لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

آغاز رزمایش ۳۰ هزار پلیس در غرب تهران


مرحله دیگری از عملیات شهری پلیس ایران، موسوم به رزمایش «امنیت و آرامش»، با شرکت ۳۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی ایران از صبح پنج‌شنبه در تهران آغاز شده است.


این مرحله از رزمایش پلیس تهران به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و در جریان آن نیروهای پلیس با بیش از چهارهزار وسیله نقلیه سبک و سنگین، در میدان‌های اصلی شهر تهران مستقر خواهند شد .




آن طور که سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده ، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، به واحد مرکزی خبر گفته است، ۵۵ گردان از نیروهای انتظامی ایران و همچنین۵۰ فروند هلی کوپتر در این مرحله از رزمایش شرکت دارند.

برگزاری رزمايش بزرگ نيروی انتظامی که از روز دوشنبه ۲۰ آبان در تهران آغاز شده است، هم‌زمان با انتشار خبر حضور مجدد بسيج در خیابان‌ها و محله‌های تهران صورت گرفته و بر اساس اعلام فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، به تهران محدود نخواهد ماند.


سرتیپ پاسدار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ايران، در آغاز این رزمایش شش روزه اعلام کرده بود که «پليس برای بالا بردن توانايی‌های خود تا پايان امسال و سال آينده، بنا به موقعيت جغرافيايی و امنيتی هر استان اقدام به اجرای مانور می‌کند.»


بنا به اعلام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در جریان این رزمایش شش روزه، واحدهای عملیاتی در میدان‌های تهران گسترش و استقرار می‌یابند و در کلانتری‌ها و مقرهای پلیس پدافند غیرعامل اجرا خواهد شد.


«آمادگی برخورد با هر بحران را داریم»


مرحله جدید رزمایش پلیس تهران صبح پنجشنبه در مراسمی در میدان امیرکبیر در غرب تهران آغاز شد.


فرمانده نیروی انتظامی تهران در مراسم آغاز این مرحله از رزمایش پلیس ، اعلام کرد : «نیروی انتظامی آمادگی برخورد با هر بحرانی را دارد.»


وی « بررسی نقاط قوت و ضعف یگان‌های عملیاتی » و « ارتقای امنیت اجتماعی » و همچنین هماهنگی با واحدهای امداد و نجات در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه را از اهداف برگزاری این رزمایش ذکر کرد.


پیشتر بهرام بیات ، یکی از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی، نیز گفته بود که « مقابله با اقدامات تروریستی احتمالی، و همچنین مقابله با بحران‌های احتمالی و حوادث غیرمترقبه و طبیعی» از اهداف برگزاری رزمایش «امنیت و آرامش» است .


سرتیپ رجب‌زاده، که مهرماه امسال و پس از آنکه احمدرضا رادان به جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب شد فرماندهی پلیس تهران را بر عهده گرفت، همچنین تأکید کرد که نیروی انتظامی «قادر است به صورت کارآمد و اثر بخش در حوادث، بحران‌ها ، ناهنجاری‌ها ، انحرافات و سایر پدیده‌های اجتماعی مداخله کند.»


پلیس ایران از سال گذشته، زمانی که آقای رجب‌زاده فرماندهی پلیس پیشگیری نیروی انتظامی را برعهده داشت، اقدام به برگزاری طرحی موسوم به امنیت اجتماعی را در شهرهای مختلف ایران کرده است که در آن با «ناهنجاری‌های اجتماعی»، برخورد می‌شود.


عملیات شهری نیروی انتظامی در قالب طرح‌های موسوم به امنیت اجتماعی، پيش از اين، با انتقاد مدافعان حقوق بشر، از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مواجه شده بود.


این عملیات تابستان سال گذشته با طرحی آغاز شد که مقام‌های انتظامی ایران، آن را مبارزه با «اراذل و اوباش» خواندند.


این طرح به‌ویژه در دوران فرماندهی آقای رادان در نیروی انتظامی تهران، به شکل سختگیرانه‌ای در این شهر به اجرا درآمد و پس از مدتی، به برخورد با نوع پوشش و موی پسران و دختران، فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌ها کشیده شد.


XS
SM
MD
LG