لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

آغاز دادگاه رسیدگی به پرونده پالیزدار


عباس پالیزدار
عباس پالیزدار
شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست سیامک مدیر خراسانی از صبح شنبه رسیدگی به پرونده افشاگری‌های عباس پالیزدار را به صورت غیرعلنی آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس پالیزدار در ساعت ۹:۴۰ صبح به همراهی دو مأمور وارد دادگاه كیفری استان تهران شد تا در جلسه دادگاه در برابر اتهامات مطرح شده در كیفرخواست ۷۱ صفحه‌ای دادستانی تهران به دفاع از خود بپردازد.

پیشتر زمان برگزاری دادگاه از سوی شعبه ۷ رسیدگی کننده به این پرونده ساعت ۹ صبح اعلام شده بود اما به دلیل انتقال عباس پالیزدار از زندان رجایی شهر كرج به تهران محاکمه با تأخیر آغاز شد.

سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته گفت که ۳ دسته اتهام در ان پرونده به آقای پالیزدار و دیگر متهمان این پرونده از جمله ۲ نماینده مجلس شورای اسلامی وارد شده است.

وی از«تهمت و افترا، نشر اكاذیب و سرقت و خروج اسناد محرمانه از نهادهای دولتی» به عنوان دسته اول اتهامات نامبرد و گفت که رسیدگی به این اتهامات در صلاحیت دادگاه عمومی است.

علیرضا جمشیدی همچنین گفت که رسیدگی به اتهامات امنیتی این پرونده در صلاحیت دادگاه انقلاب است و رسیدگی به دسته‌ دیگری از اتهامات از جمله «اتهامات دو نماینده‌ مجلس» در صلاحیت دادگاه كیفری استان تهران است.

آقای جمشیدی روز سه شنبه ۱۳ اسفند همچنین به خبرگزاری‌ها گفت که رئیس قوه قضائیه برای تجمع پرونده و رسیدگی به آن در یک دادگاه با صدور ابلاغی به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران اختیار داده تا همه اتهامات را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین گفت که قضات این شعبه گفته‌اند که بنا دارند جلسات دادگاه را هر روز به صورت مرتب برگزار کنند.

از کمیته تحقیق مجلس تا میز محاکمه

عباس پالیزدار از اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضائیه و نماینده این کمیته برای بررسی پرونده‌های موجود در سازمان بازرسی کل کشور بوده است.

وی سال گذشته طی چند سخنرانی از جمله در دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه شیراز که به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان تشکلی دانشجویی حامی محمود احمدی‌نژاد به افشاگری علیه روحانیان بلندپایه و برخی از مقامات سیاسی و نظامی جناح حاکم پرداخت.

دستکم ۵۰ مقام متنفذ جناح موسوم به اصولگرایان که اغلب آنها از روحانیان جناح راست سنتی شمرده می‌شوند در این سخنرانی‌ها از سوی آقای پالیزدار به رانت خواری، اعمال نفوذ، فساد مالی، و تصاحب اموال عمومی و دولتی متهم شدند.

وی روز ۲۲ خرداد و به دنبال انتشار گسترده فیلم سخنرانی‌اش در دانشگاه همدان از سوی دادستانی تهران بازداشت شد و تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

به رغم آنکه آقای پالیزدار در جریان انتخابات سومین دوره شورای شهر در برخی از فهرست‌های حامیان احمدی‌نژاد در تهران به عنوان نامزد معرفی شده بود، نزدیکان آقای احمدی‌نژاد از زمان بازداشت وی هرگونه ارتباط میان خود یا محمود احمدی‌نژاد با عباس پالیزدار را تکذیب کرده‌اند.

اما آقای پالیزدار در فیلم منتشر شده از سخنرانی‌هایش به تجلیل از رئیس جمهوری اسلامی پرداخته و گفته است: «احمدی‌نژاد می‌خواهد دست مفاسد اقتصادی را از امکانات دولتی کوتاه کند. در حال حاضر دولت به تنهایی به ‏مبارزه مفاسد اقتصادی برخاسته و هیچ کس دولت را حمایت نمی‌کند.‏ »

سخنگوی قوه قضائیه و سایر مقام‌های قضایی تاکنون از اعلام اسامی دو نماینده مجلسی که در پرونده پالیزدار محاکمه می‌شوند امتناع کرده‌اند، اما در ابتدای تابستان گذشته دادستانی تهران برخی از نمایندگان عضو کمیته تحقیق و تفحص از قوه قضائیه، از جمله فاطمه آجرلو، حسن کامران و محمد دهقان را متهم کردند برای خروج و پنهان کردن هزاران برگ از پرونده‌های سازمان بازرسی با عباس پالیزدار همکاری کرده‌اند.

سایر متهمان این پرونده اغلب از دوستان یا اقوام عباس پالیزدار هستند که به اتهام کمک به وی در خروج یا پنهان کردن کپی پرونده‌ها و اسناد محاکمه می‌شوند.

برخی از مقام‌های قضایی از جمله مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار برگزاری علنی این دادگاه شده‌اند اما علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته با تأکید براینکه «بنده یا آقای پورمحمدی نمی‌توانیم تكلیف كنیم كه دادگاه علنی یا غیرعلنی باشد» گفت که قطعاً تشخیص قاضی برای ما محترم است.
XS
SM
MD
LG