لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

انتقاد از اجرای حکم سنگسار سه مرد در ایران


محل یکی از مجازات های سنگسار در ایران
محل یکی از مجازات های سنگسار در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتقاد از اجرای حکم سنگسار سه مرد در ایران، اجرای این حکم را در تناقض با ادعای رسمی مقامات ایران در توقف سنگسار خوانده است.


بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، «طبق تائید منابع موثق، احکام سنگسار سه مرد در گورستان بهشت رضای شهر مشهد در تاریخ پنجم دی ماه ۸۷ اجرا شده است.»


این گزارش حاکی است که سنگسار این سه مرد توسط مأموران دولتی انجام شده و در حالی که دو نفر در اثر اجرای این حکم جان سپرده‌اند، نفر سوم که تبعه افغانستان است، موفق به فرار از گودال سنگسار فرار شده و هنوز از سرنوشتش خبری در دست نیست.



پیشتر علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه در ۱۵ مرداد ماه امسال ادعا کرده بود که اجرای همه احکام سنگسار متوقف شده و این مجازات دیگر به هیچ وجه اجرا نخواهد شد.


بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران، افراد متأهل مرتکب روابط جنسی نامشروع، حکم سنگسار دریافت می کنند و در اجرای این حکم، محکومان در حالی که تا کمر در در گودال خاک قرار دارند، مورد پرتاب سنگ قرار می‌گیرند.


این شکل از اعدام محکومان بارها از سوی نهادهای بین‌المللی محکوم شده و جامعه بین‌المللی اجرای این حکم را وحشیانه و سبعانه می‌داند.


در دو سال گذشته با احتساب مورد اخیر اجرای سنگسار در مشهد، حداقل ۶ نفر در ایران سنگسار شده‌اند.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه خود، با استناد به اینکه سنگسار نقض حق حیات انسان است و اجرای سنگسار روابط بین‌المللی ایران را تخریب می‌کند، از قوه قضاییه و مجلس ایران خواسته است که سنگسار را متوقف و اجرای آن را ممنوع کنند.


اعتراض‌های گوناگون به صدور و اجرای حکم سنگسار در ایران


صدور حکم سنگسار از سوی قوه قضایيه جمهوری اسلامی، برای متهمانی که اکثريت آنان را زنان تشکيل می‌دهند، همواره با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه بوده است.


از سال ۸۴ تاکنون گروهی از فعالان حقوق زنان در ايران با راه‌اندازی «کمپين قانون بی‌سنگسار» خواستار حذف موادی از قانون مجازات اسلامی شدند که در آنان سنگسار که در اصطلاح اسلامی به آن «رجم» می‌گويند برای متهمان به زنا تعيين شده است.


اغلب سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر و از جمله سازمان عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر نيز درخواست مشابهی را بارها و به طور رسمی از مقامات جمهوری اسلامی داشته‌اند و اجرای حکم سنگسار در ایران بارها مورد اعتاض نهادهای بین‌المللی و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.


سال گذشته آیت‌الله منتظری از مراجع تقلید قم در پاسخ به سؤال رادیو فردا در مورد صدور و اجرای احکام سنگسار، اثبات «زنای با احصان» یا رابطه جنسی نامشروع فرد متأهل با دیگری را منوط به شهادت چهار نفر عادل (که با چشم خود عمل را مشاهده کرده باشند) و یا اقرار خود متهم، چهار مرتبه در جو و محيط آزاد، نه در زندان يا تحت فشار دانسته بود.


آيت‌الله منتظری در این پاسخ تاکيد کرده بود که اجرای حکم سنگسار، «به مجرد علم قاضی محل اشکال است.»


اين مرجع دينی، همچنین گفته بود که به رغم تمامی شرايط اثبات «زنای محصنه»، هر گاه «اجرای حکم شرعی موجب وهن مذهب باشد، بايد از اجرای آن خودداری کرد.»


XS
SM
MD
LG