لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

توافق رایس و لاوروف برای ادامه مذاکرات در مورد ایران


به گفته آقای لاوروف، موضوع تحریم‌ها علیه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا بررسی نشد.(عکس : epa)
به گفته آقای لاوروف، موضوع تحریم‌ها علیه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا بررسی نشد.(عکس : epa)

وزیران امور خارجه ایالات متحده و روسیه در دیدار روز چهارشنبه خود در نیویورک، بر تداوم همکاری‌ های مشترک در حل مسئله هسته‌ای ایران توافق کردند.


یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار روز چهارشنبه کاندولیزا رایس و سرگی لاوروف که نخستن دیدار رو در روی آنها پس از مناقشه قفقاز بود، اعلام کرد که هر دو قدرت همکاری‌های خود را برای تحت کنترل در آوردن برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی ادامه خواهند داد، گرچه وزیران امور خارجه دو کشور در دیدار خود توافقی بر سر موضوع گرجستان نداشتند.


خانم رایس و آقای لاوروف که در هتل والدورف آستوریای نیویورک دیدار کردند، حاضر به گفت و گو با خبرنگاران نشدند، اما وزیر امور خارجه روسیه ساعتی بعد مطالب عنوان شده از سوی مقام آمریکایی را تأیید کرد.


سرگئی لاوروف که در شورای سیاست خارجی آمریکا سخن می‌ گفت، اظهار داشت: به رغم اختلاف نظرهای موجود، اهداف روسیه و آمریکا در حل مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی تغییر نکرده است.


وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار روز چهارشنبه اش با کاندولیزا رایس گفت: «در این دیدار برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع پیرامون مسئله هسته‌ای کره شمالی را بررسی کردیم و در هر دو مورد اهداف ما تغییر نکرده ‌است.»


روابط ایالات متحده آمریکا و روسیه پس از بالا گرفتن تنش میان مسکو و تفلیس بر سر مناطق جدایی طلب گرجستان به سردی گرایید و این دیدگاه را تقویت کرد که احتمالا روسیه در باره مسائل بین المللی با قدرت های غربی و بویژه آمریکا همکاری نخواهد کرد.


مسئله اتمی ایران و اعمال تحریم های بییشتر بر تهران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم یکی از موضوعاتی بود که در یک ماه اخیر محور بحث های مطرح و تاثیر گذار بر روابط روسیه و آمریکا بوده است و گفته شد که مسکو مخالف وارد کردن فشار بیشتر بر ایران است.


مقام های روسیه نیز با تایید مخالفت خود با تصویب دور چهارم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل حضور خود را در نشست روز پنجشنبه گروه پنج به علاوه یک لغو کردند.


  • «به رغم اختلاف نظرهای موجود، اهداف روسیه و آمریکا در حل مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی تغییر نکرده است.»
وزیر امور خارجه روسیه

قرار بود نشست گروه ۱+۵ برای مذاکره در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سطح وزیران امور خارجه در نیویورک برگزار شود، اما به دلیل آنچه که وزارت امور خارجه روسیه، ازدحام جلسات و کثرت دستور کار در روزهای برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواند، این نشست لغو شد.


«تحریم ایران بررسی نشد»


وزیر امور خارجه روسیه گفت که در دیدار با همتای آمریکایی ‌اش، موضوع اعمال تحریم‌ها علیه ایران بررسی نشد، اما دو طرف درباره این موضوع که چطور می‌توان در دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران کمک کرد، گفت و گو کرده‌ اند.


سرگی لاوروف افزود: اعضای گروه ۵+۱ در حل مسئله هسته‌ای ایران هنوز هم درباره دستیابی به اهداف مشترک و اینکه آژانس به همه تأسیسات هسته‌ای ایران دستیابی داشته باشد، اتفاق نظر دارند.


در همین حال، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که شش قدرت مذاکره‌ کننده در موضوع هسته‌ای ایران، در روزهای آتی و در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.


در حالى كه روسيه به طور رسمى با هرگونه اقدامى براى اعمال دور تازه تحريم ها مخالفت كرده است، كاخ سفيد روز دوشنبه نسبت به تصويب قطعنامه چهارم به تهران هشدار داده بود.


ايالات متحده و هم پيمانان غربى اش با ابراز نگرانى از برنامه هسته اى ايران مى گويند كه تهران درصدد توليد سلاح هسته اى است، اما ايران مى گويد كه اين برنامه مسالمت آميز است.


محمد البرادعى، دبير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى، نيزدر تازه ترين گزارش خود آورده است كه تهران هنوز براى روشن شدن ابهامات برنامه هسته اى گذشته خود با اين آژانس همكارى كامل نمى كند.


شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاكنون، سه قطعنامه عليه ايران تصويب كرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است كه غنى سازى اورانيوم را متوقف كرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللى انرژى هسته اى پاسخ دهد.


ايران اما غنى سازى اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللى حق خود مى داند و اعلام كرده است كه حاضر به متوقف كردن اين فعاليت ها نيست.


XS
SM
MD
LG