لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

بازداشت هفت حامی يک پناهجوی ايرانی در نيوزيلند


به جز آقای پناه سه ایرانی پناهجو که می گویند دین خود را تغییر داده و بازگشت آنها به ایران خطرات جانی برای آنها بدنبال خواهد داشت از نیوزیلند اخراج شده اند.
به جز آقای پناه سه ایرانی پناهجو که می گویند دین خود را تغییر داده و بازگشت آنها به ایران خطرات جانی برای آنها بدنبال خواهد داشت از نیوزیلند اخراج شده اند.

پليس نيوزيلند هفت تظاهرکننده را که در خارج از يک زندان در شهر اوکلند، در حمایت از یک پناهجوی ایرانی زنجيره انسانی تشکيل داده بودند، بازداشت کرد.


به گزارش خبرگزاری آلمانی «د.پ.آ»، اين تظاهرات در حمايت از يک پناه جوی ايرانی انجام گرفت که از ۵۱ روز پيش اقدام به اعتصاب غذا کرده است.


بازداشت شدگان به يک سازمان به نام «صلح و عدالت جهانی» تعلق دارند.


عليرضا پناه که می گوید به دین مسیحیت گرویده، پس از رد درخواست پناهندگی اش در ۱۸ ماه پيش، درانتظار اخراج از نيوزيلند است.


نيوزيلند قصد دارد وی را به ايران بازپس بفرستد، اما او از امضای مدارکی که برای گرفتن گذرنامه ايرانی لازم است، خودداری می کند.


ديويد کانليف، وزير امور پناهندگی نيوزيلند، ماه گذشته گفت که ايران تنها کشوری است که اتباعش پيش از بازگشت به آن کشور بايد اسنادی را امضا کنند.


در اين ميان، آقای کانليف درخواست های سازمان عفو بين الملل و ساير گروه های حقوق بشری را مبنی بر دادن اجازه به عليرضا پناه برای اقامت در نيوزيلند رد کرده است.


در اين حال، مذاکرات مقام های دو کشور در اين مورد به شکست انجاميده است.


« اخراجی ها»


کیت لاک از نمایندگان حزب سبز نیوزیلند:«نماینده نیوزیلند در سازمان ملل در سخنرانی که در اکتبر گذشته داشته به وخیم بودن وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرده است.»

به جز آقای پناه، سه ایرانی پناهجوی دیگر نیز که می گویند دین خود را تغییر داده و بازگشت آنها به ایران خطرات جانی برای آنها بدنبال خواهد داشت از نیوزیلند اخراج شده اند.


کیت لاک، یکی از نمایندگان حزب سبز نیوزیلند که دوشنبه گذشته در بیمارستان با علی رضا پناه ملاقات داشته به گفته است: «نماینده نیوزیلند در سازمان ملل در سخنرانی که در اکتبر گذشته داشته به وخیم بودن وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله روی آوردن به دین مسیحت اشاره کرده است.»


وی در انتقاد از عملکرد دولت نیوزیلند گفت: « با اینکه دولت نیوزیلند می داند مجازات مرگ در انتظار کسانی است که از دین اسلام به مسیحیت روی می آورند، ولی همچنان تصمیم دارد این افراد را به ایران بازگرداند.»


در همین حال سازمان« صلح جهانی و عدالت» گزارش کرده است که یک ایرانی دیگر به نام «امیرمحبی» مدت سه سال و نیم است که در زندان منتظر اخراج از نیوزیلند است.


به گفته وزارت کار نیوزیلند، ایرانیان پناهجو دادگاه های عادلانه ای داشته اند و تمام راه های قانونی برای اقامت در نیوزلند را طی کرده اند.



XS
SM
MD
LG