لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

اوپک کاهش تولید را تا زمان تثبیت قیمت‌ها ادامه می‌دهد


شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر و رئیس سازمان اوپک، می‌گوید کاهش تولید نفت تا تثبیت قیمت نفت خام صادراتی ادامه خواهد یافت.» (عکس از AFP)
شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر و رئیس سازمان اوپک، می‌گوید کاهش تولید نفت تا تثبیت قیمت نفت خام صادراتی ادامه خواهد یافت.» (عکس از AFP)

در حالی که بهای نفت در بازارهای روز جمعه به پایین‌ترین حد طی پنج سال گذشته رسید، رئیس سازمان اوپک تأکید کرد که این سازمان به کاهش تولید «تا زمان تثبیت قیمت‌ها» ادامه خواهد داد.


شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر و رئیس سازمان اوپک، روز جمعه در حاشیه نشست تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده نفت در لندن در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «کاهش تولید نفت این سازمان تا تثبیت قیمت نفت خام صادراتی ادامه خواهد یافت.»



سخنان رئیس سازمان اوپک در حالی ایراد شده است که به رغم تصمیم روز چهارشنبه اوپک برای کاهش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید، بهای نفت در بازار جهانی روز جمعه بار دیگر کاهش یافت و در بازار نیویورک به کمتر از ۳۴ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت آن طی پنج سال گذشته است.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در سه ماه گذشته بیش از چهار میلیون بشکه از میزان تولید روزانه خود کاسته است و کاهش اخیر تولید روزانه اوپک که چهارشنبه گذشته به تصویب اعضای این سازمان رسید، بالاترین میزان کاهش تولید نفت اوپک از زمان تأسیس این سازمان در دهه ۱۹۶۰ میلادی به شمار می‌رود.


با این حال به گفته وزیر نفت الجزایر، کاهش تولید در ماه‌های سپتامبر و اکتبر گرچه ثبات در بازار نفت را در پی نداشت اما تأثیراتی را بر جای گذاشته است.


رئیس اوپک در تشریح این موضوع گفت که اگر این سازمان در ماه سپتامبر و اکتبر، تولید نفت خود را کاهش نداده بود، قیمت‌های جهانی نفت از سطح کنونی آن نیز پایین‌تر رفته بود.


کاهش قیمت نفت تا میزان ۳۴ دلار برای هر بشکه در بازار روز جمعه نیویورک در شرایطی است که بهای نفت در تابستان سال جاری رکورد عبور از مرز ۱۴۷ دلار در هر بشکه را بر جای گذاشت، که بیش از چهار برابر قیمت فعلی بود.


پس از آن و در حالی که برخی پیش‌بینی کرده بودند بهای نفت به بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند، رکود اقتصاد جهانی به چالشی عده در بازار عرضه و تقاضای نفت بدل شد و بازار نفت را بیش از پیش بی‌ثبات کرد.


تثبیت قیمت‌ها، خواست مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان


اقدام مشترک در قبال بی‌ثباتی در بازار نفت، موضوع اجلاس روز جمعه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده نفت در لندن بود و از جمله گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، در سخنرانی افتتاحه این اجلاس، خواستار اقدام در زمینه کاهش نوسان در بازار نفت که به گفته خسارت‌هایی را بر اقتصاد جهانی در پی داشته است، شد.


آقای براون گفت که به مشارکتی تازه میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کنده نفت نیاز است؛ چرا که همچون بحران مالی جهانی، بحران در بازار انرژی نیز تنها به دست یک کشور یا یک قاره قابل حل نیست.


وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز در حاشیه نشست لندن در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، گفت که امنیت عرضه نفت باید با امنیت تقاضا همراه باشد چرا که در غیر این صورت در مواردی مانند افت شدید بهای نفت و نبود امنیت برای فروش، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با خطر روبه‌رو خواهد شد.


غلامحسین نوذری در تشریح این موضوع گفت: «جهان در آینده نیز به نفت نیازمند خواهد بود و اگر نفت به بهایی کمتر از ۷۰ تا ۷۵ دلار برسد، انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از بین خواهد رفت و مسلماً در آینده، کشورهای مصرف‌کننده به علت کمبود نفت و بالا رفتن شدید بهای آن، آسیب خواهند دید.»


آقای نوذری گفت: «اگرچه اعضای کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به نفت بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌اندیشند، دسترسی به ۴۵ تا ۵۰ دلار به ازای هر بشکه نفت، به طور متوسط در سال آینده، عملی است.»


وی همچنین گفت که پایین بودن بهای نفت نه تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف کنندگان را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند.


XS
SM
MD
LG