لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۱:۱۶ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶
«متأسفم برای سازمان صدا و سیما» جمله‌ای آشنا از زبان علی دایی. آقای گل فوتبال جهان و سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران.

او در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون که شرح کامل آن در زیر آمده، این جمله را درباره سازمان صداوسیما به کار برده است.

آخرین بار همین چند روز پیش بود. پنجشنبه ۲۰ مرداد و واکنش تند دایی به کمدی ورزشی، که به تقلید رفتار چهره‌های فوتبالی در برنامه ۹۰ اختصاص دارد.

رسانه‌های ایران از احتمال شکایت دایی از این سازمان خبر داده‌اند.

از جمع چهره‌های ورزشی در ایران، دایی بیشترین حجم انتقاد از سازمان صدا و سیما را مطرح کرده. گرچه او در عین حال، حضوری دائمی در برنامه‌های زنده یا تولیدی این سازمان دارد.

دایی حالا یک بار دیگر به شدت از صداوسیما ناراحت است. می‌گوید: «آیا صدا و سیما می‌تواند برای کله‌گنده‌‌های سیاسی مملکت چنین برنامه‌ای درست کند؟»

منتقدانش اما می‌گویند؛ صدا و سیما ارگان حکومت است و کارمندانش اگر بخواهند هم نمی‌توانند از چهره‌های شاخص سیاسی انتقاد کنند. اما خود دایی چطور؟ طی دو دهه حضور مستمر در برنامه‌های تلویزیون، چرا یک بار چنین کاری انجام نداده؟

حملات دایی به صدا و سیما همواره با استقبال اغلب رسانه‌های منتقد دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران مواجه شده. اما به نظر نمی‌رسد جنس انتقادات او تشابهی با رویکرد رسانه‌های منتقد داشته باشد.

در آخرین مصاحبه‌اش نیز گفته است: «اگر صدا و سیما همراه با واژه جمهوری اسلامی نبود حرفی نمی‌زدم اما برای ما که به اسلامی بودن مان افتخار می‌کنیم این کارها زشت است.»

دایی غیر از این برنامه طنز، از اختلافات گذشته‌اش با این سازمان هم یاد کرد و گفت: «صدا و سیما در جام جهانی چقدر کارشناس آورد تا مرا خراب کند، اما خراب کردن آدم‌ها دست خداست و با چنین کارهایی آدم خراب نمی‌شود.»

علی دایی از برنامه‌ای ناراحت شده است که در آن، محمد مایلی کهن با نام «فامیلی چدن» نیز به تصویر کشیده شد. مایلی کهن اما اعتراضی نکرد.

رضا عنایتی، نیکبخت واحدی، حبیب کاشانی، علی کفاشیان، هوشنگ نصیرزاده و چند چهره دیگر نیز سوژه این برنامه بوده‌اند.

سوژه اصلی و دائمی نیز عادل فردوسی‌پور است که در بخشی از این برنامه
طنز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. اما حتی این چهره محبوب تلویزیون ایران نیز تاکنون گله‌ای نکرده است. تنها انتقاد فردوسی‌پور از این برنامه، کیفیت پایین متن‌ها در برخی از قسمت‌هایش بوده.

تکثیر فراوان برنامه مورد نظر در دنیای مجازی و سایت‌های اجتماعی، حاکی از استقبال گسترده‌ای است که از این برنامه صورت گرفته.

حتی در خانواده فوتبال ایران نیز برخلاف سریال تلویزیونی که سوژه‌اش فوتبال است، این برنامه طنز با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده.

نقطه مشترک انتقادات دایی از صداوسیما، مسائل شخصی خود اوست. حتی یک نمونه انتقاد که دربرگیرنده مبحثی اجتماعی یا عمومی بوده باشد نیز در اظهارات دایی علیه صداوسیما دیده نمی‌شود.

شبکه اول سیما

در ادامه این گزارش، به بخش‌هایی از جنجالی‌ترین اظهارات علی دایی علیه سازمانی اشاره شده است که رئیس آن، به صورت مستقیم و با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شود.

از برنامه‌های کمدی گرفته تا برنامه‌های جدی، چند نمونه از چالش‌های سال‌های اخیر علی دایی با سازمان صدا و سیما، با تفکیک شبکه‌ها، در زیر آمده است.

در برنامه محافظه‌کار ورزش و مردم که تنها برنامه ورزشی شبکه اول سیماست، همیشه رابطه‌ای به دور از تنش با علی دایی برقرار بوده و هیچ وقت مصاحبه ای چالشی با دایی انجام نشده.

اما در آخرین هفته‌های دهمین دوره لیگ برتر، وقتی پرسپولیس با هدایت دایی چند شکست متوالی را متحمل شد، برای نخستین بار در این شبکه به صورت مستقیم از گفتار، عملکرد و کارنامه دایی انتقاد شد.

کارشناس این برنامه گفت؛ پرسپولیس با سرمربیگری دایی، بیمار است. اظهارات او نیز پس از شکست‌هایش در کنفرانس‌های خبری کاملاً تکراری شده و باید در این خصوص تجدید نظر کند.

بهرام شفیع مجری برنامه هم خواستار مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن دایی شد. او با اشاره به تیتر روزنامه پرسپولیس که احکام انضباطی پس از بازی با استیل آذین را عامل شکست مقابل بنیادکار ازبکستان دانسته بود، گفت: «چه ربطی دارد اصلاً؟ خوب است یک کم همدیگر را ماساژ بدهند!»

دایی نیز در نخستین واکنش به این برنامه گفت: «متأسفانه در تلويزيون هر كارشناس يا غير كارشناسی صحبت می‌‌كند و هر چه می‌خواهد می‌‌گويد.»

شبکه دوم سیما

وقتی علی دایی با حضور در برنامه ۹۰، دو ساعت درباره حقوق معوقه‌اش از فدراسیون فوتبال صحبت کرد، جهانگیر کوثری در برنامه ورزش از نگاه دو گفت: «من اگر جای فردوسی‌پور بودم دو ساعت که هیچ، دو دقیقه هم به دایی زمان نمی‌دادم. رسانه ملی جای مطرح کردن مسایل شخصی و حقوقی یک نفر نیست. دایی برود در دادگاه شکایت کند. قاضی هم رأی می‌دهد. برای این کار نباید وقت تلویزیون و مردم را گرفت.»

مروری بر رسانه‌های منتشر شده در آن مقطع زمانی نشان می‌دهد که بسیاری از کارشناسان امور رسانه و حتی طرفداران پرسپولیس، با این اظهارات کوثری موافق بودند.

دایی اما در پاسخ گفت: «دوست ندارند حقایق روشن شود، چون از اول زندگی به دور از حقیقت زندگی کردند دنبال حق و حقیقت نرفتند. ۱۰ مرتبه شبکه‌های مختلف من را دعوت کردند اما نرفتم. شاید این ناراحتی‌ها به خاطر این است که به شبکه آنها نرفتم و به دنبال این حرف و حدیث‌ها می‌روند. شاید آقایان دوست نداشتند من چنین موضوعاتی را به مردم بگویم چون به ضررشان است.»

پس از ماجراهای بازی استیل آذین و پرسپولیس نیز فصل تازه‌ای از تنش بین دایی با شبکه دو سیما رقم خورد.

او در ارتباط تلفنی با برنامه ورزش از نگاه دو، مجری برنامه را متهم به دوستی با سوشا مکانی دروازه‌بان حاشیه‌ساز تیم استیل آذین کرد. دایی با لحنی پرخاش‌جویانه، چند بار تأکید کرد که اصلاً علاقه‌ای به گفت‌وگو با این برنامه نداشته.

مجری برنامه اما در پایان این تماس تلفنی به دایی گفت: «خیلی خیلی سپاسگذاریم از اینکه افتخار دادید با این برنامه که برنامه خودتان است صحبت کردید.»

شبکه سوم سیما

علی دایی همواره منتقد سرسخت برنامه ۹۰ بود و حتی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ مدت‌ها این برنامه را تحریم کرد و حاضر به مصاحبه با آن نشد.

انتقادات عادل فردوسی‌پور از علی دایی در جریان جام جهانی و انتقادات همزمان کارشناسان حاضر در استودیو از جمله محمد مایلی‌کهن، عصبانیت شدید دایی را در پی داشت.

اوج اختلافات دایی با فردوسی‌پور زمانی بود که در تنها قمست فرمایشی برنامه ۹۰ در ۱۲ سالی که از عمر آن می‌گذرد، در استودیو حضور پیدا کرد.

او ساعتی از روی متن، بدون مداخله مجری برنامه، به قرائت متنی طولانی علیه علی پروین پرداخت.

از آن پس نیز انتقادات دایی از برنامه ۹۰ به صورت گسترده در دنیای مجازی بازتاپ پیدا می‌کرد و بازار بلوتوث‌های طنز و تقلید صدای دایی علیه فردوسی‌پور نیز پر رونق بود.

دایی در شرایطی از این شبکه دلگیر بود که تدوینگران شبکه سه با وجود برآورد مالی محدود در یکی از برنامه‌ها، به دلیل علاقه به دایی، بدون دریافت دستمزد حاضر شدند چند شبانه روز پیاپی برای گردآوری ۱۰۹ گل زده ملی او در اداره بمانند.

هنگام سرمربیگری دایی در تیم ملی نیز او در برنامه ۹۰، با صراحت به فردوسی‌پور گفت: «شما جزو کسانی بودید که دوست داشتید که تیم ملی اوت شود.» و وقتی فردوسی پور مخالفت کرد، دایی با پرخاش گفت: «اگر نمی‌گذاری حرفم را بزنم تلفن را قطع می‌کنم.»

پس از آشتی‌کنان دایی با عادل فردوسی‌پور که با وساطت چند مقام امنیتی برگزار شد، رفته رفته موضع دایی در قبال این برنامه تغییر کرد. او حتی در سال ۱۳۸۹ به مدافع این برنامه تبدیل شد.

وقتی مدیران شبکه ۳ به او این فرصت را دادند که دو ساعت را به نمایش مبالغ دریافتی، رسیدها و چک‌های بانکی‌اش از فدراسیون فوتبال اختصاص دهد، او در مصاحبه‌ای به تمجید از عملکرد صدا و سیما پرداخت.

شبکه خبر سیما

دایی در کادر جوان گروه ورزش این سبکه حامیان پر تعدادی داشت. محمدعلی جباری از اعضای جوان گروه ورزش این شبکه، از جمله افرادی بود که بدون گرفتن دستمزد از تلویزیون، حاضر شد با گردآوری شواهد، فهرست تعداد بازی‌های ملی دایی را با ذکر مستندات، برای فیفا تدوین کند.

به این ترتیب، ابهامات فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص برخی از بازی‌های ملی ایران از میان برداشته شد.

نمونه مشابه این اقدام در عربستان انجام شد و محمد الدعایه به رکورد عجیب ۱۸۱ بازی ملی رسید و در صدر فهرست جهانی قرار گرفت. با این تفاوت که آمار الدعایه مبهم بود اما آمار دایی، به درستی با صحت و شفافیت کامل تنظیم شده بود.

بر همین اساس و با علاقه‌مندی خبرنگاران ورزشی این شبکه به دایی، همگی متعجب بودند که علت عصبانیت دایی از این شبکه چیست.

نوروز ۱۳۸۷، تیم ملی فوتبال ایران در اردوی کویت بود. مجری برنامه ورزشی شبکه خبر از دایی که سرمربی تیم ملی بود پرسید آیا تیم ملی امروز دو جلسه تمرین می‌کند؟

در این مصاحبه که ویدئوی آن در شبکه یوتوب موجود است، دایی در پاسخ پس از مکثی طولانی گفت؛ اگر شما برنامه ما را بدهید حتماً دو جلسه تمرین می‌کنیم، اما این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم.

مجری برنامه که متوجه نشده بود علت عصبانیت دایی چیست، با این تصور که ارتباط صدا با مشکل مواجه بود و دایی متوجه سؤال نشده، سؤال خود را تکرار کرد.

دایی اما این بار با لحنی عصبانی گفت: ببین عزیزم اگه شما اجازه بدی تعداد تمرینات رو کادر فنی مشخص می‌کنه.

مجری برنامه نیز ناگزیر شد ضمن تبریک سال نو به دایی و آرزوی موفقیت برای تیم ملی، مصاحبه‌ای که هنوز شروع نشده را به پایان برساند.

شبکه پنجم سیما

در دوران قهر دایی با فردوسی پور، او در برنامه شب شیشه‌ای در شبکه پنج حاضر شد و با همراهی و موافقت کامل مجری برنامه، حملات چشمگیری علیه برنامه ۹۰ صورت داد.

کدورت علی دایی از این شبکه اما از کنفرانس خبری پس از شکست ایران مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی آغاز شد. شبی که حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر، شعار مشهور «حیا کن، رها کن» را علیه دایی سر دادند.

آن شب آخرین شب سرمربیگری دایی در تیم ملی بود. چند روز پس از انتقادات گزارشگر این شبکه از دایی، او مدعی شد که انتقاداتش از دایی باعث تهدیدات تلفنی فراوانی شده و احساس عدم امنیت می‌کند.

او گفت: «اشخاص ناشناسی عنوان کردند نمی‏گذاریم آب خوش از گلویت پایین برود. همچنین توسط موتورسوارانی تعقیب شدم.»

پس از پایان آخرین بازی پرسپولیس و استقلال نیز وقتی نوبت به همین گزارشگر رسید تا سؤالی را از دایی بپرسد، سرمربی پرسپولیس پس از مکثی طولانی گفت: «با احترامی که برای همه دوستان قائلم، سؤال بعدی لطفاً!»

رادیو

انتقادات دایی پیرامون سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، فقط محدود به سیما نیست. او فصل قبل در یکی از نشست‌های خبری تیمش ضمن انتقاد از سیما، به «صدا» نیز حمله کرد.

دایی با زیر سؤال بردن روند اطلاع‌رسانی در رادیو گفت: «من متأسفم برای صدای جمهوری اسلامی ايران كه دم از عدالت و راستگویی می‌‌زند. ولی خبری كه مشخص نيست پايه و اساس درستی دارد يا نه در راديو اعلام می‌‌كنند. وقتی از بازيكنان می‌‌پرسم چه اتفاقی افتاده، آنها می‌گويند كه در راديو چنين خبری اعلام شده.»

اشاره دایی به خبری درباره جریمه مالی بازیکنان پرسپولیس از سوی مدیریت این باشگاه بود.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران پس از تکذیب اخبار منعکس شده از رادیو گفت: «احتمالاً از فردا هم در راديو عليه من صحبت می‌‌كنند و می‌‌گويند كه دایی از راديو بد گفته.»

این در حالی است که یکی از مجریان اصلی این شبکه رادیویی، حقوق‌بگیر فدراسیون فوتبال ایران و مدافع همیشگی عملکرد این فدراسیون است.

اخبار ۲۰:۳۰

دی ماه سال گذشته، بخش خبری ۲۰:۳۰ از شبکه دوم سیما به پوشش حاشیه‌های جنجالی اردوی تیم فوتبال پرسپولیس در اردوی ترکیه پرداخت.

علی دایی ضمن انتقاد مستقیم از مدیران شبکه دوم سیما و ابراز تأسف برای تهیه‌کننده این بخش خبری گفت: «شما به دنبال اين هستيد تا در هتل‌ها مسجد بزنند؟ مگر قرار است به هتلی برويم که باب ميل آقايان صدا و سيمايی باشد؟ متأسفانه به جای اين که به مشکلات خودمان بپردازيم و آنها را رفع کنيم، می‌‌آييم به مسائل پوچ می‌‌پردازيم.»

نقد این بخش خبری که همه روزه به انتقاد از منتقدان دولت می‌پردازد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی پیدا کرد و اخبار ۲۰:۳۰ بر خلاف ماهیت خود، ترجیح داد از ادامه تنش با دایی خودداری کند.
XS
SM
MD
LG