لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

گزارش‌ها در مورد احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به نهاد ریاست جمهوری


محمود احمدی‌نژاد مقابل ورودی نهاد ریاست جمهوری در اردیبهشت ۸۸
محمود احمدی‌نژاد مقابل ورودی نهاد ریاست جمهوری در اردیبهشت ۸۸
پس از نزدیک به دو هفته امتناع محمود احمدی‌نژاد از حضور در محل کار خود و شرکت در جلسات رسمی دولت، خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران روز یکشنبه خبر دادند که جلسه امروز کابینه دهم با حضور رئیس جمهور اسلامی برگزار خواهد شد.

آقای احمدی‌نژاد دو هفته پیش در جلسه هیئت وزیران با کناره‌گیری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات موافقت و وی را به سمت مشاور امور اطلاعاتی خود منصوب کرد اما آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل آنچه از سوی وی «غفلت از مصلحتی بزرگ» خوانده شد، با این اقدام مخالفت کرد و خواستار ابقای آقای مصلحی شد.

اما رئیس دولت که در روزهای پس از این اقدام در قالب سفر استانی دولت به کردستان رفته بود، این خواسته را مسکوت گذاشت تا آنکه خبرگزاری‌ها حکم آیت‌الله خامنه‌ای به وزیر اطلاعات مبنی بر ادامه فعالیت وی در این وزارتخانه را منتشر کردند.

پس از بازگشت محمود احمدی‌نژاد به تهران در روز چهارشنبه ۳۱ فروردین، او بر سر کار خود حاضر نشد و منابع نیمه‌رسمی علت این امر را اعتراض به دخالت آیت‌الله خامنه‌ای در امور دولت دانستند.

در این مدت که با سکوت محمود احمدی‌نژاد و چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به وی همراه بود، آیت‌الله خامنه‌ای در سه دیدار عمومی در طول یک هفته خواستار پرهیز از اختلافات و درگیری‌ها شد و تأکید کرد که موضوع تغییر در وزارت اطلاعات مصداق حاکمیت دوگانه در جمهوری اسلامی نیست.

وی در عین حال از مسئولان خواست «به گونه‌ای عمل نکنند که دشمنان مجال پایکوبی و جنجال بیابند.»

اکنون به فاصله یک روز از آخرین تأکید آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم پرهیز از اختلافات، خبرگزاری‌ها از قول منابعی در دولت نوشتند که محمود احمدی‌نژاد در جلسه امروز هیئت وزیران حضور خواهد یافت.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس خبر حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه امروز کابینه را به نقل از محمدحسن صالحي‌مرام، معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور نوشته، اما در عین حال جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

همین خبر را خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، و خبرگزاری دولت، ایرنا، به نقل از «یک منبع آگاه» منتشر کردند اما در این گزارش‌ها نیز به نکته‌ای بیشتر در این زمینه اشاره نشده است.

با این حال واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، روز یکشنبه به نقل از عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشت که در جلسه صبح یکشنبه با محمود احمدی‌نژاد، مستنداتی را در مورد «خرسندی دشمنان و سناریوهای خباثت‌آمیز رسانه‌های بیگانه و جریان‌های معاند و ضد انقلاب» از غیبت رئیس جمهور در جلسات هیئت وزیران ارائه کرده است.

آقای ضرغامی به واحد مرکزی خبر گفته است که پس از ارائه این «مستندات» محمود احمدی‌نژاد تأکید کرده است که در جلسه امروز هیئت وزیران «تمام نقشه های دشمنان اسلام وانقلاب را نقش بر آب خواهد کرد».

وی همچنین رابطه خود با آیت‌الله خامنه‌ای را «رابطه پدر و فرزندی» خوانده و افزوده است که «دشمنان ملت» از درک این رابطه عاجزند و «آب در هاون می‌کوبند».

این گزارش‌ها در حالی است که تا ظهر روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری هیچ گزارشی در مورد حضور یا عدم حضور رئیس دولت در جلسه امروز هیئت وزیران منتشر نکرده است.

خودداری محمود احمدی‌نژاد از حضور در دست کم دو جلسه کابینه و نیز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته گذشته با واکنش تند جناح محافظه‌کار منتقد دولت روبه‌رو شد و حامیان روحانی و نظامی آیت‌الله خامنه‌ای و نیز شماری از نمایندگان مجلس به عدم تبعیت وی از رهبر جمهوری اسلامی، به شدت انتقاد کردند.

از این میان چهره‌هایی چون محمدتقی مصباح یزدی، احمد علم‌الهدی، محی‌الدین حائری شیرازی، احمد خاتمی و مجتبی ذوالنور، و نیز نظامیانی چون محمدعلی جعفری، محمدرضا نقدی و سعید قاسمی، که از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد بودند، به شدت وی را هدف انتقادهای خود قرار دادند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در هفته گذشته در دو جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی به بررسی وضعیت دولت پرداخت و درخواست‌هایی نیز برای تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس برای بحث و بررسی این موضوع مطرح شد.

مجلس شورای اسلامی هم اکنون سرگرم رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۰ و در حالی که ۴۰ روز از آغاز سال ۱۳۹۰ می‌گذرد، دولت همچنان با تنخواه دو ماهه‌ای که در اسفندماه گذشته اجازه آن را از مجلس دریافت کرد، به اداره کشور می‌پردازد.

با این حال اختلاف اخیر میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور، فضای مذاکرات مجلس را در روزهای گذشته به شدت تحت تأثیر قرار داده بود و نمایندگان به ویژه در قالب تذکرات مختلف خواستار روشن شدن علت امتناع رئیس‌جمهور ایران از حضور در محل کارش شدند.

نمایندگان همچنین با سر داد شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» در صحن علن مجلس، «جریان انحرافی» نزدیک به محمود احمدی‌نژاد را به باد انتقاد گرفتند.

در ادبیات منتقدان تازه دولت، «جریان انحرافی» عمدتاً به نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس‌دفتر محمود احمدی‌نژاد اطلاق می‌شود.
XS
SM
MD
LG