لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

پايان آتش بس از سوی «اتا»


سازمان جدايی طلب «اتا» در اسپانيا، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: آتش بس يک جانبه ای که در ماه مارس سال گذشته ميلادی توسط اين سازمان اعلام شده بود، نيمه شب ششم ژوئن، شانزدهم خرداد، پايان خواهد يافت.


در اين بيانيه، که در دو روزنامه ايالت باسک: «برتا» و «گارا» انتشار يافت، اتا دليل اين تصميم را نبود امکان ادامه هرگونه مذاکره و گفت وگويی با دولت مرکزی اسپانيا به رياست خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو اعلام کرد.


سازمان اتا که ۳۸ سال پيش در ايالت شمالی باسک اسپانيا آغاز به فعاليت کرد، تا کنون مسئوليت صدها بمب گزاری که در آنها ۸۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند، بر عهده گرفته است

سازمان اتا که ۳۸ سال پيش در ايالت شمالی باسک اسپانيا آغاز به فعاليت کرد، تا کنون مسئوليت صدها بمب گزاری که در آنها ۸۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند، بر عهده گرفته است.


در جريان آتش بسی که در مارس سال گذشته از سوی اتا اعلام شد، بمب گزاری ها توسط اين سازمان در سطح محدودی ادامه يافت.


آخرين عمليات جدايی طلبان باسک، روز ۳۰ دسامبر سال گذشته ميلادی در پارکينگ فرودگاه باراخاس مادريد منجر به کشته شدن دو نفر شد.


آرنالدو اوتگی، رهبر شاخه سياسی جدايی طلبان، به نام باتاسونا، روز شنبه، دوازدهم خرداد، گفته بود مذاکرات درمورد آينده ايالت باسک متوقف شده اند.


او هشدار داده بود در صورتی که دولت مرکزی اسپانيا بر نظراتش پافشاری کند، تنش ها، بار ديگر، اوج خواهند گرفت.


در اين حال، نخست وزير سوسياليست اسپانيا، در واکنش به تصميم جدايی طلبان باسک مبنی بر از سرگرفتن عمليات مسلحانه، در پيامی به مردم و نيروهای سياسی اسپانيا گفت:«تنها انتخابی که آنها در پيش رو دارند، بر زمين گذاشتن اسلحه و پرهيزاز اعمال خشونت است.»


وی افزود:«سرانجام، دموکراسی و عقلانيت بر خشونت پيروز خواهد شد.»


خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو از تمامی نيروهای سياسی اسپانيا، به ويژه اپوزيسيون محافظه کار خواست «در اين لحظات بسيار حساس با حفظ اتحاد خود، از دولت در مقابل تروريسم حمايت کنند.»


XS
SM
MD
LG