لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

خوانساری: «ممکن است اولویت‌های سوریه تغییر کند»


جفری فلتمن فرستاده ایالات متحده (چپ) در دیدار با ولید معلم وزیر خارجه سوریه
جفری فلتمن فرستاده ایالات متحده (چپ) در دیدار با ولید معلم وزیر خارجه سوریه
دو مقام بلندپایه آمریکایی روز شنبه با مقامات سوری از جمله ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور در شهر دمشق دیدار و گفت‌و گو کردند. این نخستین دیدار نمایندگان دو کشور در سطح بالای سیاسی طی چهار سال گذشته به شمار می‌رود.

جفری فلتمن، فرستاده دولت آمریکا به سوریه پس از مذاکرات روز شنبه با مقامات سوری، این مذاکرات را بسیار سازنده خواند و گفت در گفتگو با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، زمینه‌های مشترک زیادی مشاهده کرده است.

وی همچنین درباره برقراری صلح میان اسرائیل و سوریه گفت: در صورت آمادگی هر دو طرف، ایالات متحده خواهان آن است که حرکت سریعی در این مسیر انجام شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده بود که خواهان گفتگو با کشورهای ایران و سوریه است. درحالی که برقراری ارتباط با ایران با «اما و اگر»های بسیاری همراه است، به نظر می‌رسد، تلاش برای نزدیکی به سوریه با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

مهرداد خوانساری، تحلیلگر سیاسی در لندن به رادیو فردا می‌گوید: «خیلی زود است که بگوییم این مذاکرات به جایی خواهد رسید یا نه. اما یک تمایلی از سوی دولت تازه آمریکا هست که، برخلاف سیاستی که در چهار سال گذشته از سوی دولت بوش اتخاذ شده بود، که زمینه گفتگو با سوریه را باز کند و سعی کند به نوعی سوریه را در پروسه صلح خاورمیانه به طور مثبت وارد کند و ضمن پرداخت به مسائل سوریه مستقیماً، سعی کند در ضمن، زمینه‌ای را مهیا کند که سوریه را از آن رابطه تنگاتنگی که با ایران دارد، دور کند.»

دور کردن سوریه از ایران به گفته کارشناسان یکی از اهداف اسرائیل نیز هست. جبهه مشترک تهران و دمشق در قبال اسرائیل و حمایت از گروه‌هایی همچون حزب‌الله و حماس، یکی از دردسرهای بزرگ تل‌آویو محسوب می‌شود. اسرائیل چند ماه پیش با میانجی‌گری ترکیه در صدد بود با سوریه قرارداد صلحی را امضا کند. این تماس‌ها پس از تهاجم اخیر ارتش اسرائیل به نوار غزه متوقف شد. درصورت عادی شدن روابط سوریه و آمریکا، شرایط برای نزدیکی تل‌آویو و دمشق بهبود خواهد یافت.

مهرداد خوانساری در این مورد می‌گوید: «در میانجی‌گری بین سوریه و اسرائیل ترکیه نقش پررنگی را ایفا کرده و اگر آمریکا هم به طور جدی به این مذاکرات بپیوندد و همانطور که خیلی از دولتمردان اسرائیل از جمله شخص نتانیاهو در گذشته این تمایل را از خودشان نشان داده‌اند، اراضی اشغال شده در جولان را به سوریه پس بدهند، اولویت‌های سوریه تغییر خواهد کرد.»

آقای خوانساری ادامه می‌دهد: «در این صورت سوریه به چیزی می‌رسد که از نظر غرور ملی امر راضی کننده‌ای است و در مقابل از سوریه خواسته خواهد شد که تغییراتی در روش و برخوردش، در ارتباط با مسائلی مانند حمایت از تندروهای فلسطینی یا حزب‌الله در لبنان، از خودش نشان دهد. بی‌شک این در جهت همراهی و همگامی با سیاست‌های تهران نخواهد بود و خود این می‌تواند شکافی در روابط میان تهران و دمشق ایجاد کند.»

آقای خوانساری با این حال تأکید می‌کند که روابط ایران و سوریه در 30 سال گذشته چنان در هم تنیده که شکافتن آن، حتی برای آمریکا نیز کار دشواری است.
XS
SM
MD
LG