لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

یک زن یهودی در میان منتخبان امیر بحرین برای عضویت در پارلمان


نمایی از پارلمان بحرین
نمایی از پارلمان بحرین
امیر بحرین حکم نمایندگی یک زن جوان یهودی را از میان سی و شش نفر یهودیان بحرینی به عنوان نماینده پارلمان بحرین تنفیذ کرد.

شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه در روزهای اخیر دستور داد که خانم دینا کدوری، زن جوان یهودی بحرینی، بر کرسی مجلس این کشور تکیه بزند.

همراه با خانم دینا کدوری، یک بانوی مسیحی بحرینی نیز بنام هالا کریسا از حکم تنفیذ امیر بحرین برای ورود به پارلمان این کشور برخوردار شد.

دینا کدوری، جانشین خانم هدی نونو شد که دو سال پیش از سوی امیر بحرین به عنوان سفیر این کشور در آمریکا برگزیده شد و همچنان این پست را در واشینگتن حفظ کرده است.

هالا کریسا، زن مسیحی نیز پست نمایندگی را از زن مسیحی دیگر بحرینی، الیس سمعان می گیرد. الیس سمعان در دوره پیشین پارلمان بحرین، معاون رئیس مجلس نیز بود.

خانم دینا کدوری در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» با خشنودی از تنفیذ حکمش از سوی امیر بحرین گفت: «امیدوارم که بتوانم مسئولیت بزرگی را که بردوشم نهاده شده است، اجرا کنم» و نیز افزود که «تلاش خواهم کرد تا از همکاران خود در مجلس بیاموزم و با آنها در راه میهن خود همکاری کنم».

مجلس بحرین از زمان خلافت امیر حمد همواره یک نماینده یهودی داشته است. نخستین عضو یهودی مجلس بحرین، ابراهیم نونو، یک بازرگان، پدر هدی نونو، سفیر کنونی بحرین در آمریکا بود.

دو سال پیش هنگامی که هدی نونو، ۴۳ ساله و مادر دو فرزند، پس از مدتی نمایندگی پارلمان بحرین با حکم امیرحمد بن عیسی آل خلیفه به سفارت بحرین در آمریکا منصوب شد، او نخستین زن یهودی بود که به پست دیپلماتیک مهمی در کشورش دست می‌یافت.

هدی نونو، در دو سال اخیر همواره تأکید کرده است که به این مقام بلندپایه و خدمت خود به بحرین افتخار می‌کند.

خانم نونو تأکید کرده بود که پیش از یهودی بودن، خود را ابتدا بحرینی می‌داند، و همواره گفته است که به خاطر مذهبم به مقامی نرسیده‌ام.

آخرین داده رسمی که درمورد شمار اعضای جامعه یهودیان بحرین اعلام شده بود، دو سال پیش، ۳۶ نفر بود.

اکثر یهودیان بحرینی، ریشه و تبار عراقی دارند. هرچند حدود یک هزار و ۵۰۰ یهودی تا اوایل قرن بیستم در بحرین زندگی می‌کردند، اما به دلیل استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸، اکثر یهودیان از بیم جان خود به خاطر ترس از واکنش‌های اعراب نسبت به استقلال اسرائیل، از بحرین رفتند و راهی اروپا و آمریکا شدند.

با وجود این، یهودیان بحرین کنیسه و آرامگاه دارند، هرچند که این قبرستان تا کنون چند بار مورد تعرض قرار گرفته است.

بحرین و اسرائیل مناسبات سیاسی ندارند. تماس‌های اندکی که برای برقراری نوعی مناسبات در دهه نود میلادی انجام شد، ثمر بخش نبود.

با وجود این، امیر بحرین در هرمناسبتی از یهودیان به نیکی سخن می‌گوید. امیر حمد بن عیسی آل‌خلیفه دو سال پیش به یهودیان مقیم انگلیس که ریشه بحرینی دارند، گفته بود که به این امیرنشین بازگردند و تابعیت بگیرند.

انتخابات مجلس بحرین سه هفته پیش برگزار شد، و شیعیان برای به دست گرفتن کرسی‌های بیشتر با این هدف که بتوانند موجب تغییرات اساسی در حاکمیت بحرین شوند، تلاش بسیاری کرده بودند و شمار زیادی از افراطیون شیعه نیز دستگیر شده بودند که نام ایران نیز در این میان، مطرح شد.

نهادهای اطلاعاتی بحرین گفته بودند که «جاسوسانی» را در ارتباط با ایران که علیه بحرین فعالیت ضد امنیتی کرده‌اند، شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

مجلس بحرین ۴۰ کرسی دارد و نمایندگانش برای یک دوره سه ساله انتخاب می‌شوند. اما تنها ۳۵ نماینده آن انتخابی هستند و پنج نفر با حکم امیر برکرسی‌ها تکیه می‌زنند.

بحرین، امیرنشین هوادار غرب با داشتن حاکمیت سنی و اکثریت جمعیت شیعه، همپیمان آمریکاست و مقر پایگاه پنجم دریایی آمریکا در بحرین است.

همچنین امیر بحرین درحالی یک زن یهودی را سفیر کشورش و دو زن یهودی و مسیحی را به پارلمان بحرین راه داده است که اکثریت مسلمانان بحرینی شدیداً محافظه‌کار هستند و بسیاری از آنها حتی با دادن حق رأی به زنان نیز مخالفت کرده‌اند.

با وجود این، یک آمریکایی ایرانی‌الاصل که در یک شرکت بزرگ خانه‌سازی در بحرین کار می‌کند، به رادیو فردا گفت که در میان سخت‌گیری‌های زیاد اجتماعی که ناشی از دید تنگ مسلمانان است، زنان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که حضوری هرچه گسترده‌تر در عرصه‌های زندگی و اجتماع در این کشور داشته باشند.
XS
SM
MD
LG