لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

استرالیا به روسیه اروانیوم می فروشد


توافق اخیر میان دو کشور توسط پوتین و هاوارد امضا شد.
توافق اخیر میان دو کشور توسط پوتین و هاوارد امضا شد.

رهبران روسيه و استراليا، روز جمعه هفتم سپتامبر، توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن، استراليا با این شرط که اورانیوم این کشور به دست ایران نرسد، به روسیه اورانیوم خواهد فروخت.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در اين توافقنامه، روسيه به استراليا تعهد داده است که اورانيوم صادراتی آن کشور، به ايران فروخته نخواهد شد.


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه و جان هاوارد، نخست وزير استراليا، اين توافقنامه را در جريان مذاکرات دوجانبه و در حاشيه اجلاس شورای همکاری اقتصادی آسيا و اقيانوسيه در سيدنی امضا کردند.


روسيه به استراليا تعهد داده است که اورانيوم صادراتی آن کشور به ايران فروخته نخواهد شد.

در توافقنامه امضا شده ميان رهبران روسيه و استراليا، مسکو همچنين متعهد شده است که از اورانيوم وارداتی برای مصارف نظامی بهره نبرد.


در همين ارتباط، آقای پوتين در کنفرانس مطبوعاتی درپاسخ يه اين پرسش که آيا می توان به روسيه اطمينان داشت که اورانيوم خريداری شده از استراليا را به تهران نفروشد، گفت: «روسيه هر ساله مقادير بسيار زيادی از اورانيوم غنی شده را برای مصارف نظامی به آمريکا صادر مي کند.»


وی افزود: «اگر ما نياز به فروش اورانيوم به کشورهای ديگر داشته باشيم، از منابع خودمان، که کافی هم هستند، اين کار را انجام خواهيم داد.»


رييس جمهوری روسيه گفت: «مسکو در نظر دارد در مدت دو دهه آينده، ۳۰ نيروگاه اتمی ديگر در روسيه احداث کند و برای همين به اورانيوم استراليا نياز دارد.»


استراليا بزرگترين منابع اورانیوم جهان را در اختيار دارد.



منتقدان می گويند که صادرات اورانيوم از استراليا، به روسيه اجازه خواهد داد تا منابع اورانیوم خود را برای مصارف نظامی به کار گیرد یا اینکه آنها را صادر کند.

در اين ميان، صادرات اورانيوم استرالیا برای نيروگاه های اتمی، برای این کشور کار آسانی نیست چرا که بسياری از مردم اين کشور، از تاثير آن بر محيط زيست و استفاده از اورانيوم صادراتی برای ساخت سلاح اتمی نگرانند.


منتقدان می گويند که صادرات اورانيوم از استراليا، به روسيه اجازه خواهد داد تا منابع اورانیوم خود را برای مصارف نظامی به کار گیرد یا اینکه آنها را صادر کند.


گرام گيل، يک کارشناس روسيه در دانشگاه سيدنی به راديو استراليا گفت: «روشن است که چرا روسيه می خواهد از منابع اورانيوم استراليا برای اهداف داخلی استفاده کند، زيرا اين موضوع به روس ها اجازه می دهد تا منابع خود را به خارج صادر کنند.»


آقای هاوارد انتقادها از اين توافقنامه را رد کرده و نگرانی ها از دستيابی ايران را به اورانيوم استراليا منتفی دانسته است.


روسيه نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر را در دست ساخت دارد.


XS
SM
MD
LG