لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

«رابطه با آژانس در چارچوب ان.پی.تی ادامه دارد»


یک روز پس از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تهران می‌گوید «روابط ایران با آژانس بر اساس معاهده ان .پی.تی» ادامه می‌یابد.


روز پنج‌شنبه محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهران «تا کنون دسترسی‌های لازم را برای بازرسان آژانس فراهم کرده است» و این روابط بر اساس معاهده ان .پی.تی ادامه خواهد داشت.



آقای سعیدی، که با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، افزود که ایران در چارچوب ان.پی.تی و موافقتنامه جامع پادمان، دسترسی‌های لازم را برای بازرسان آژانس در تأسیسات هسته‌ای خود فراهم کرده‌است.


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش جدید خود اعلام کرده است که جمهوری اسلامی همچنان از متوقف ساختن غنی ‌سازی اورانیوم سر باز می‌‌زند و «با بازرسان این سازمان همکاری نمی‌کند».


در گزارش مدیرکل آژانس همچنین اشاره شده که ایران «بر خلاف تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل» غنی‌ سازی اورانیوم را متوقف نکرده و «به نصب و راه‌ اندازی نسل جدیدی از سانتریفوژها نیز ادامه داده است.»


گزارش محمد البرادعی همچنین از ایران خواسته است «اطلاعاتی اساسی برای تأیید گفته‌‌های خود در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و دسترسی این سازمان به اسناد، مدارک و افراد مسئول در این زمینه را میسر سازد.»


در واکنش به این بخش‌ها از گزارش آژانس، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تداوم روند همکاری با آژانس به ایرنا گفت: «بازرسان آژانس می‌توانند از تأسیسات هسته‌ای ایران در چارچوب ان .پی.تی و موافقتنامه جامع پادمان بازرسی کنند.»


آقای سعیدی همچنین گفت: «در مورد آنچه که به عنوان خواسته‌های شورای امنیت در این گزارش آقای برادعی مطرح شده است، با توجه به اینکه ایران مدالیته را به طور کامل اجرا کرده است، بنابراین موضوع باقیمانده‌ای در این چارچوب وجود ندارد.»


وی تأکید کرد: «هرگونه درخواست آژانس از این پس می‌تواند در چارچوب معاهده ان.پی.تی و موافقتنامه جامع پادمان قابل انجام باشد و به نظر می‌رسد آژانس باید رفته رفته در همین چارچوب تعامل خود را با جمهوری اسلامی ایران تنظیم کند.»


آقای سعیدی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات حقوقی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل «جامع و سازنده» خواهد داشت.


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در چارچوب مجموعه مشوق‌هایی، به ایران پیشنهاد کرده‌اند که در ازای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، از کمک‌های اقتصادی و فنی برخوردار شود. اما تهران تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.


به اعتقاد ایالات متحده و کشورهای غربی، ایران در برنامه هسته‌ای خود درصدد دستیابی به سلاح اتمی است و شورای امنیت سازمان ملل نیز چندین بار از ایران درخواست کرده است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.


تهران همواره این ادعا را رد و عنوان کرده است که هدف ایران از تعقیب برنامه هسته‌ای صرفاً تولید برق است.


XS
SM
MD
LG