لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

احتمال انتصاب لئون پانتا به ریاست سازمان سیا


لئون پاتنا پیشتر در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رییس کارکنان کاخ سفید بوده است. (عکس: Afp)
لئون پاتنا پیشتر در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رییس کارکنان کاخ سفید بوده است. (عکس: Afp)

گزارش‌ها از اردوی دموکرات‌ها در آمریکا از احتمال انتصاب لئون پانتا از سوی باراک اوباما به سرپرستی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، حاکی است.


منابع رسمی دموکرات این احتمال را در حالی عنوان کرده‌اند که انتصاب آقای پاتنا که پیشتر در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رییس کارکنان کاخ سفید بوده است به دلیل عدم تجربه وی در زمینه مسائل امنیتی غافلگیر کننده توصیف شده است.


آقای پانتا که مسئولیت دفتر مدیریت و بودجه را نیز در کارنامه خود دارد، دیرزمانی به عنوان نماینده کالیفرنیا در کنگره انجام وظیفه کرده است.



وی همچنین عضو گروهی بود که در سال ۲۰۰۶ با حضور اعضایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مسئولیت بررسی وضعیت جنگ عراق را بر عهده داشت.


این گزارش‌ها در حالی است که روز یکشنبه بیل ریچارسون از سوی آقای اوباما برای وزارت بازرگانی ایالات متحده معرفی شده بود، از احراز این سمت انصراف داد.


آقای ریچاردسون که هم اکنون فرماندار نیومکزیکو است و پیشتر از نامزدهای دموکرات در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری بود، به دلیل در جریان بودن یک پرونده قضایی که در آن به فساد مالی متهم شده است، از احراز سمت وزارت بازرگانی انصراف داده است.


وی در بیانیه‌ای بر بی‌گناهی خود تأکید کرده است اما گفته است که از آنجا که تحقیقات در مورد این اتهام، روند تأیید وی در مجلس سنا را به تأخیر خواهد انداخت، از حضور در کابینه آقای اوباما منصرف شده است.


انصراف آقای ریچاردسون که وی نیز همچون بسیاری از مقامات انتصاب یافته از سوی اوباما از کارگزاران دولت بیل کلینتون بوده است، تأسف رییس جمهوری منتخب آمریکا را برانگیخته است.


XS
SM
MD
LG