگیخته است، به پیشرفت واقعى دست یابد.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که نمی‌تواند اطمینان دهد، ایران برنامه مخفی هسته‌ای برای تولید بمب اتمی را دنبال نمی‌ کند.


XS
SM
MD
LG