لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

طلاب شورشی مسجد لال: تسليم نمی شويم


سربازان پاکستانی، چند تن از طلابی را که تسليم شده اند، با خود می برند.
سربازان پاکستانی، چند تن از طلابی را که تسليم شده اند، با خود می برند.

عبدالرشيد غازی، روحانی تندوريی که به همراه طرفدارانش در مسجد لال درشهر اسلام آباد، پايتخت پاکستان، سنگر گرفته است، روز جمعه ششم جولای، اعلام کرد که او و هودارانش، «شهادت» را بر تسليم ترجيح می دهند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، عبدالرشيد قاضی اين موضوع را چند ساعت پس از مهلت دولت پاکستان به آنان اعلام کرد.


جاويد اقبال، سخنگوی دولت پاکستان، روز پنج شنبه ۵ ژوئیه، از طلاب مسجد لال - مسجد سرخ - خواسته بود که با گذاشتن سلاح هايشان درمسجد، خود را تسليم کنند.


دولت پاکستان همچنين ازعبدالرشيد قاضی، خواسته بود که زنان و کودکانی را که گفته می شود از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می شود، آزاد کند.


در اين ميان، يکی از جوانانی که روز جمعه خود را تسليم نيروهای دولتی کرده است گفت که طلاب مسن تر، طلاب جوان را مجبور به ايستادگی می کنند.


اشرف سواتی که ۱۵ سال دارد، به خبرنگاران گفت: «ذخاير مواد غذايی رو به اتمام و ذخيره آب اشاميدنی نيز محدود است.»


وزير کشور پاکستان گفته است که بين ۵۰ تا ۸۰ نفر از طلاب، به سلاح های خودکار، نارنجک و بمب های دستی مسلح هستند.

پس از درگيری های خونين روز سه شنبه، سوم ژوئیه، ميان طلاب مسجد لال و نيروهای پليس و ارتش پاکستان، که حداقل ۱۹ کشته برجای گذاشت، صدها سرباز و پليس، اين مسجد را محاصره کردند. همچنين در اين منطقه، مقررات منع رفت و آمد اعلام شد.


ارتش پاکستان، صدها نظامی و ۱۲ خودروی زره پوش نفربر را که به سلاح های خودکار مجهز هستند، در اطراف اين مسجد مستقر کرده است.


همزمان با محاصره مسجد لال، جريان گاز و برق اين مسجد قطع شده و محاصره شدگان به مواد غذايی نيز دسترسی ندارند.


تندروهای مسجد تهديد کرده اند که عليه نيروهای دولتی، دست به عمليات انتحاری خواهند زد.


آنان از دولت خواسته اند در صورت خروج از مسجد لال، دستگیر نشوند. اين درخواست از سوی دولت رد شده است، چرا که دولت پاکستان می گوید برای این کار مهلتی تعیین شده بود و طلاب شورشی که در مسجد باقی مانده اند از این مهلت استفاده نکرده اند.


دراين حال، پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، از نيروهای اين کشور خواسته است تا صبور باشند، تلاش کنند تا ميزان تلفات پايين باشد و دختران محصل درمدرسه واقع در مسجد لال بتوانند از آن مکان خارج شوند.


مولانا عبدالعزيز امام مسجد لال پاکستان که روز چهارشنبه چهارم ژوئیه، در پوشش برقع و در ميان گروهی از زنان بازداشت شد، از حضور ۸۵۰ طلبه، شامل طلاب زن و دختر در مسجد لال خبر داده است.


امام مسجد لال همچنين گفته است که ۱۵ تن از طلبه هايی که در مسجد حضور دارند، به کلاشنيکف مسلح هستند.


با اين همه، وزير کشور پاکستان گفته است که بين ۵۰ تا ۸۰ نفر از طلاب، به سلاح های خودکار، نارنجک و بمب های دستی مسلح هستند.


بحران مسجد لال، به دنبال هواداری اسلام گرايان تندرو از اجرای طرح «امر به معروف و نهی از منکر» و مخالفت آن ها با قوانين عرفی، در پايتخت پاکستان آغاز شد.


اسلام گرايان مسجد لال که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، از ماه ها پيش برای آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند، با دولت مرکزی درگير شده بودند.


اين کشمکش های طولانی مدت ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبش اسلامی که مشی شبيه به طالبان دارند، روز سه شنبه سوم جولای، در مسجد لال به خشونت کشيده شد.


بحران مسجد لال در حالی بروز کرده است که پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، در آستانه آماده شدن برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و انتخابات سراسری اين کشور است و با انتقادهای مخالفانش رو به رو است.


XS
SM
MD
LG