لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

روایت مهدی خزعلی از دادگاه پالیزدار


نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس پالیزدار، عضو سابق هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه، روز شنبه به صورت غیرعلنی در تهران برگزار شد.

عباس پالیزدار اوایل سال جاری طی دو سخنرانی جنجالی در دانشگاه‌های همدان و شیراز، چندین نفر از سران جمهوری اسلامی را به فساد مالی و اقتصادی گسترده متهم کرده بود.

در همین ارتباط مهدی خزعلی، فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی از اعضای پیشین مجلس خبرگان، که از نزدیکان عباس پالیزدار است، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

رادیو فردا: آقای خزعلی، در نخستین جلسه دادگاه چه گذشت؟

مهدی خزعلی: بنا است که چهار روز جلسه رسیدگی به اتهام آقای پالیزدار و دوستانی باشد که همراه ایشان بودند و دو روز هم برای نمایندگان. همینجا یک اشکال قانونی وجود دارد که جلسه رسیدگی به اتهام معاونان و مباشران باید هم‌زمان باشد و مطالبی که آقای پالیزدار عنوان می‌کند باید در حضور معاونان باشد. این اشکال اول. در آغاز جلسه امروز آقای قاضی گفت که جلسه محرمانه است و مذاکرات نباید منتشر شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که من مذاکرات این جلسه را نقل یا منتشر کنم.

ولی در این مورد یک اشکال جدی وارد است. آقای پالیزدار یک سخنرانی کرده و حرف‌هایش در ذهن مردم نقش بسته است. اینکه شما بخواهید جلسه را غیرعلنی کنید، خودش محل سؤال است. حالا نه تنها دادگاه را غیرعلنی کردید و کسی نمی‌تواند در این جلسه حضور داشته باشد، اعلام می‌کنید به متهمان و وکلا که اینها محرمانه است نشر ندهید. از همینجا مشخص می‌شود که چه کسی مشکل دارد. آقای پالیزدار تقاضای علنی بودن جلسه را دارد اما آقایان می‌گویند نه تنها علنی نیست محرمانه هم هست.

شما با توجه به دوستی با آقای پالیزدار که پیش از جلسه از موضع او مطلع بودید، چه استراتژی مطرح بود...

بحثی که من مطرح می‌کنم بحث کیفرخواست محرمانه است که قبلاً ابلاغ شده یعنی قبل از اینکه آقای قاضی بخواهد، کیفرخواست منتشر شده است. کیفرخواست ۱۶ ماده‌ای از نظر وکیل آقای پالیزدار، فاقد وجاهت قانونی است. هیچکدام از بندها موجه نیست. به جهت اینکه ایشان چیزی ندزدیده بلکه در اختیارش قرار داده‌اند.

چیز محرمانه‌ای نداشته به جهت اینکه این مطالبی که آقای پالیزدار عنوان کرده، متعلق به ملت است، اموال بیت‌المال است و واگذاری‌اش ضوابطی دارد که باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شد و به این طریق واگذار می‌شد. ایشان راجع به اشکالات قانونی واگذاری بحث می‌کند. اینها مگر اسناد نظامی و سری و هسته‌ای است؟

یکی از بندهایی که می‌گویند اسناد اطلاعات هسته‌ای نظام، جزوه و کتابی است که دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده است و برای عام و قابل ابتیاع و فروش است. مثلاً خانم ایشان می‌رود از مجلس با دو هزار تومان از مجلس کتاب و سی دی را می‌خرد. نام این کار را می‌گذارید اسناد هسته‌ای نظام؟ بهتر است هرچه سریع‌تر برائت ایشان را صادر کنند و این غائله را ختم کنند وگرنه ممکن است خدای نکرده، اسنادی که شما متهم کردید که محرمانه است اگر در جامعه منتشر شود بدتر است که.

آقای پالیزدار در مورد بخش مهم سخنرانی‌هایی که کرده بود اتهاماتی که مربوط به فساد مالی و اقتصادی است، چه موضعی دارد. آیا از آن حرف‌های پیشین خود عقب‌نشینی کرده است؟

آقای پالیزدار مدعی است که تمام اینها عیناً پرونده‌هایی بوده که از طریق سازمان بازرسی جناب آقای نیازی در اختیار ایشان قرار می‌گرفته، و در تمام این مسیر آقای رئیسی، رئیس سازمان بازرسی قبلی، ایشان را هدایت و راهنمایی می‌کرد و پرونده‌ها همه دارای گزارش شخص رئیس بازرسی یعنی آقای رئیسی بوده، و هیچکدام چیزی نیست که ایشان پاسخگو باشند.

قرار بود ظاهراً وثیقه‌ای گذاشته شود و ایشان آزاد شود از زندان ولی چنین کاری انجام نشده، چرا؟

اول قرار ۱۵۰ میلیونی صادر شد تا رفتند وثیقه را به زحمت تهیه کنند، گفتند قبول نمی‌کنیم. رفتند وثیقه دیگری از یکی از بستگان دیگر بیاورند و ایشان دستش برای همین ۱۵۰ میلیون بسته بود. تا وثیقه دیگری بیاورند شنبه شد. شنبه گفتند ۳۰۰ میلیون. تا ۳۰۰ میلیون را آماده کردند و آمدند دادگاه، دستور رسید که ایشان در زندان باشد بهتر است.

آقای قاضی روز یکشنبه قرار وثیقه را لغو کرد و قرار بازداشت را تمدید و به زندان ابلاغ کرد. اینها در واقع برای آن است که ایشان بیرون نیاید حرف نزند. از آقای پالیزدار در زندان سه ساعت و نیم فیلم گرفته‌اند و همه موارد را مکرراً تکرار کرده که همین حرف‌هایی است که زده‌اند و این حرف‌ها که پرونده‌خوانی بوده و من از خودم نگفته‌ام. این گزارش در مجلس ارائه شده و بعد آمده اند یک مقدار حذف کرده اند و آن چیزی که مثل شیر بی‌یال و دم و اشکم قرائت شده، در مجلس هفتم خلاصه همین گزارش است که من هم آن را سخنرانی کرده‌ام.
XS
SM
MD
LG