لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

۱۲ اعدام در ایران در کمتر از یک هفته؛ پنج مورد در ملأ عام


اجرای حکم اعدام یک قاتل زنجیره‌ای در ملأ عام در قزوین
اجرای حکم اعدام یک قاتل زنجیره‌ای در ملأ عام در قزوین
گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های قضایی ایران در این هفته حکم اعدام ۱۲ تن را به اتهام قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر به اجرا گذاشته‌اند که پنج مورد از این اعدام‌ها در ملأ عام اجرا شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یکی از موارد اعدام در روز پنجشنبه مربوط به یک «قاتل زنجیره‌ای» به نام مهدی فرجی است که متهم است پنج زن را به قتل رسانده است.

حکم اعدام این قاتل زنجیره‌ای که قربانیان خود را از میان مسافران مینی‌بوس خود بر می‌گزیده، روز پنجشنبه در انظار عمومی قزوین به اجرا گذاشته شده است.

همچنین دو تن به نام‌های حمید رنجبر و حمیدرضا باقری نیز که متهم به اقدام به سرقت مسلحانه بودند، روز پنجشنبه در انظار عمومی در شیراز اعدام شدند. این دومین مورد از اعدام متهمان به سرقت مسلحانه در کمتر از ده روز گذشته است.

علاوه بر این دو، شیراز روز پنجشنبه صحنه اجرای دو حکم اعدام دیگر در انظار عمومی بود و دو تن به نام‌های مسعود دهقان و مهدی علی‌پور، به اتهام تجاوز به عنف در ملأ عام به چوبه دار سپرده شدند.

گزارش ایرنا همچنین حاکی است که علاوه بر این موارد اعدام در ملأ عام، روز پنجشنبه دست‌کم شش تن در شهرهای شیراز و یاسوج به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند. دو مورد از این اعدام‌ها در زندانی در ساری، و چهار مورد دیگر در زندان مرکزی یاسوج به اجرا در آمده است.

علاوه بر این موارد خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که روز دوشنبه نیز حکم اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان بهبهان در استان خوزستان اجرا شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که بر اساس آمارهای به دست آمده از گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران، از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، در طول نزدیک به پنج ماه ۱۴۳ مورد اعدام در ایران به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس همین گزارش در طول سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد موارد اعلام شده اعدام در ایران به ۱۷۹ مورد می‌رسید، اما گزارش گروه‌های حقوق بشری حاکی از آن است که آمار واقعی اعدام‌ها در این سال بسیار بیش از موارد اعلام شده است.

جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی است که همچنان بر اجرای اعدام اصرار دارد و بر اساس آمارهای بین‌المللی، پس از چین، دومین کشوری است که بیشترین میزان اعدام‌ها را به اجرا می‌گذارد.

با این حال مقام‌های ایرانی اصرار دارند که نزدیک به سه‌چهارم موارد اعدام در ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر است، و همچنین اجرای حکم قصاص را در شمار موارد اعدام نمی‌دانند.

اجرای پنج حکم اعدام در ملأ عام در روز پنجشنبه در حالی است که به تازگی اتحادیه اروپا با اعتراض به تداوم اجرای حکم اعدام در ایران به ویژه از اجرای اعدام در انظار عمومی انتقاد کرده بود.

عفو بین‌الملل نیز در گزارشی که چندی پیش منتشر شد نسبت به افزایش شمار اعدام در ملأ عام ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۴ مورد اعدام در ملأ عام در ایران به اجرا در آمده است. گرچه اکنون آمارها حاکی از آن است که میزان اعدام در انظار عمومی در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۱، ۵۰ درصد بیش از آمار ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۰ بود به ۲۱ مورد رسیده است.

در دوران ریاست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه، بخشنامه‌ای صادر شد که اعدام در ملأ عام و حتی انتشار تصاویر آن را در رسانه‌ها ممنوع اعلام کرد و این عمل را تنها با موافقت رئیس قوه قضائیه و بنابر ضرورت‌های اجتماعی امکان‌پذیر دانسته بود.

اما این بخشنامه که جنبه الزام‌آور ندارد در یکی دو سال اخیر مورد توجه قرار نگرفته و اعدام در ملأ عام همچنان به اجرا گذاشته می‌شود.
XS
SM
MD
LG