لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

فرهاد دریا خواننده محبوب افغان؛ شخصیت برگزیده سال رادیو آزادی


نمایی از کنسرت فرهاد دریا در ولایت هلمند افغانستان در آبان ماه ۸۹
نمایی از کنسرت فرهاد دریا در ولایت هلمند افغانستان در آبان ماه ۸۹
همزمان با پایان گرفتن سال ۸۹ خورشیدن و آغاز سال ۱۳۹۰، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، فرهاد دریا خواننده سرشناس و محبوب افغان را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد.

آقای دریا به خاطر تعهد کم‌نظیر و تلاش‌های مستمر وی برای ترویج تساهل فرهنگی و موسیقی در سطح افغانستان به عنوان شخصیت سال برگزیده شده است.

هاشم مهمند، مدیر بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید که «ترانه‌های فرهاد دریا حامل پیام‌های نیرومندی در زمینه صلح و آشتی هستند. او در سراسر کشور و حتی در مناطقی که خطرناک است و طالبان و سایر گروه‌های مخالف موسیقی در آنجا نفوذ دارند برنامه اجرا می‌کند.»

فرهاد دریا در عین حال سفیر حسن نیت برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان است و شخصاً در مجموعه‌ای از نهادها و فعالیت‌های خیریه در افغانستان شرکت دارد.

او از جمله مؤسسین «دهکده موسیقی» است که نهادی است غیرانتفاعی برای حفظ آثار موسیقی افغانستان. وی همچنین در نهاد خیریه «کوچه» که از کودکان یتیم و بی‌پناه حمایت می‌کند، فعال است.

فرهاد دریا که از سال‌های ۱۹۸۰ جزو خوانندگان سرشناس افغانستان بوده در زمان حکومت طالبان مجبور به ترک این کشور شد. در آن دوران خوانندگی و تولید و پخش موسیقی ممنوع شد و حتی می‌توانست مجازات مرگ داشته باشد.


«اتن» اثری از فرهاد دریا/ اتن نوعی رقصی گروهی محلی در افغانستان است

بازگشت او به افغانستان در سال ۲۰۰۳ برای بسیاری یک نماد مهم از تغییر وضعیت در این کشور بود. به فاصله کوتاهی پس از بازگشت وی در استادیوم قاضی شهر کابل که در دوران حکومت طالبان محل اجرای مجازات‌های مخوف و وحشتناکی بود اولین کنسرت بزرگ خود را برگزار کرد که در آن بیش از ۲۵ هزار تماشاچی شرکت کردند.

فرهاد دریا با وجود تمام تهدیدها از سوی عناصر و گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب به اجرای برنامه در سراسر کشور ادامه داده است.

در جریان تور «زندگی زیبا است» در سال ۲۰۱۰ که نام آن از فیلم ایتالیایی به کارگردانی «روبرتو بنینی» الهام گرفته است، ده‌ها هزار نفر از افغان‌ها و به خصوص جوانان این کشور در ناامن‌ترین نقاط افغانستان از جمله منطقه هلمند و هرات به تماشای وی رفتند. کنسرت وی در شهر مزار شریف به طور مشخص برای زنان برگزار شد و بیش از ۱۵ هزار زن علاقه‌مند در آن شرکت کردند.

اعلام خبر برگزیدن فرهاد دریا به عنوان شخصیت سال و مراسم اهدای جایزه آن در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کابل اجرا شد.

غلام نبی فراهی، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان، در این مراسم گفت که «رادیو آزادی با انتختب فرهاد دریا به عنوان شخصیت سال نشان داد که از فعالیت کسانی که برای عدالت اجتماعی، وحدت ملی و دموکراسی می‌کوشند، قدردانی می‌کند.»

انتخاب و جایزه شخصیت سال از سوی رادیو آزادی با هدف شناساندن و قدردانی از زحمات و تلاش‌های افرادی صورت می‌گیرد که در کمک به تقویت دموکراسی و جامعه مدنی در افغانستان نقش مؤثری ایفا کرده‌اند.

شخصیت‌های قبلی که با همین عنوان برگزیده شده‌اند عبارتند از رمضان بشردوست نماینده مجلس، آنارکالی هنریار پزشک و فعال حقوق بشر و گل‌آقا شیرزی والی ولایت قندهار.

در مورد بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، یک مؤسسه خبری- رسانه‌ای مستقل و بین‌المللی است که برنامه‌ها و محصولات رادیویی، آنلاین و تلویزیونی آن برای مردم و بخش‌های تأثیرگذار در کشورهای مختلف از جمله روسیه، پاکستان، ایران، عراق، افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه تولید و پخش می‌شوند.

هزینه این نهاد بین‌المللی از سوی کنگره آمریکا تعیین و تأمین می‌شود و زیر نظر یک هیئت امنا فعالیت می‌کند.

رادیو اروپای آزاد حدود هشت سال پیش بخش افغانستان رادیو آزادی را با هدف کمک به بازسازی صلح‌آمیز و دموکراتیک افغانستان راه‌اندازی کرد. براساس آمارهای «اینتر مدیا» مؤسسه بررسی فعالیت رسانه‌های بین‌المللی، رادیو آزادی پرطرفدارترین رسانه ارتباط جمعی در افغانستان است.
XS
SM
MD
LG