لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

اردن رویای المپیک برای بسکتبال ایران را نقش بر آب کرد


عکس تزئینی است و مربوط به این رقابت‌ها نیست
عکس تزئینی است و مربوط به این رقابت‌ها نیست
در حالی که علاقه‌مندان بسکتبال منتظر سومین قهرمانی ایران و رویارویی مجدد با چین در بازی پایانی بودند، این تیم با نتیجه ۸۸-۸۴ مغلوب اردن شد.

تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله یک چهارم پایانی جام ملت‌های آسیا مقابل اردن شکست خورد تا نتواند از عنوان قهرمانی‌‌اش دفاع کند و شانس حضور در المپیک را هم از دست بدهد.

حامد حدادی و ۲۷ امتیازی که در این بازی کسب کرد نیز نتوانست مانع از سقوط ایران به جدول رقابت‌های پنجم تا هشتم آسیا شود.

اردنی‌ها در همین رقابت‌ها با اختلاف ۳۳ گل به چین باختند و حتی مقابل ژاپن و فیلیپین نیز شکست خوردند تا با سه شکست، مقابل تیم بی‌شکست ایران قرار بگیرند.

ایران که از سال ۲۰۰۷ به بعد دو دوره پیاپی حرف اول این رقابت‌ها را زده است، حالا جایی در جمع چهار تیم بر‌تر هم ندارد.

کره جنوبی، چین، اردن و فیلیپین چهار تیمی هستند که یکی از آن‌ها ضمن تصاحب جام قهرمانی، جواز حضور در المپیک لندن را نیز کسب خواهد کرد.

در بیست و ششمین دوره این رقابت‌ها ایران پس از سه پیروزی در مرحله مقدماتی وارد مرحله دوم شده و توانسته بود با پیروزی بر کره جنوبی و لبنان، با شش پیروزی متوالی به یک چهارم پایانی برسد.

صدرنشینی ایران در گروه خودش باعث شد مطابق مقررات، مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه مقابل یعنی اردن قرار بگیرد که تیم چهارم گروهش بود.

ایران نیمه نخست را در سالن ووهان با نتیجه ۳۶ بر ۳۵ با پیروزی پشت سر گذاشت. کوار‌تر سوم نیز با برتری ایران به پایان رسید اما در اردوی ایران کمتر کسی اتفاقات ناگوار کوار‌تر آخر را پیش‌بینی می‌‌کرد.

محمود محشون، رئیس فدراسیون بسکتبال ایران، می‌گوید اردن را دست کم گرفته بودیم. اما اردن در جام ویلیام جونز تنها با یک امتیاز اختلاف به ایران باخت و طبیعتاً حساسیت‌های این دیدار از قبل مشخص بود.

در رقابت‌های ۲۰۱۱ غرب آسیا، ایران با اختلاف فقط یک شوت بر اردن غلبه کرد و این مسئله که بازیکنان ایران پس از تحمل آن همه مشقت مقابل اردن، آن‌ها را دست کم گرفته بودند، چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

این بار هم ایران با نزول در دقایق پایانی مسابقه، با نتیجه ۳۱ بر ۲۲ در کوار‌تر چهارم مغلوب شد تا این تیم اردن باشد با سه شکستی که در این رقابت‌ها تجربه کرده بود، به نیمه نهایی برسد!

اظهارنظر‌ها؛ پس از شکست غیرمترقبه

واسلین ماتیچ، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، در نشست خبری پس از مسابقه ضمن معرفی اردن به عنوان مدعی کسب جام قهرمانی، با اشاره به عملکرد حریف گفت: آن‌ها برای هر تاکتیک دفاعی ما جوابی داشتند. عملکرد فوق‌العاده بازیکنان اردن اجازه نداد تا کارمان را بکنیم و در انت‌ها نیز شکست خوردیم.

توماس آنتونی بالدوین، سرمربی اردن، نیز تأکید کرد که از‌‌ همان روز نخست که برای جام ملت‌ها آماده می‌شدیم برای رویارویی با ایران برنامه داشتیم و امروز نتیجه تلاش‌مان را گرفتیم.

افشین رضاپور، کار‌شناس بسکتبال و تنها روزنامه‌نگار ایرانی حاضر در ووهان، پنج دلیل عمده را برای شکست ایران بیان کرد: «آسیب‌دیدگی صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی، ترکیب تیم که توسط ماتیچ ارنج شد، عدم موفقیت در پرتاب‌ها، پرتاب‌های موفق اردن، و استفاده نادرست از ارسلان کاظمی.»

مسئله مورد اشاره درباره ارسلان کاظمی، توسط رئیس فدراسیون ایران نیز بازگو شده است. کاظمی در شرایطی کمتر به بازی گرفته شد که اسلم دانک‌های دیدنی‌اش، مهم‌ترین جلوه از برتری ایران مقابل کره جنوبی در بازی قبلی بود.

از طرفی دانشگاه او در آمریکا به سختی جواز حضورش در این تورنمنت را صادر کرد و به نظر می‌رسید واسلین ماتیچ بهتر از او استفاده کند.

آخرین فرصت برای حضور در المپیک، تابستان سال ۲۰۱۲ و فقط چند هفته قبل از شروع رقابت‌های المپیک برگزار خواهد شد. در آزمون آخر که بین تیم‌های ناکام در رقابت‌های قاره‌ای انجام می‌گیرد، سه تیم دیگر می‌توانند مجوز رقابت‌های لندن را کسب کنند. اما از آسیا فقط نایب قهرمان و برنده مدال برنز می‌توانند به آن تورنمنت بروند. پس ایران عملاً هیچ بختی برای حضور در لندن ندارد.

رویای سومین حضور در المپیک برای بسکتبال ایران نقش بر آب شد و حالا باید به المپیک ۲۰۱۴ بیاندیشد و مشخص نیست از نسل طلایی کنونی بسکتبال ایران، چند نفر در چهار سال آینده همچنان در اوج باشند و از طرفی آیا برای جایگزینی صمد نیکحواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد حدادی تا چه اندازه سازندگی شده است؟

ایران در المپیک‌های ۱۹۴۸ لندن و ۲۰۰۸ پکن سابقه حضور در رقابت‌ها را دارد.
XS
SM
MD
LG