لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

واکنش مقام‌های مذهبی در ایران به ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان


تجمع شماری از افراد مذهبی در مقابل وزارت آموزش و پرورش آذربایجان در اعتراض به طرح ممنوعیت حجاب
تجمع شماری از افراد مذهبی در مقابل وزارت آموزش و پرورش آذربایجان در اعتراض به طرح ممنوعیت حجاب
اظهارات ماه گذشته مصیر مردان‌اف، وزیر آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان، مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدارس با مخالفت‌ها و حمایت‌های گسترده داخلی روبه‌رو شده و در ایران نیز مقام‌های مذهبی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

در پی این اظهارات، شماری از افراد مذهبی در مقابل وزارت آموزش و پرورش تظاهرات کردند که با دخالت پلیس متفرق شدند و ۱۱ نفر دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد. آقای مردان‌اف می‌گوید که طبق قانون «تحصیل» آذربایجان، هر دانش‌آموزی باید با لباس فرم مدرسه در مدارس حاضر شود.

ربیعت آسلانوا، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان آذربایجان، نیز در این خصوص گفته است که حضور دانش آموزان محجبه در کلاس‌های درس در مدارس کشور امکان‌پذیر نیست. وی افزوده است که آذربایجان یک کشور دموکراتیک، لائیک و حقوقی است. روابط دین-دولت و مردم-دولت در آذربایجان بر اساس همین اصول تنظیم می‌شود و امروز ۱۶ تن از نمایندگان مجلس از طرح ممنوعیت حجاب حمایت کرده‌اند.

بعد از تظاهرات افراد مذهبی در باکو که اکثراً از مناطق تحت نفوذ ایران در مجاورت باکگو، یعنی روستاهای مشدآغا و نارداران بودند، آقای مردان‌اف در حضور خبرنگاران، نیروهای خارجی و داخلی را به تشدید بحران در ارتباط با منع پوشش حجاب در مدارس متوسطه این کشور متهم کرد.

در ایران آیت‌الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه ۱۷ دی، منع حجاب در مدارس آذربایجان را محکوم کرد و با بیان اینکه «نمی‌دانم دولت‌ها چه لجی با مردم خود دارند» افزود که «در جایی که مردم مسلمان هستند آنها چه سودی از برداشتن یک تکه پارچه از سر این دخترها دارند؟»

اداره مسلمانان قفقاز به رهبری شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده که معمولا میانجی دینداران و دولت در موارد اختلاف است، مدت‌ها ترجیح داد که در این مورد واکنشی نداشته باشد، اما اخیراً اعلام کرده است که در رابطه با حجاب با دولتمردان آذربایجان مذاکره خواهد کرد.

به غیر از آیت‌الله جنتی، طی هفته جاری آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی نیز به ممنوعیت حجاب در آذربایجان واکنش شدیدی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس «عده‌ای از دینداران آذربایجان» در مورد مسئله حجاب از آیت‌الله نوری همدانی استفتا کرده‌اند که وی در پاسخ گفته است: «این لایحه از طرف دولت‌های غرب و دشمن آب می‌خورد. حجاب از احکام واجب الهی است که آنها از این می‌ترسند».

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز گفته است که «با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور کاملاً اسلامی است و اکثریت قاطع مردم آن مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت، لازم است احکام اسلامی از جمله حجاب در آنجا رعایت شود».

در سال جاری تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان نیز که اکثریت مردم آنها مسلمانند، رسماً پوشش حجاب در مدارس را قدغن کرده بودند، لیکن ایران واکنشی به ممنوعیت حجاب در این کشورها نداشت.
XS
SM
MD
LG