لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

۱۷ شبه نظامی شيعه در کربلا کشته شدند


ارتش ايالات متحده آمريکا، روز جمعه ۲۷ ژوييه، اعلام کرد که نيروهای ويژه آمريکايی و عراقی پس از آنکه يکی از رهبران شبه نظاميان شيعه عراق را در شهر کربلا بازداشت کردند، هدف تيراندازی سنگين قرار گرفتند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در پی اين درگيری، نيروهای آمريکايی و عراقی خواستار پشتيبانی هوايی شدند، که در نتيجه، ۱۷ شبه نظامی به قتل رسيدند.


در اين ارتباط، مقام های محلی عراقی گفته اند که در جريان اين درگيری، چهار شبه نظامی و پنج غيرنظامی کشته و ۲۳ غيرنظامی زخمی شدند.


به گفته آنان، چهار يا پنج واحد مسکونی نيز در اين درگيری آسيب ديده اند.


در اين ميان، گر چه در بيانيه ارتش آمريکا، به هويت فرد بازداشتی اشاره نشده است، اما يک مامور پليس گفته است که نام او «رزاق العردهی» است.


ارتش آمريکا در بيانيه خود تنها گفته که فرد بازداشتی فرمانده يک هسته ترور ارتش مهدی، جيش المهدی، وابسته به مقتدی صدر، بوده است.


اين فرمانده وابسته به ارتش مهدی، جيش المهدی، متهم به انجام بمب گذاری و حملات خمپاره ای به نيروهای آمريکايی و ترور دو مقام عراقی شده بود.


در همين حال، مقام هايی که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشيتدپرس گفتند که سه ساعت پس از آنکه اجساد کشته شدگان در محل درگيری به بيمارستان انتقال يافت، درگيری ديگری روی داد.


آنها گفته ند که دراين درگيری، شبه نظاميان به يک واحد مشترک ارتش و پليس عراق تيراندازی کردند. اما تلفاتی گزارش نشده است.


ترديد نسبت به ميزان کنترل ارتش مهدی توسط مقتدی صدر


مقام های آمريکايی و عراقی گفته اند که از ميزان کنترل ارتش مهدی، جيش المهدی، توسط مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه و ضدآمريکايی، اطمينان ندارند. اين واحد شبه نظامی د رسال ۲۰۰۳ ميلادی و پس از سرنگونی صدام حسين، ديکتاتور عراق، تاسيس شد.


ترديد مقام های آمريکايی و عراقی پس از آن افزايش يافت که مقتدی صدر در سال گذشته ميلادی، شخصا و آشکارا از گروه های منحرف که از ارتش مهدی، جيش المهدی، به عنوان پوششی برای قتل، باج گيری و قاچاق استفاده می کنند، یاد کرد.


درهمين حال، شيخ عبدالمهدی الکربلايی، نماينده آيت الله علی سيستانی، از مراجع بلندپايه شيعيان، از دولت عراق خواست تا برای مبارزه با القاعده دراستان دياله عراق، از نيروی عشاير و تمام نژادها و مذاهب استفاده کند.


پيش از اين، نيروهای آمريکايی و عراقی همکاری هايی را با گروه های شورشی سنی و رهبران عشاير مخالف القاعده درعراق، برای مبارزه با اين گروه تروريستی داشته اند.


بازداشت چهار قاچاقچی سلاح و جنگجو از ايران به عراق


ارتش آمريکا در بيانيه ای ديگر اعلام کرد که نيروهای اين کشور، چهار شبه نظامی را درارتباط با شبکه قاچاق سلاح و جنگجو از ايران به عراق بازداشت کرده اند. درعمليات منجر به بازداشت اين عده، مواد منفجره و بمب های کنترل از راه دور نيز کشف شد. تاکنون صدها تن از نيروهای آمريکايی توسط اين بمب ها کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG