لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

نمایش سیستم پدافند ضد موشکی اس-۳۰۰ در رژه نظامی آذربایجان


گوشه‌ای از رژه نظامی روز یکشنبه در آذربایجان
گوشه‌ای از رژه نظامی روز یکشنبه در آذربایجان
روز یکشنبه در رژه نیروهای نظامی آذربایجان به مناسبت نود و سومین سالروز تأسیس ارتش آذربایجان و بیستمین سالروز استقلال این کشور، آخرین تجهیزات نظامی و دستاوردهای تسلیحاتی آذربایجان، از جمله سیستم ضد موشکی اس-۳۰۰ ساخت روسیه به نمایش درآمد.

این برای اولین بار است که آذربایجان سامانه ضد موشکی اس-۳۰۰ را در انظار عمومی به نمایش می‌گذارد.

در مرداد ماه سال ۸۹ روزنامه ودوموستی چاپ مسکو به نقل از منبعی در مجتمع صنایع دفاعی روسیه که نامی از وی برده نشده بود، از انعقاد قرارداد تحویل سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و شرکت «روس آبارون اکسپورت» برای مقابله با «تهدید موشک‌های ایران» خبر داد.

به گفته یک مقام رسمی وزارت دفاع روسیه به روزنامه ودوموستی، آذربایجان قرارداد خرید این سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ را به خاطر «تأمین امنیت نظامی خود در برابر تهدید موشک‌های بالستیک ایران» امضا کرده است.

اگرچه بعداً این خبر توسط وزارت دفاع روسیه تکذیب شد و تیمور عبدالله‌اف، معاون رئیس واحد مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان نیز در واکنش به اخبار منتشر شده از تأیید مستقیم خبر امتناع کرد، با این همه، برای اولین بار دولت آذربایجان در رژه نیروهای نظامی تأیید کرد که سامانه‌های ضد موشکی اس-۳۰۰ را از روسیه تحویل گرفته است.

سرهنگ اوزئیر جعفراف، کار‌شناس امور نظامی و سخنگوی سابق وزارت دفاع آذربایجان در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «چند ماه قبل، شش عدد سامانه اس-۳۰۰ «Favorit» از نوع «PMU2» هر کدام مجهز به سه گردان در اختیار ارتش آذربایجان قرار گرفته است.»

مدل «PMU2» در سال ۱۹۹۷ طراحی شده و برد موشک‌های آن به ۱۹۵ کیلومتر می‌رسد و هر موشک می‌تواند ۱۸۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل کند.

این سامانه ضدموشکی قادر به ردگیری و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و جت‌های جنگنده مدرن است. همچنین یکی از مزیت‌های این سیستم استفاده از سوخت جامد برای تغذیه موشک‌ها و متحرک بودن آن است. سوخت جامد مانع از تلف شدن زمان واکنش، عدم نیاز به تزریق سوخت و سرعت بالای پرتاب موشک می‌شود و همچنین متحرک بودن آن هدف قرار دادن این موشک را دشوار‌تر می‌سازد.

به گزارش روزنامه ودوموستی، با توجه به اینکه نه آذربایجان و نه ارمنستان موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های جت مدرن در اختیار ندارند، انگیزه اصلی آذربایجان از خرید این سیستم پدافندی تهدیدی است که از جانب موشک‌های بالستیک و کروز ایران احساس می‌کند.

سرهنگ جعفراف که در حال حاضر رئیس مرکز مطالعات نظامی آذربایجان است، تأکید دارد که این سامانه ربطی به «تهدید ایران» ندارد و برای دفاع از تأسیسات استراتژیک آذربایجان مانند خط لوله نفتی باکو-تفلیس-جیهان، انبار آب «می‌نگه چئویر» که تأمین کننده آب شرب باکو، در مقابل ارمنستان است.

تحویل این سامانه با برد بلند به آذربایجان چند ماه پس از عقد قرارداد، در حالی است که ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سیستم پیشرفته دفاع موشکی اس - ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت آن است، اما در طول این مدت، مقام‌های روس هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

سال گذشته با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ علیه برنامه هسته‌ای ایران، ولادمیر پوتین نخست وزیر روسیه تأکید کرد که فروش سامانه اس-۳۰۰ در حیطه اقلام تحریمی ایران است و به گفته سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه، فروش این سامانه به ایران فعلاً منتفی است.

تعلیق قرارداد تحویل اس –۳۰۰ میان ایران و روسیه

روسیه قبلاً چندین قرارداد فروش سیستم دفاعی اس – ۳۰۰ را با کشورهای مختلف عملیاتی کرده که در این میان ایران به خاطر برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز، حساسیت‌های بین‌المللی و قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که فروش سیستم‌های نظامی سنگین به ایران را مورد تحریم قرار داده از تحویل این سامانه دفاعی پیشرفته محروم مانده است.

از جمله مواردی که قرارداد فروش این نوع سیستم ضدموشکی توسط روسیه عملیاتی شده، می‌توان به تحویل آن به بلاروس و بلغارستان اشاره کرد و نوع پیشرفته سیستمی که قرار است به آذربایجان تحویل شود نیز به چین، هند، و اوکراین تحویل شده است.

همچنین هم اکنون مذاکراتی برای فروش مدل‌های مختلف این سیستم پدافند موشکی میان روسیه و کشورهایی از قبیل عربستان، ترکیه، یونان، قبرس و غیره در حال انجام است.

روسیه قبلاً قرارداد فروش ۲۹ واحد از سیستم‌های «تور‌ام یک» را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار که در سال ۲۰۰۵ با ایران منعقد شده بود، به طور کامل عملیاتی کرده است، اقدامی که با واکنش اعتراض‌آمیز اسرائیل و آمریکا مواجه شد.

در این شرایط روسیه تحویل پنج گردان از سیستم پدافند موشکی اس – ۳۰۰ به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار را معلق کرده است.

با توجه به برد کوتاه موشک‌های «تور‌ام یک»، ایران برای محکم کردن سپر دفاعی خود نیاز شدیدی به تحویل اس –۳۰۰ از روسیه دارد تا قادر به ردیابی و هدف‌گیری تهدیدهای هوایی در فاصله‌های طولانی هم باشد.
XS
SM
MD
LG