لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

«درگیری لفظی» در شورای امنیت بر سر گرجستان


ايراکلی آلاسانيا، نماينده گرجستان در سازمان ملل، روسیه را متهم به توسعه طلبی کرد.(عکس: AFP)
ايراکلی آلاسانيا، نماينده گرجستان در سازمان ملل، روسیه را متهم به توسعه طلبی کرد.(عکس: AFP)

تنش بر سر مسئله گرجستان که مسکو و واشینگتن را مقابل هم قرار داده در نشست پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل منجر به درگيری لفظی میان نمايندگان آمريکا و روسيه شد.


در اين جلسه نمايندگان آمريکا و گرجستان به متهم کردن روسیه پرداختند و هر يک ديگری را به نقض قوانين بين المللی متهم کردند.


در اين جلسه ابتدا نماينده گرجستان در سازمان ملل روسيه را به توسعه طلبی متهم کرد.


ايراکلی آراسانيا، نماينده گرجستان در سازمان ملل، گفت: «امروز ما تبعات سياست های توسعه طلبی ارضی فدراسيون روسيه را به چشم می بينيم. اين توسعه طلبی البته با هزينه کردن تماميت ارضی کشوری ديگر و با ناديده گرفتن کامل قوانين بين المللی و ناديده انگاشتن حيات صدها هزار شهروند گرجی بوده است.»


آلخاندرو وولف، معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل نيز گفت: «تصميم روسيه برای به رسميت شناختن آبخازيا و اوستيای جنوبی با تعهدات این کشور در تعارض است. اين اقدام می تواند حاکی از آن باشد که يکی از اعضای دائم شورای امنيت، اين شورا را ناديده گرفته است.»


وی افزود: «اين امر مايه نگرانی است، نه فقط نگرانی اعضای شورای امنيت، بلکه هر عضو سازمان ملل. منشور سازمان ملل از تمامی کشورهای عضو می خواهد که از تهديد يا به کارگيری زور عليه تماميت ارضی يا استقلال سياسی کشورهای ديگر بپرهيزد.»


آقای وولف افزود: سازمان ملل با اجازه دادن به اعضاء برای تحت فشار قرار دادن و يا تهديد کردن يکديگر، قوانين خود را نقض کرده است.


در همین حال، ويتالی چورکين، نماينده روسيه در سازمان ملل آتش اين جنگ لفظی را تيزتر کرد.


وی با اشاره به حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، اين کشور را به «رياکاری» در مسئله گرجستان متهم کرد.


نماینده روسیه گفت: «آقای رييس! من واقعا از گفته های نماينده آمريکا محظوظ شدم. ايشان به اعضای دائم شورای امنيت خاطرنشان کردند کشورها بايد از به کارگيری زور يا تهديد بپرهيزند. من مايلم از عاليجناب نماينده ايالات متحده سوال کنم: آيا در عراق سلاح های کشتار جمعی پيدا کرديد يا هنوز مشغول جست و جو هستید؟»


پارلمان گرجستان روز پنج شنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن از دولت می خواهد تا روابطدیپلماتیک خود با روسیه را قطع کند.این قطعنامه در پارلمان گرجستان با رای مخفی به تصویب رسید.

«جنگ برای رای آوردن يک کانديدا»


اين درگيری ها درست بعد از ظهر روزی رخ داد که نخست وزير روسيه، آمريکا را به راه اندازی جنگ برای جلب حمايت مردم این کشور از يک کانديدای خاص متهم کرد.


ولاديمير پوتين، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان انگشت اتهام را به سوی آمريکا گرفت و گفت:« نيروهای آمريکايی نه تنها در منطقه حضور داشتند و نظارت می کردند، و نيروهای گرجی را آموزش مي دادند، بلکه در عمليات نظامی هم شرکت کردند. »


نخست وزیر روسیه همچنين گفت:« گرجستان نمی توانست بدون فرمان مستقيم آمريکا دست به حمله بزند و هدف از اين حمله اصولا بهره برداری داخلی به نفع يکی از نامزدهای رياست جمهوری آمريکا بود.»


در پاسخ به اين اتهام ها، دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، با «غيرمنطقی» خواندن چنين اظهاراتی، آنها را نشانه اطلاعات نادرست آقای پوتين دانست.


در همین حال، پارلمان گرجستان روز پنج شنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن از دولت می خواهد تا روابط دیپلماتیک خود با روسیه را قطع کند. این قطعنامه در پارلمان گرجستان با رای مخفی به تصویب رسید.


تصویب این قطعنامه به دنبال اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب گرجستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا، صورت می گیرد.


هفته گذشته، دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور استقلال مناطق جدایی طلب گرجستان را به رسمیت شناخته است.


دو کشور از ابتدای ماه جاری و به دنبال اعزام نیروهای گرجی به اوستیای جنوبی با یکدیگر جنگ کوتاه مدتی به راه انداختند ولی به دنبال میانجیگیری فرانسه، تفلیس و مسکو پذیرفتند که آتش بس برقرار کنند.


به رغم این آتس بس روسیه حاضر نشده است که بر اساس طرح شش ماده ای نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، کاملا از خاک گرجستان عقب نشینی کند.


این اقدام روسیه با واکنش های تند و محکومیت کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شده است.


XS
SM
MD
LG