لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

تأکید دوباره عباس بر پیش شرط توقف شهرک‌سازی‌ها برای از سرگیری مذاکرات


اجتماع هواداران عباس به هنگام سخنرانی او در بازگشت به رام‌الله
اجتماع هواداران عباس به هنگام سخنرانی او در بازگشت به رام‌الله
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه پس از بازگشت به رام‌الله در جمع ده‌ها هزار نفر از ساکنان کرانه باختری که در آیین بزرگ استقبال از او شرکت کرده بودند بار دیگر تأکید کرد که بدون توقف کامل شهرک‌سازی‌ها هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

آقای عباس در اقدامی «تاریخی» درخواست پذیرش عضویت کامل کشور مستقل فلسطین را به سازمان ملل ارائه کرد، و روز یکشنبه فلسطینی‌ها به مثابه یک قهرمان به استقبال از محمود عباس رفتند.

رئیس تشکیلات خودگردان روز یکشنبه پس از توقفی چند ساعته در اردن، به رام‌الله باز گشت و در برابر «المقاطعه»، مقر اصلی رهبری حکومت خودگردان که برنامه‌‌های اصلی استقبال گسترده از وی در جریان بود و در محوطه آن مزار یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینی‌ها قرار دارد، در جمع هوادارانش ظاهر شد.

محمود عباس در این مراسم خطاب به هوادارانش گفت که امروز شاهد تولد «بهار فلسطینی» هستیم.

او اما تأکید کرد که بدون مشروعیت بین‌المللی و توقف کامل شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

آقای عباس به هوادارانش گفت که به همه گفته است فلسطینی‌ها خواهان دستیابی حقوق خود بر مبنایی صلح‌آمیز و مبتنی بر مذاکره هستند اما نه هر مذاکره‌ای.

رئیس تشکیلات خودگردان گفت که کارزار بین‌المللی دیپلماتیک ما آغاز شده است اما ما راهی طولانی در پیش رو داریم و در این راه ثابت قدم خواهیم بود.

جشن‌های استقبال، سومین گردهمایی بزرگ فلسطینی‌ها از چهارشنبه گذشته است؛ آنها در روز ورود عباس به سازمان ملل و همچنین روز جمعه همزمان با سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان حمایت خود از اقدام سیاسی در پیش گرفته شده از سوی تشکیلات فلسطینی تجمع و پایکوبی می‌کردند.

شبکه تولویزیونی «فلسطین»، شبکه رسمی تلویزیون تشکیلات فلسطینی، از بامداد یکشنبه با آرم «فلسطین، کشور ۱۹۴ سازمان ملل»، برنامه‌های استقبال را پخش می‌کند و بدین ترتیب نسبت به پذیرش عضویت کشورفلسطین در سازمان ملل ابراز اطمینان می‌کند.

در میان ناخشنودی عمیق اسرائیل و آمریکا، محمود عباس جمعه درخواست پذیرش عضویت کشور فلسطین را در پوشه‌ای ممهور به مهر رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی، به دست بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد داد.

به دنبال آن نواف سلام، سفیر لبنان در شورای امنیت که کشورش ریاست دوره‌ای این مهم ترین نهاد سازمان ملل را در دست دارد، تأکید کرد که درخواست فلسطینی‌ها از دوشنبه، چهارم مهر، در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.

درهمین حال، بسیاری از ناظران می‌گویند که کاملاً محتمل است که تا روز رأی‌گیری در شورای امنیت بر سر درخواست فلسطینی‌ها دوره‌ای طولانی سپری شود، هرچند که محمود عباس در سخنانی در راه بازگشت به کرانه باختری گفت که احتمال می‌دهد که کار رسیدگی در شورای امنیت تنها چند هفته طول بکشد و نه چند ماه.

محمود عباس با دلگرمی بسیار به حمایت‌های قاطعی که در جریان سخنرانی روز جمعه‌اش در سازمان ملل متحد نسبت به او ابراز شد و دیپلمات‌های کشورها بارها سر پا ایستادند و برای سخنانش احساسات کم سابقه‌ای نشان دادند، اکنون نسبت به پشتیبانی جامعه جهانی از گام سیاسی فلسطینی‌ها ابراز اطمینان بیشتری می‌کند.

درحالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، این اقدام فلسطینی‌ها را به عنوان یک «راه میان‌بُر» رد کرد و سایر مقامات آمریکا نیز گفته‌اند که «در صورتی که چاره دیگری نباشد، آمریکا درخواست فلسطینی‌ها در شورای امنیت را وتو خواهد کرد»، فلسطینی‌ها تأکید دارند که با دلسرد شدن از روند صلح با اسرائیل ناچار شده‌اند به سازمان ملل متحد متوسل شوند.

آقای عباس در آستانه بازگشت به رام‌الله این را هم نیز گفت که بنیامین نتانیاهو «سخت‌گیرترین» نخست‌وزیر اسرائیل در حدود ۲۰ سال تماس‌های اسرائیل با فلسطینی‌هاست و حتی بیشتر از اریئل شارون سرسختی نشان می‌دهد.

این‌ها درحالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه نوشته است که آقای عباس برخی تغییرات در پیمان‌های صلح اوسلو را درخواست کرده است.

پیمان‌های اوسلو سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۳، یعنی ۱۸ سال پیش، میان اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل با یاسرعرفات، رهبر وقت سازمان آزادیبخش فلسطین، با میزبانی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کاخ سفید امضا شد و براساس آن بود که تشکیلات خودگردان فلسطینی برپا شد.

اکنون در پی بازگشت محمود عباس به رام‌الله و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به اورشلیم، قرار است که دولت‌های آنها درباره بیانیه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه تصمیم‌گیری کنند.

کمیته چهارجانبه، شامگاه جمعه پیشنهاد کرد که اسرائیل و فلسطینی‌ها در یک ماه در باره مسائلی که در دستور کار مذاکرات قرار گیرد به توافق برسند؛ در سه ماه پس از آن درباره مرزها و تدابیر امنیتی گفت‌وگو کنند؛ در شش ماه به «پیشرفت‌های ملموس» برسند به گونه‌ای که تا پایان سال ۲۰۱۲، یعنی ۱۵ ماه دیگر، موجب امضای پیمان نهایی صلح شوند.

دولتمردان اسرائیلی در واکنش‌های اولیه خود این درخواست را پذیرفته‌اند اما مقامات فلسطینی گفته‌اند که به دلیل این که کمیته چهارجانبه از اسرائیل نخواسته که ساخت‌وسازها را متوقف کند و به تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ اشاره نکرده است، از این کمیته ناخشنود هستند.

در همین حال، مقامات فلسطینی گفته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی درباره درخواست کمیته چهارجانبه در نشست‌های روزهای آینده سران فتح و ساف در رام‌الله اتخاذ خواهد شد.

در دیگر سو اما بنیامین نتانیاهو در حالی به اسرائیل بازمی‌گردد که با انتقادهای بیشتر اوپوزیسیون در کشور خود روبه‌روست؛ اوپوزیسیون از اینکه نتانیاهو مرتب از فلسطینی‌ها می‌خواهد که اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت بشناسند، ناخشنود هستند و این پیش شرط را نادرست می‌دانند.

همزمان، شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز یکشنبه در انتقاد تلویحی از نخست‌وزیر کشورش گفت که محمود عباس و بنیامین نتانیاهو هر یک در سخنرانی‌های جمعه خود در سازمان ملل خطاب به رأی‌دهندگان به خود سخن گفتند.

اینها درحالی است که روزنامه هاآرتص یکشنبه نوشت از بررسی‌های اولیه در زمینه متن درخواست رسمی ارائه شده از سوی فلسطینی‌ها به سازمان ملل چنین بر می‌آید که آنها عملاً حاضرند اسرائیل را به عنوان کشور یهودی بپذیرند.

جبرئیل رجوب، مقام ارشد فلسطینی، نیز یکشنبه به رادیوی اسرائیل گفت که دولت اسرائیل اطمینان داشته باشد که دولت فلسطین برای تأمین تدابیر امنیتی مورد نظر نخست‌وزیر اسرائیل تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG