لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

رایس: برای مذاکره با ایران آمادگی داریم


خانم رایس با تشریح مواضع خاورمیانه‌ای دولت بوش گفته‌است که در این دوره اوضاع در خاورمیانه بهبود یافته‌است.(عکس: AFP)
خانم رایس با تشریح مواضع خاورمیانه‌ای دولت بوش گفته‌است که در این دوره اوضاع در خاورمیانه بهبود یافته‌است.(عکس: AFP)

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه جهانی بی بی سی گفت که آمریکا هر لحظه آماده گفت و گو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.




کاندولیزا رایس، در تشریح مواضع ایالات متحده در مورد مسائل خاورمیانه، با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران گفت که لازم است در این زمینه با هوشیاری عمل کنیم.


خانم رایس که در فاصله دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با سرویس عربی بی بی سی گفت و گو می‌کرد، افزود: «آنچه ما مایل به انجام آن نیستیم، ایجاد پوششی برای ایران است تا به گسترش برنامه هسته‌ای خود که می‌تواند به ساخت سلاح اتمی منجر شود، بپردازد.»


آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تنها در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران حاضر به گفت و گو با این کشور است.


اظهارات خانم رایس در حالی است که روز گذشته اعلام شد تلاش دیپلمات‌های گروه پنج به علاوه یک، درباره گفتگو بر سر امکان اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به نتیجه‌ای نرسیده‌است.


گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان از دو سال پیش در باره برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی وادار کردن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، با یکدیگر مذاکره می‌کنند.


ايران تاکنون با تعليق غنی‌سازی اورانيوم مخالفت کرده و آن را بر اساس قوانين بين‌المللی، حق خود می‌داند.اما آمریکا و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود، به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است. اما ایران این اتهام را در می کند و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق عنوان می کند.


بهبود اوضاع خاورمیانه در دوره بوش


وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین در این گفتگو اعلام کرد که سیاست‌های دولت بوش باعث بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه شده‌است.


وی گفت که فرایند صلح هیچگاه تا این اندازه جدی نبوده و خاورمیانه در این دوره، منطقه‌ای متفاوت و جایی بهتر شد.


خانم رایس تأکید کرد که به ویژه در مورد وضعیت اراضی فلسطینی خشنود است و به خود می‌بالد و اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی آمریکا در اندیشه یک کشور فلسطینی بوده باشد.»


وی گفت که آقای بوش بیش از هر کس دیگر، راه حل وجود دو کشور در مجاورت هم را دنبال کرد.


خانم رایس همچنین در تشریح دستاوردهای دولت بوش در خاورمیانه گفت که در این دوره، عراق به «یک دوست خوب عرب» برای آمریکا تبدیل شد، نیروهای سوریه از لبنان خارج شدند و در کویت زنان توانستند رأی بدهند.


وی تأکید کرد که در دوره بوش، دموکراسی بالاخره به شیوه‌ای متفاوت از قبل، وارد ادبیات سیاسی منطقه خاورمیانه شد.


XS
SM
MD
LG