لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

تنش لفظی میان ایران و عربستان در قبال بحران لبنان


آقای احمدی نژاد گفته است که شاید حرف های سعود الفیصل از روی عصبانیت باشد.
آقای احمدی نژاد گفته است که شاید حرف های سعود الفیصل از روی عصبانیت باشد.

همزمان با هشدار عربستان به ايران در باره حمایت از «کودتای حزب الله لبنان»، محمود احمدی نژاد اعلام کرد: تنها کشوری که در لبنان مداخله ای ندارد، ایران است.


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ادامه حمايت ایران از اقدامات حزب الله عليه دولت لبنان بر روابط تهران با کشورهای عربی تاثیر خواهد گذاشت.»


وی افزود: «البته، ایران پشت کودتایی است که در لبنان اتفاق افتاد و از آن حمایت می کند که این مسئله می تواند بر روابط کشورهای عربی با ايران تاثیر بگذارد.»


عربستان یکی از حامیان اصلی دولت فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، و گروه های مخالف حزب الله به شمار می رود.


آقای فیصل می گوید که کشورش عميقا از «کودتايی» که در لبنان رخ داده، نگران است.


این مقام سعودی از تمام طرف های منطقه ای درگیر در بحران لبنان خواست تا به حق حاکميت و استقلال این کشور احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلی آن اجتناب کنند.


بحران اخير لبنان زمانی آغاز شد که دولت اين کشور در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


  • «البته، ایران پشت کودتایی است که در لبنان اتفاق افتاد و از آن حمایت می کند که این مسئله می تواند بر روابط کشورهای عربی با ايران تاثیر بگذارد.»
وزیر امور خارجه عربستان

در واکنش به اين تصميمات، حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز پنجشنبه دولت لبنان را متهم کرد که با اين اقدام به گروه وی اعلان جنگ داده است.


بدنبال این اظهارات، طرفداران حزب الله و مخالفان ان به درگیری شدیدی با یکدیگر پرداختند.


واکنش ایران


به فاصله کمی از اظهارات وزیر امور خارجه عربستان، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان سعود الفيصل گفت که «شايد آن حرف ها از روی عصبانيت باشد.»


وی اظهار داشت: «من به احترام جناب ملک عبدالله {پادشاه عربستان} پاسخ وزير خارجه سعودی را نمی دهم. يادم هست زمانی که با ملک عبدالله تفاهم کرديم که کار گروهی برای حل مشکلات لبنان تشکيل دهيم، ملک عبدالله به سعود الفيصل گفت نماينده عربستان باشد تا برای حل مشکلات


در کنار ايران فعاليت کند.»

رييس جمهوری اسلامی افزود: «اما الفيصل گفت ما مشکل را به تنهايی حل می کنيم. ملک عبدالله به او گفت که ما با ايران تفاهم کرديم اما سعود الفيصل باز هم گفت من خودم اين مشکلات را حل می کنم و حرف ملک عبدالله را گوش نکرد.»


آقای احمدی نژاد می گويد: «تنها کشوری که مداخله ای در لبنان ندارد، ايران است.»


سوريه و جمهوری اسلامی ايران متهم هستند که با حمایت از گروه های مخالف دولت فواد سينيوره از درگيری ها اخیر در لبنان حمايت می کنند.


برخی تحليلگران وضعيت جاری در لبنان را ادامه اختلافات گسترده و مقابله کشورهايی چون ايران و سوريه با ايالات متحده در منطقه خاورميانه ارزيابی می کنند.




هشدار بوش


روز دوشنبه، جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا به ايران و سوريه هشدار داد که «جامعه جهانی اجازه نخواهد داد لبنان بار ديگر تحت سلطه کشورهای خارجی قرار گيرد.»


برخی تحليلگران وضعيت جاری در لبنان را ادامه اختلافات گسترده و مقابله کشورهايی چون ايران و سوريه با ايالات متحده در منطقه خاورميانه ارزيابی می کنند.

آقای بوش در آستانه سفر پنج روزه خود به خاورميانه، برای کمک به ارتش لبنان در برابر شبه نظاميان حزب الله ابراز آمادگی کرد.


وی در مصاحبه با تلويزيون العربيه با اشاره به نا آرامی های اخير در لبنان، اقدامات اخير گروه حزب الله را شديدا محکوم کرد و گفت: «حزب الله و حاميانش در ايران با به کارگيری خشونت عليه مردم و دولت لبنان تلاش می کنند تا آنها را به پيروی از خواسته های خود وادار سازند.»


موضع گيری های جهانی در مورد درگيری های لبنان در حالی ادامه می يابد که از آغاز درگيری ها در روز ۷ مه، بيروت آرام ترين روز خود را سپری کرده است.


از بامداد روز سه شنبه، ارتش لبنان در خيابان های بيروت شروع به گشت زنی کرده و اوضاع مناطق آشوب زده را تحت کنترل خود درآورده است.


در اين مناطق تاکنون ۸۱ نفر کشته شده اند. شدت درگيری ها به حدی است که اتحاديه عرب قرار است هيئتی بلندپايه را به منظور گفت وگو با طرف های درگير در بحران لبنان به بيروت اعزام کند.


همزمان با به ميدان آمدن ارتش لبنان، رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که «کمک های نظامی، کاربردی ترين اقدامات حمايت گرانه از دولت لبنان محسوب می شود» اعلام کرد در مقابله نظامی با شورشيان، به طور کامل از دولت سينيوره دفاع خواهد کرد.


از ماه نوامبر گذشته که لبنان بدون رييس جمهوری مانده است و احزاب و گروهای سياسی آن بر سر يک نامزد واحد به توافق نرسيده اند، اين کشور با بحران سياسی عميقی دست و پنجه نرم می کند.


XS
SM
MD
LG