لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

هشدار کلینتون نسبت به مداخله ایران در ناآرامی‌های منطقه خلیج فارس


همزمان با ابراز نگرانی ایران از سرکوب اعتراض‌ها در بحرین و یمن، وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به مداخله ایران در ناآرامی‌های منطقه خلیج فارس هشدار داد و در عین حال اعمال خشونت را راه حلی مناسب در مواجهه با اعتراض‌ها در منطقه ندانست.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، روز شنبه با ابراز نگرانی شدید از وقایع یمن، «برخورد خونبار با تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم یمن» را مردود خواند و از سوی دیگر با غیرقابل قبول خواندن حضور نیروهای خارجی در یمن و بحرین برای سرکوب اعتراض‌ها، این موضوع را «تهدیدی برای امنیت منطقه» ارزیابی کرد.

اندکی پس از این اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی در مورد بحران لیبی در پاریس به سر می‌برد، به ایران هشدار داد که «مداخله در امور یمن را متوقف کند» و در عین حال از رهبران یمن خواست تا از اعمال حکومت علیه مخالفان دولت احتراز کنند.

خانم کلینتون که در حاشیه این کنفرانس با رهبران برخی از کشورهای منطقه دیدار داشت، تصریح کرد که ایالات متحده «تعهدی پایدار» نسبت به امنیت در خلیج فارس دارد و هم‌اندیشی با متحدان آمریکا در مورد «نگرانی از رفتار ایران در منطقه» از اصلی‌ترین اولویت‌هاست.

وی افزود که «این دیدگاه را [با متحدان خود] در میان گذاشته‌ایم که فعالیت‌های ایران در خلیج [فارس]، از جمله تلاش برای گسترش مقاصدش در کشورهای همسایه، تهدیدی برای صلح و ثبات است.»

اقلیت سنی‌مذهب حاکم در بحرین از سویی در مواجهه با اعتراض‌های فزاینده اکثریت شیعه‌مذهب این کشور نیروهای نظامی کشورهای عربستان، امارات متحده و قطر را به یاری گرفته است و از سوی دیگر ایران را متهم به حمایت از معترضان بحرینی می‌کند.

در این میان گرچه مقام‌های حکومتی و مذهبی ایران تا کنون در اظهارنظرهای خود به سرکوب مخالفان در بحرین اعتراض کرده‌اند اما رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا پس از سفر به بحرین تصریح کرده بود که نشانه‌ای دال بر مداخله ایران در ناآرامی‌های منطقه در دست نیست.

در این میان وزیر خارجه آمریکا که اصلی‌ترین پایگاه نظامی کشورش درمنطقه در آب‌های بحرین قرار گرفته، درخواست کمک بحرین از همسایگان خود را «حق حاکمیتی» بحرین دانسته اما همزمان تأکید کرده است که اعمال خشونت راهی برای مواجه با شرایط کنونی بحرین نیست.

خانم کلینتون تصریح کرده است که «اقدامات امنیتی نمی‌تواند به تنهایی به حل چالش کنونی در بحرین منجر شود» و برای حل بحران نه اعمال خشونت که فرایندی سیاسی مورد نیاز است.

وی خواستار آن شد که همه گروه‌های بحرینی در یک گفت‌وگوی ملی که از سوی ولیعهد بحرین پیشنهاد شده و منجر به ایجاد جوی مثبت و صلح‌آمیز می‌شود، مشارکت کنند.

اعتراض عربستان به «تهاجم» کنسولگری این کشور در مشهد

از سوی دیگر عربستان سعودی که به دلیل اعزام نیرو به بحرین از سوی ایران مورد انتقاد قرار گرفته است، روز شنبه در بیانیه‌ای «تهاجم» به کنسولگری خود در شهر مشهد را به شدت محکوم کرد.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی تأکید می‌کند که «مسئولیت کامل حفاظت از سفارتخانه و کنسولگری‌های عربستان سعودی در ایران با دولت جمهوری اسلامی است».

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که شماری از تظاهرکنندگان خشمگین از اعزام نیروهای عربستان سعودی به بحرین، با تجمع در مقابل کنسولگری این کشور در مشهد، ضمن شکستن شیشه‌های این ساختمان با پرتاب سنگ، اقدام به برافراشتن پرچم بحرین بر در ورودی آن کردند.

تجمع‌کنندگان که تعداد آنها به گفته رسانه‌های ایران، حدود ۷۰۰ نفر اعلام شده، همچنین شعارهایی علیه عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل سر دادند.

تجمع مشابهی نیز روز پنجشنبه در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران برگزار شد که به گفته خبرگزاری دولتی ایرنا در این تجمع، پرچم‌های بریتانیا و ایالات متحده و نیز تصاویر ملک عبدالله پادشاه عربستان به آتش کشیده شد.

روز جمعه نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عرب‌زبان العالم از اقدام عربستان و امارات متحده در اعزام نیرو به بحرین به شدت انتقاد کرده و آمریکا را متهم کرده بود که دستور گسیل نیروهای این دو کشور به بحرین را صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG