لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

انتشار نامه سفارت بريتانيا در تهران برای تأييد اظهارات احمدی‌نژاد


خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، در تأیید اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر عذرخواهی تونی بلر نخست‌وزیر وقت بریتانیا در موضوع دستگیری ملوانان این کشور، نامه‌ای را منتشر کرد که بر ابعاد ابهامات این موضوع افزوده است.

یادداشت منتشر شده توسط ایرنا، به تاریخ نهم فروردین و با امضای سفارت بریتانیا در تهران ارسال شده و در پاسخ به یادداشت رسمی نهم فروردین ماه وزارت خارجه ایران است که در آن مراتب دستگیری ملونان بریتانیایی تشریح و خواستار ارائه تضمین لازم مبنی بر عدم تکرار این قبیل اقدامات شده است.

در ماجرای دستگیری ملوانان بریتانیایی، نیروهای مرزی ایران در مارس سال ۲۰۰۷ پانزده تن را به اتهام ورود به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر کردند و این افراد نزدیک به ۱۵ روز در ایران در بازداشت به سر می‌بردند.

اما نهایتاً در ۱۵ فروردین ۸۶ رئیس جمهوری ایران از عفو آنها خبر داد و یک روز بعد ملوانان آزاده شده راهی لندن شدند.

ماجرای دستگیری و آزادی این ملوانان به تازگی و در قالب انتقاداتی که از سیاست خارجی دولت نهم مطرح می‌شود، بار دیگر در حساسیت خبری قرار گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران به تازگی در مناظره تلویزیونی خود با میرحسین موسوی، در پاسخ به انتقادات طرح شده از سوی رقیب خود در مورد روند دستگیری و آزادی ملوانان بریتانیایی، اعلام کرد که ملوانان دستگیر شده پس از عذرخواهی تونی بلر آزاد شده‌اند.

آقای احمدی‌نژاد در این مناظره تلویزیونی که چهارشنبه شب به طور زنده از شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران پخش شد، خطاب به میرحسین موسوی عنوان کرد: « دوستانه به شما می‌گویم به شما علاقه‌مندم این جور قضاوت براساس اطلاعات غلط این بد است. ملوانان انگلیسی دستگیر شدند، ماجرا اوج گرفت آقای بلر کتباً نامه داد، عذرخواهی کرد و گفت ما سیاست‌های مان را در رابطه با ایران عوض خواهیم کرد این سند الان در وزارت خارجه موجود است».

اکنون پس از دو روز از اظهارات آقای احمدی‌نژاد مبنی بر عذرخواهی تونی بلر در ماجرای ملوان‌ها خبرگزاری دولتی ایران در حالی یادداشت سفارت بریتانیا در تهران را با عنوان « مستندات مربوط به عذرخواهی دولت لندن از تهران در قبال موضوع تفنگداران انگلیسی» منتشر کرده است که علاوه بر آنکه این یادداشت از سوی تونی بلر نخست‌وزیر وقت بریتانیا نیست، در متن آن نیز اشاره‌ای به عذرخواهی دولت بریتانیا از تهران نشده و تنها تأکید شده که «قطعاً هیچگونه قصد خصومت‌آمیزی نسبت به جمهوری اسلامی ایران نبوده» و «مسئولان دو طرف ساز و کاری برای جلوگیری از چنین وقایعی پیشنهاد کنند.»

تصویر دو یاداشت رد و بدل شده میان وزارت خارجه ایران و سفارت بریتانیا در تهران در موضوع دستگیری ملوانان بریتانیایی در فروردین ۸۶

گذشته از این موضوع، تاریخ یادداشت ارسالی سفارت بریتانیا، ۳۰ مارس برابر با دهم فروردین ماه و چهار روز پیش از زمانی است که تونی بلر با حساس خواندن شرایط و اعلام اینکه به دنبال رویارویی با ایران نیست، هشدار داده بود که اگر مذاکرات به آزادی پانزده نظامی کشورش منجر نشود، دولت او روز به روز موضع سخت‌تری عليه ايران اتخاذ خواهد کرد.

آقای بلر در تاریخ سوم آوریل برابر با ۱۴ فروردین، در گفت‌وگویی با شبکه رادیویی اسکاتلند همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات با ایران در مورد ملوانان بازداشت‌شده، گفته بود که «دو روز آینده روزهایی حساس برای این مذاکرات خواهد بود.»

تنها یک روز پس از آن بود که محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که آزادی ملوانان بریتانیایی را به مردم بریتانیا هدیه می‌کند و ساعتی پس از این کنفرانس به دیدار ملوانان دستگیر شده رفت و آنها را بدرقه کرد.

انتشار این »مستندات» از سوی خبرگزاری دولتی ایران در حالی است که روز گذشته یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا، که نامی از وی برده نشده است به بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت: «در پی این ماجرا (بازداشت ملوانان) مکاتباتی میان سفارت بریتانیا در تهران و مقام‌های ایران رد و بدل شد. به هر حال عذرخواهی در این مکاتبات نمی‌توانست معنایی داشته باشد، چون اصولاً این ماجرا در آب‌های ایران اتفاق نیفتاد.»

وزارت خارجه بریتانیا پیش از این نیز در فروردین ماه ۸۶ موضوع عذرخواهی بریتانیا از تهران در موضوع ملوانان دستگیر شده را رد کرده بود.
XS
SM
MD
LG