لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

مذاکرات دوجانبه آمریکا و کره شمالی آغاز شد


کريس هيل، روز جمعه ابراز اميدواری کرد که مذاکرات به پيشرفتی در برنامه خلع سلاح اتمی کره منجر شود.
کريس هيل، روز جمعه ابراز اميدواری کرد که مذاکرات به پيشرفتی در برنامه خلع سلاح اتمی کره منجر شود.

نمايندگان ارشد ايالات متحده آمريکا و کره شمالی، روز شنبه اول سپتامبر، مذاکرات رو در روی دو روزه خود را در شهر ژنو سوييس، با هدف پيشرفت در پايان دادن به برنامه اتمی پيونگ يانگ آغاز کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، کريس هيل، دستيار وزير امور خارجه آمريکا، و کيم کيه گوان، همتای اهل کره شمالی او، پيش از آغاز مذاکرات در محل نمايندگی آمريکا، با خبرنگاران گفت و گو نکردند و تنها آقای کيم به خبرنگاران گفت که نمی تواند پيش بينی خاصی را قبل از آغاز مذاکرات ارائه کند.


اين نشست با هدف عادی سازی مناسبات دو کشور انجام می شود که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ميلادی با يکديگر جنگيده اند.


در عين حال، انتظار می رود که محور مذاکرات نمايندگان آمريکا و کره شمالی، خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ باشد؛ موضوعی که کره شمالی در مذاکرات شش جانبه در ماه فوريه قول آن را داده است.


دستيار وزير خارجه آمريکا به آمادگی واشينگتن برای مذاکره با کره شمالی بر سر حذف نام اين کشور از فهرست کشورهای حامی تروريسم اشاره کرد.

کريس هيل، روز جمعه ۳۱ اوت، ابراز اميدواری کرد که اين مذاکرات به پيشرفتی در برنامه خلع سلاح اتمی کره منجر شود.


وی همچنين به آمادگی واشينگتن برای مذاکره با کره شمالی بر سر حذف نام اين کشور از فهرست کشورهای حامی تروريسم اشاره کرد؛ موضوعی که نقش اساسی را در تحريم تسليحاتی و محروم کردن کره شمالی از دريافت برخی از کمک ها داشته است.


قرار است که آقای هيل در پايان روزهای نخست و دوم مذاکراتش، در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کند و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد. اين درحالي است که تاکنون از سوی همتای کره ای او برنامه ای برای شرکت در کنفرانس مطبوعاتی اعلام نشده است.


وی روز پنجشنبه ۳۰ اوت، به رويترز گفته بود که اميدوار است مذاکرات روز شنبه، مذاکرات خوبی باشد.


کره شمالی در سال ۲۰۰۵ ميلادی با انجام مذاکره با کره جنوبی، چين، ژاپن، روسيه و آمريکا در مورد پايان دادن به برنامه اتمی خود در ازای منافع اقتصادی و ديپلماتيک توافق کرد.


پس از آن، کره شمالی در ماه فوريه سال جاری ميلادی، رآکتور اتمی يونگ بيون را تعطيل کرد.


مقام های آمريکايی بر اين باورند که کره شمالی که در ماه اکتبر سال گذشته ميلادی، آزمايش اتمی انجام داد، دارای ميزان کافی سوخت اتمی است که بتواند بيش از نه بمب اتمی توليد کند.


XS
SM
MD
LG